Efter hindret...

M

miss_willow

Hoppade idag. Har lite problem som jag hoppas få lite tips om vad jag kan göra..
Hoppade som sagt idag, kommer jätte fint, stark galopp mot hindret, hoppar utan att äns snudda eller tveka och landar bra men direkt efter drar han bara... Om jag försöker sakta ner tempot bockar han eller hoppar omkring. Och om jag gör en volt direkt efter kör han fullfart och nästan ligger ner hela volten. Skit rädd för att vi ska gå omkull.. Tillslut blev ja irriterad och tvärnita efter hindret. Det tog ett tag att få stopp på honom. Hoppade kombinationerna igen och stannade igen. lika jobbigt att stanna.
travhoppa gick rätt bra... Då är han lugn men så fort man ska galopera så drar han bara efter hindret.. Någon som har tips?

Fortsätt som du gör med avsaktningar efter hindret. Kom ihåg bara att du korrigerar hästen, inte bestraffar den. Låt den galoppera ett par språng efter hindret och gör sedan lugnt en övergång eller halt. Fortsätter du på det sättet och är super-konsekvent ska du se att det blir bra!

Nu ska jag ta till den välkända Buke-frasen: "Har du kollat så han inte har ont någonstans?" Typiskt för en häst med ryggproblem är just att springa från det efter landningen. Jag har sett flera exempel på just det det senaste året. Hästar som man trott var helt ok med just det här beteendet, och som visat sig ha problem med ryggen. Problem som bara syns just vid landningen.

jag kan ju inte vara 100% säker på att han inte har ont, men när det blir högre är det lättare att stanna honom och dessto högre borde de ju göra ondare i ryggen när han landar? så jag tror inte riktigt han har ont i ryggen.
hans ägare vågar inte riktigt hoppa honom eftersom han gör sådär.. men han kan få för dej att göra sådär(bocka, hoppa omkring) när han blir glad i skogen också.. fast då är det bara att ignorera det så brukar han sluta efter ett tag.
fast jag kan tänka mej att han kanske lugnar ner sej om han får hoppa lite offtare, förr i tiden gick han Msv hoppning och då antar jag att han blev hoppad minst en gång i veckan och nuför tiden så hoppas han kanske en gång i månaden. men nu rider ja han nästan varge dag så nu ska de bli ändring =)

Det fanns en tråd om starka hästar som jag svarade på.. Liknande svar här, se över din balans och kroppskontroll, dunsar du ned i sadeln efter hindret så ger du signal till hästen om att öka farten, sätter du honom dessutom på haserna så blir ju förvirringen total. Träna på att landa med vikten i stigbyglarna, finn stödet i tyglarna och sätt dig inte innan du hittat balansen. Men som tidigare sagts, träna på att stanna lugnt efter hindret tills det funkar.

Lycka till :D

Håller med daniel till fullo, väääldigt mkt i vår ridning beror på kroppkontroll. Du behöver inte ens dunsa ned i sadeln, det räcker att du rubbar hästen balans genom att placera dig fel. Testa och känn efter!

Sedan sa du att han höll på så i skogen ibland. Det gör min glade med och han får oxå försätta eftersom det är av glädje. Men om du är smart så övar du på att bryta detta beteendet i skogen, när du vill att han ska sluta så ska han sluta. Lek på dina villkor. Min glade slutar om man ber honom, testar ibland för att se för det är aldrig bra att tappa herraväldet över situationen, även om den uppkom av livsglädje.

Frambenen tar ju oxå stryk vid landningen, tänk på det om ni ska kolla upp hästen.

han har lite förslitning på fram tror jag det var visade det sej när min kompis köpte homom för nio månader sen. om han hoppade 130 banor igen så skulle han bli halt. men upp till 110 var det inga som hellst problem. och i sommras stod han rätt mycket och sen sattes han igång efter sommaren. och igår hoppade jag max 90. vågar inte hoppa högre nu, vill ha tränare. men jag ska åka iväg och träna ordentligt med honom snart.. har en toppen tränare =) tränade för ett tag sen fast dressyr och då gjorde han så en gång att han fjanta runt lite men sen gick han bättre än någonsin. :love: han har lite konstiga saker för sej..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 879
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar