Efter fölning?

Z

zuzzen

När börjar ni rida era ston efter fölning? Hur gör ni med fölet i början..i boxen eller följa med? Fölisen är 9 veckor nu..hur mkt är era hanterade då? Han är van att ha grimma och bli borstad, kan kratsa framhovarna. Dock ej ledd eller uppbunden.
 
Sv: Efter fölning?

Har ridit mitt sto nu en vecka. Fölet är en månad. Han är kvar i hagen och jag rider på ängen precis utanför. Han är förtvivlad varje gång men stoet bryr sig inte nämnvärt.

Min kan lyfta alla fötter, sprayar flugspray, tvättar sår m.m. Har grimma på sig, står still men har inte börjat leda ännu, måste ha hjälp då han inte gärna går framåt.

Har inte valt att lämna honom i hagen men han går helt enkelt inte ut efter mamman och jag har ingen som kan "putta ut" honom.. De ser varandra hela tiden.

edit: Kan tillägga att jag rider max 20-30 minuter..
 
Sv: Efter fölning?

Jag började rida ganska så snart. Ibland fick fölisen gå med, ibland inte. Det berodde på om jag hade någon som kunde gå med. Var hon inte med så stod hon inne i boxen med en boxgranne i början, sen med en människa som t.ex. mockade och slutligen helt själv.
Fölisen var mer arg än olycklig, mamman tyckte det var superskönt att slippa den lilla ;)
Ganska så snart vande även fölisen sig och kunde lugnt stå kvar inne och äta hö. Ingen av dem är särskilt lättupprörda :rofl:
 
Sv: Efter fölning?

Vi satte på grimman ca 2 dagar efteråt. Började leda med grimskaft runt halsen efter ett par dagar, och sedan som vanligt med grimskaft efter kanske en vecka. Fölet fick vackert stanna i boxen när mamma försvann ut, vilket var 1-2 veckor efteråt skulle jag tro, om jag minns rätt. När hon blev lite större fick hon följa med ut, ev. att jag ledde henne.

Efter sådär en 5 månader var hon som vilken häst som helst, alla på Ulltuna var jätteimponerade över att jag, då 12 år, kunde springa med henne när vi skulle visa hältan :p.
 
Sv: Efter fölning?

Klart att du skall lämna fölisen hemma. Antingen i hagen hoss flocken eller i stallet.
 
Sv: Efter fölning?

Det är väl inte så klart? Kortare turer där det inte finns trafik är bara nyttig miljöträning. Men man ska ju såklart inte sticka ut på världens långtur.
 
Sv: Efter fölning?

min fölis är snart 3 månader gammal. har ridit stoet i 1,5 månad nu, men har inte satt igång ordentligt förrän nu då hon fått skor bak, ibörjan fick fölis följa med, men nu är hon kvar i hagen med de andra. går jättebra. :)
 
Sv: Efter fölning?

Jag tycker inte man ska börja förtidigt att rida stona, dom har ju blivit mammor precis vilket är en stor grej..... Jag skulle aldrig själv ge mig ut och jogga 2veckor efter min egen förlossning.
Själv börjar jag rida stot när fölet är ca 5-6 månader och då får den stå i boxen första tiden innan jag sakta vänjer den vid att vara ute hos flocken.
 
Sv: Efter fölning?

Nu tror jag inte att dina ston får stå inne hela dagarna efter förlossningen ;). Men tänker ändå påpeka hur viktigt det är -att- de får röra sig. Men i början räcker det ju med att gå ut och leda dem en kvart.
 
Sv: Efter fölning?

Nä, självklartså står dom inte inne utan rör sig så mkt dom vill i stora hagar men frågan var ju inte om hästarna ska gå ut från stallet utan sättas igång och för mig är det en otrolig skillnad att gå i hagen eller sättas igång.......
 
Sv: Efter fölning?

började rida ganska snart efter fölningen..men red bara i paddock då fölet fick vara med hela tiden, skulle inte kunna tänka mej att låsa in fölet i en box utan mamma.. när fölet slutade intressera sig för att man tog ut mamman ur hagen så började jag rida ut kortare turer..tycker om lite mer "naturlig" avvänjning då föl och sto får bestämma sig själva för att de är redo att separeras.. :)
 
Sv: Efter fölning?

Jag började rida lite smått när fölet var drygt 3 månader. Fölet fick då vara kvar i hagen med de andra stona och fölen och han brydde sig inte om att mamma gick.

Årets föl är nu 7 veckor och går sedan 4 veckor i flock med hingst, ston och föl.
Hon har haft grimma på sig några gånger men är inte ledtränad. Fölen vi hade för två år sedan blev mer hanterade, de leddes mellan stall och hagar, vi borstade och lyfte hovar dagligen.
 
Sv: Efter fölning?

Jag kommer att börja rida mitt sto i höst när hon och fölis kommer hem från betet. Fölis kommer då att vara 5 månader och kommer att få vara kvar i box i början när vi rider.

Just nu är min fölis 3 månader.
Grimman åkte på¨första gången ett par timmar efter fölning och har aldrig varit nåt problem.
Jag kan borsta,ta på honom överallt och kratsa hovarna.
Han verkades första gången när han var 1,5 månad gammal utan problem. Snart dags för det igen.
Inga stora problem att leda honom trots att vi inte tränat på det.
 
Sv: Efter fölning?

Hej,

Har börjat så smått i veckan..lämnade fölis kvar i boxen när jag borstade mamman alldeles i närheten. Dock blev han tossig och alldeles genomsvettig stackarn..försökte hoppa ur. Har två ggr i veckan varit ute och ledit dem..kompis tagit stoet och jag fölis i grimma och grimskaft (han har haft grimma sedan han var 2dgr) efter..dock var han jättestirrig och studsade omkring. Vanligtvis ett mkt tryggt och tufft föl.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Teilani
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp