Efter förlossningen?

Sv: Efter förlossningen?

1. Hur hård motion? Promenader fixar du förhoppningsvis direkt, kanske även jogga, beroende på hur dina fogar känts innan förlossning. Annars så är det väl bara bra att röra måttligt på sig så fort som möjligt. Hård träning bör kanske vänta nån månad, du är fortfarande ganska sladdrig i ledband och så i bäckenet...

2. Det beror väl både på graviditeten och förlossningen. Jag kände mig bra ganska direkt. Stolarna på BB kunde gärna varit mjukare men annars så var jag i bra form. Hade inga direkta besvär under graviditeten så det var inget sådant som låg och spökade.

3. Tills barnet är ute...? Nä, men tills det känns bra för er båda. Man bör ha kondom tills avslaget är borta på grund av infektionsrisken.

Du kommer få tusen olika svar på dina frågor.

Jag började gå promenader ganska snart efteråt och red ca 4 veckor efter. Sprack ett 15-tal stygn. Sen ska man ju ta det lite lugnt så länge man ammar för kroppen fortsätter producera relaxin som mjukar upp lederna.

Man ska väl vänta med sex tills avslaget slutat säger de. Sen är det inte säkert att du känner dej redo då. Man känner bäst själv om det går bra eller inte.

1. Det beror ju som sagt på hur man känner sig. Promenader gick bra för mig direkt, även fast jag haft hemska foglossningar innan. Har fortfarande inte kommit igång att träna hårdare än mina timmespromenader, men det beror nog mest på min egen lathet och inte på kroppen. (Dottern är snart 8 månader)

2. Jag kände mig hur pigg som helst, men det är som sagt också väldigt olika. Min svägeska kunde knappt gå på en vecka, medan jag var uppe efter ett par minuter och skuttade. Klart att jag kände mig lite öm där nere, konstigt vore väl annars, men förutom det kände jag mig i fin form.

3. Jag ville vänta till avslaget försvunnit, så efter ungefär 4 veckor hade vi sex första gången. Jag hade nog gärna haft det tidigare, men nu blev det så. Men precis som på de andra svaren så är det ju väldigt olika från person till person.

Jag hade en lite jobbig förlossning med en bebis som satt fast i mitt bäcken. Jag fick sy 4 stygn.

Jag började promenera ett par dagar efter förlossningen, men bara korta sträckor. Jag blev tillsagd att inte jogga eller göra sit-ups förrän efter återbesöket pga risk för livmoderframfall. Jag hade inga foglossningar heller.

Sex är väl upp till var och en, men man ska använda kondom under tiden man har avslag. Jag hade då knappast lust eller ork med sex under tiden jag hade avslag. Man känner sig ju inte fräsh direkt!

Jag var trött och kände mig som överkörd av en lastbil i 2-3 v efteråt!

Det är så olika för alla och efter alla förlossningar. Jag motionerade inte mycket innan min första graviditet eftersom jag var sjukskriven för smärtor i nacke, rygg och höfter.

Men så här såg det ut för mig.

Barn 1: Var uppe och rörde på mig obehindrat redan efter 2 timmar. När sonen var 2 dagar var jag ute i skogen med hundarna och plockade blåbär. När sonen var 1 månad hade jag hunnit vara på offroadtävling och varit funktionär både på en folkrace tävling och en rallytävling.

Vi hade sex efter 2 veckor för då hade avslagen försvunnit. Detta var nog i tidigaste laget för efter 8 veckor hade jag en infektion i livmodern. Inte så skönt så med facit i handen borde vi väntat ett tag till.

Jag kände mig fräsch i kroppen och redan när sonen var 1 timme gammal ville jag hem och göra en till bebis. Fick ett skönhetsstygn.

Barn 2:
Något mer öm i underredet efter denna förlossning eftersom han fastnade med huvudet. Var ändå så pass pigg efter 4 timmar att jag ville åka hem vilket jag inte fick. Åkte hem dagen efter och när han var 2 dagar var vi på långpromenad med hundarna och ungarna. Denna gången väntade vi med sex ganska länge tror han var 10 veckor avslagen höll i sig längre denna gång också. Men förutom att jag hade lite problem att sitta rakt upp så kände jag mig fräsch i kroppen.

Barn 3:
Ville åka hem redan efter 1 timme på förlossningen. Var fräsch men trött vilket förmodligen berodde på att vi hade två småbarn hemma. Minns inte alls när vi började ha sex eftersom vi hade separata sovrum eftersom jag låg ner och ammade nattetid. Redan när han var 2 dagar var vi på långpromenad med hundarna och jag mådde kanon i kroppen.

oj vad många svar du fått :)

Så här var det för mig iaf:

Jag hade en jobbig graviditet och väldigt ont i rygg osv. Allt det släppte direkt efter förlossning men jag hade problem att gå i säkert en vecka efteråt. dessutom så låg jag på Neo i 10 dagar, men direkt när jag kom hem kunde jag börja motionera. Red gjorde jag nästan exakt 4 veckor efteråt. Inga problem alls!

Vi prövade sex 3 veckor efter, men det gjorde fruktansvärt ont. Nu är vår son 2 månader ungefär och vi har haft sex 4 gånger sedan förlossning.

annars kände jag mig fräsch i kroppen nästan med en gång. De första två dagarna efter förlossning var jag som vrak, förlorade mycker blod.

Du får känna efter och går det bra så går det, annars är det bara att vänta lite!!

Hur snart kan man igång och motionera?
Jag hade en 34 timmars maratonförlossning, förlorade en hel del blod och blev sydd med ett antal stygn. Första två dygnen klarade jag inte ens att gå på toa utan hjälp, eftersom jag var så yr. Fick 3 påsar blod och efter det blev jag mycket piggare. Men det stramade såklart mycket i stygnen så det var ju lite svårt att gå...:crazy:

Åkte hem från BB på dag 4.
Nästa dag var jag ute en kort (typ 500 m) sväng med vagnen. Den sträckan har jag sedan ökat på varje dag och efter 3 veckor var jag uppe i 6 km promenader. Men jag känner att jag nog ska vara lite försiktig, ibland känner jag som en tyngdkänsla i underlivet när jag har gått långt, antar att det är bäckenbotten som inte är riktigt återställd. Måste knipa mera tror jag:o.

Vad gäller övrig träning så skötte sambon alla tunga lyft i stallet och så de 2 första veckorna, men nu (4 veckor efteråt) gör jag allt själv igen, och det känns bra.

Hur känns kroppen efter?
Jag hade ju foglossning och var rätt orörlig två sista månaderna. Jag gick även upp mycket i vikt pga vätska sista tiden, ca 5 kg på 6 veckor:crazy:. Det frestade på mina knän.
Foglossningen försvann direkt efter förlossningen, men knäna känner jag fortfarande av. Jag har gått ner nästan all vikt, har väl 2-3 kg kvar, så det är nog nån liten överansträngning som spökar. Stygnen i underlivet känner jag av i vissa lägen, mest att de kliar när jag blir varm:o, så det är väl så gott som läkt.
Skulle säga att jag kände mig nästan "som vanligt" i kroppen 2 veckor efteråt.

Hur länge bör man vänta med sex?
I mitt fall blev vi tillsagda att vänta till efter efterkontrollen så att man skulle se att allt läkt ihop som det skulle.

Hur snart kan man komma igång och motionera?

Jag och sambon var ute och gick rätt snabbt efter förlossningen, men jag halkade jämt efter då. Efter en stund får man som någon tidoigare skrev en tyngdkänsla i underlivet. Jag tror jag svullnade i stygnen. Jag var väldigt öm där nere i ca 10 dagar, sen vände det. Jag red efter 4 veckor.

Hur känns kroppen efter?

ÖM. På BB fick sambon dra upp mig ur sängen för det ömmade såpass i underlivet.

Tills avslaget är borta och man känner sig bra i kroppen igen.

Jag är egentligen allergisk mot folk som säger vad "man" kan, känner, ska, inte ska osv. som om alla mammor var exakt lika.... Men jag kan svara på hur det var för MIG:

Hade en ganska "aktiv" graviditet med ridning t.o.m grav.vecka 34 och dagliga långa hundpromenader tills dagen innan förlossningen. Inga särskilda krämpor förutom lätta foglossningar och allmän "klumpighetskänsla".

Jag var på benen och duschade osv. några timmar efter förlossningen (normal förlossning på ca 12 timmar, syddes 3 stygn), då var vi även tvungna att byta sjukhus pga dotterns förmodade lunginflammation, så jag var ju ute och åkte bil, gick till och från parkeringar osv.

Dagen efter förlossningen gick jag och maken en rätt rask promenad på någon timma, och jag tyckte det var underbart att känna sig så LÄTT och kunna ANDAS ordentligt!

Promenader var jag alltså igång med från dag 1, och kände mig helt OK i kroppen - inte trött, inte ont, men förfärligt HUNGRIG! Hungern höll i sig i flera månader....

Ridningen kom jag igång med efter fem veckor, sexlivet en vecka eller två senare.

Rekommendationen är ju att man bara ska ta promenader och göra knipövningar + ev några till mycket enkla övningar de första 6 veckorna.

Jag tyckte att mamma övningarna i boken var för enkla och la in mycket från mitt vanliga hemmaträningspass som utfallsbenböj och sittups. Men det är inget jag rekommenderar och jag kommer inte att göra om det om jag får fler barn.

Jag fick nämligen ett mindre framfall där tramen tryckte in bakre slidväggen. Det håller på att gå tillbaka nu och jag vet inte om det var träning eller förstoppning som gjorde det, men det är dumt att chansa.

Även om man känner sig stark och pigg är kroppen inte riktigt som vanligt.

Hur snart kan man igång och motionera?
Jag red efter 4 veckor, hårt och ordentligt flera dagar i veckan, hade kunnat börja tidigare men ville inte lämna min bebis en sekund :love:

Hur känns kroppen efter?
Jag duschade ca 1 timme efter förlossningen och då hade jag lite mjölksyra i benen, men det försvann efter duschen och när jag klädde på mig efteråt höll usk:an på att ramla i golvet när jag sa
"Ja men då går jag och jobbar nu då?"

Tiden på BB var hemsk, de sa åt mig att vila. Vaddå vila? Jag hade hur mkt energi som helst och hade jag haft en barnvagn hade jag säkert gått hela vägen hem.

Jag höll på att hoppa på sambon efter 2 dagar, men han var så kräsen och tyckte jag blödde för mycket. Så jag fick snällt vänta i ca 2 veckor. Det är bland de längsta veckorna i hela mitt liv tror jag ;)

promenerade direkt (sakta) akutsnittad och extremt mkt övervikt :angel:
Motionerat på riktigt (hårt) har jag inte kunnat med ännu (3 år sen förlossning i januari)

Hur kroppen känns? Ja min är ju full med skavanker än, höfterna tex och ischias....

Sex väntade vi nog 16 veckor med tror jag.... men jag kan säga att jag var inte så sugen då heller då jag såg ut som Barbamamma..... :rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 700
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 070
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar