Efter kastreringen...

CosmicQueen

Trådstartare
Jag har en nykastrerad hingst/valack el vad man ska säga. :D
Kastrerades i fredags och hann börjar bli lite lagomt svullen nu. Dock pigg och feberfri.

Tänkte höra med er som har vana av kastreringar...
Som jag minns så sa vet att det är normalt att det svullnad kring skapet, som 2 "bollar" som hänger, men att man ska vara mer vaksam om det svullar över själva såret.

Sambon minns tvärtom, att svullnad bak vid såret var normalt, men att man skulle vara vaksam över svullnad kring skapet...

Suck...någon som vet vad som är normalt och vad som inte bör ses som normal svulland?

Sv: Efter kastreringen...

Hej

Jag har ingen vana av kastreringar men jag fick min tvååring kastrerad förra året. Efter 7 dagar så såg skapet ut som en "Skogaholmslimpa" och det luktade pyton. Det var inte normalt. Vet. fick komma ut och öppna igen för det fanns inkapslat var som inte hade kunnat komma ut. Efter det och ytterligare penicilin så blev det bra. Ett tips är att låt din häst röra på sig så mycket som möjligt, då rinner blod och sårsekret ut bättre och att det gör också att det inte läker för tidigt och blir som med min häst.

Mvh

Glömde och säga att min vet. sa att man kunde massera med mild tvål och vatten. Detta var mycket uppskattat av den lille sjuklingen för det fick svullnaden att gå ner lite. Glöm inte att vara noga med att skölja bort tvålen bara.

Han är svullen runt skapet, men inget vid såret.
Som det "ska vara" då tänkte jag, tills sambon sa tvärtom...
Avvaktar och ser hur det går, annars får jag ringa vet & höra.

Ingen annan som har någon erfarenhet?

Har kastrerat tre stycken inom loppet av ca 1.5 år. Ingen av dem har svullnat enbart i skapet utan över såret och bakåt s.a.s. så pass att det på två stycken korkade igen trots att de gick på lösdrift och promenader.

Hade samma vet. till alla tre och sedan lite olika efteråt till kompikationerna, de sa att om svullnaden går framåt så måste man se upp att det inte går upp och ger bukhinneinflammation, det ville man inte ha för det gör ONT...Sedan om de svullnar i skapet så kan det ju bli lite svårare beroende på svullnad att få ut snoppen och kissa.

Helst skall man inte ´pilla nånting allas om man inte är absolut tvungen..röra på hästen och helst trava lite(longera) så det skvalpar om därinne....du kan ta en slang och spola av klegg på benen och stryka av med en blöt bomullstuss runt såren om det är nödvändigt...tempa.... OM det svullnar igen och hästen får ont brukar jag ha steriliserade handskar som jag för upp ett finger i såren med så jag för en öppning och det som inte har kunnat komma ut kommer ut, man kan trycka in fingern ganska långt då...nästan hela fingern.....

Hästen går ute hela dagarna och rör mkt på sig. Unghäst som går med en kompis. Nu har jag inte hästen hemma hos mig, utan han står ca 20 mil härifrån.
Men dom har ej rört något i såret, bara spolat rent det & benen på honom.
Hn har ingen feber och är pigg.

då är det säkert ingen fara heller, men det brukar komma mellan 7-10 dgr om det kommer övht.....en viss temphöjning får de flesta utan att man behöver vara orolig

Har bara gått 4 dgr ännu, kastrerades i fredags.
Och som sagt, det är säkert ingen fara. Men man är ju orolig jämt & ständigt. :D

tror att det brukar svullna lite på de flesta hästar efter kastrering, är bra om de kan gå ute dygnet runt så de rör mycke på sej..

Han är ute mellan 6.00 - 20.00 ca och rör då mkt på sig tillsammans med sin kompis. :)

kastrerade min ponny för snart të år sedan, han blev rejält svullen men det gick ner efter en vecka, han fick dock penicillin i förebyggande eftersom vi var tbungna att skära honom mitt i rötmånaden juli..

Kastrerade min 1,5 åring under februari lovet och gjorde det då hemma på stallet, hade en jätte bra vet. Han fick aldrig någon svullnad då vi gick i stallet på förmiddagen i 30-45 minuter (Har gång som går runt) och sen longerade ute, eller gick på banan ute i en halvtimma på kvällen, efter två dagar gick han ut i liten hage och sen eter den 4 tillsammans med sin jämnåriga. Han hade en svullnad över skapet under sina tre första dagar, men den var jätte litet. sen gick det över.

Sen kastrerades den jämnåriga nu under påsk fast på klinik och det blev en regäll svullnad som inte gick ner förrän efter 2 veckor.. såg urt som en handboll, men efter att ha rört på sig tre ggr om dagen och fick antibiotika så gick det också ner, är lite svullen förtfarande..

Allting gick bra med den lille. Svullnaden gav med sig själv och han slapp feber.
Han är nu en snäll & fredlig valack. :D

när jag kastrerade mitt hbl så blev han svullen som en arla ko :crazy:
Men jag avvaktade och svullnaden gav med sig

Våra kastrerade pojkar blev rejält svullna båda två,vår vet. rekommenderade att "jaga på dem" lite i hagen ett par gånger om dagen och han sa att om det blir infekterat så händer det vanligtvis inom 1 vecka efter kastreringen.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sen imorgon kastrerades min 2 åring. Allt har flutit på bra, tempat honom varje dag och haft 37,8. Svullen men inte öm...
Svar
4
· Visningar
1 289
Senast: Rifer
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 616
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 732
Senast: remmis
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka