Effol Broms Blockare + effektiv mer än 5 timmar?

Sammet

Trådstartare
Jag var in på ridsportbutiken idag för att köpa medel mot odjuren för favoritdjuren. :p

Sa att jag ville ha en som täckte för broms med, hon gav mig en flaska, jag köpte den och när jag sitter på bussen hem så ser jag att det står följande på baksidan:
"...som ett specialskydd mot stickande insekter såsom bromsar, flugor, myggor och fästingar och ger upp till 5 timmars högeffektivt skydd."

Det heter Effol Broms Blockare +

Så frågan är, räcker det bara 5 timmar efter påsprayning, eller kan man använda det på betet? Det var det enda de hade kvar, men jag betalar inte den summan för att mina hästar ska ha skydd i endast 5 timmar... :crazy:

Jag hoppas jag får lämna tillbaka iom att försäljaren inte informerade mig om att det endast täckte 5 timmar... (jag sa att de jagades av broms och att jag ville ha något som täckte allt och hela tiden).

Senast ändrad:
Sv: Effol Broms Blockare + effektiv mer än 5 timmar?

Jag tror inte du får lämna tillbaka det för att inte försäljaren informerade dig eftersom det står tydligt på flaskan, har du däremot inte använt den så borde du ju få lämna igen på öppet köp, det har ju de flesta butiker dock ej alla.

Jag har bromsblockeraren och jag tycker den är hyfsat effektiv, dock vet jag inte hur länge då jag bara tar på den när jag rider ut eftersom broms-problemet är tämligen begränsat i hagen. Har switch också när det behövs, men inte än.

F*n.... suck... jaha... tillbaka till butiken imorgon alltså.

Vart ska jag få tag på det där andra, ultra-shield.

grinigt

Jag har inte använt den nej. :)
Skulle ut imorgon och fixa det var det tänkt.

Ultra Shield funkar inte mot bromsar.. Min har både switch, us och RB86 men angrips av broms ändå. De är på honom jämt, stackars häst. Det går knappt rida, varken tidigt eller sent. De verkar aldrig ge sig :crazy:

Jag har bromsblockaren och tycker den funkar jättebra mot bromsar! Har massa bromsar hemma, och hästarna blir betydligt lugnare och bromsarna betydligt färre efter man sprayat på den. Dock är det ju just det att den inte håller sig riktigt effektiv längre än ungefär 5-6 timmar, sedan avtar effekten litegrann. :)

precis, det är INGET som funkar!!! :mad: jäklarns bromsfanskap! enda som hjälper är så tjockt täcke att dom inte kan bita igenom. funderar allvarligt på att sy fast ben på täckena, för dom blir ju ff fruktansvärt bitna där inte täcket ger skydd.

Vad innebär "riktigt effektiv"? Försvinner effekten helt?

Jag kan ju knappast kräva att betesägaren sprayar på det var 5 timme liksom.

Samtidigt är jag emot att spraya mina hästar fulla med skumma substanser.

Om inget funkar, vad ska jag då göra?

Jag vill inte spraya med 3 olika medel. Det räcker med ett gift.

Det finns inget medel som räcker för betes gång utan upprepade behandlingar under dygnet, mot broms!

Effol bremsenblocker är ändå en av de bättre upplever jag, sen Equimin försvann pga EU regler mot cintronella. Men det krävs jobb som sagt! Du måste borsta in sprayen nogsamt i pälsen, och sen återapplicera regelbundet under dygnet. spolar du hästen får du börja om igen.

du får som sagt mkt svårt att hitta ett medel som räcker för betesgång utan regelbunden applicering. fanns ett sånt medel skulle den som sålde det göra sig en förmögenhet : )

Centaur: nog funkar det alltid. Betydligt längre än fem minuter : ) Men har man grava bromsinvasioner så finns inget medel det håller jag med om, då gäller bara installning under de värsta perioderna. Flugtäcke funkar inte då heller nämligen : )

allmänt ang. gift osv: visst, det är giftigt, flugorna dör om man sprayar på dem. Det innebär inte att det är otroligt farligt eller ohälsosamt för hästarna, vad naturmedel folket än säger. Vore det så giftigt att stora djur påverkas av det, skulle människor inte få hantera det , jag lovar : )

Senast ändrad:

inte här inte, kan spraya, tränsa och gå ut och dom kommer flygande direkt. :( tycker det blir värre och värre för varje år!! den här sorten kommer i stora moln! :eek:

Klegg%20graa.JPG

Ni har nog helt klart mer broms än vi har...... även de år vi ansett oss ha broms invasion och hästarna varit panikslagna i hagen (vilket de inte varit i år hittills), så har jag förstått att andra regioner har det ännu värre.

Här räcker bremsen blocker GOTT en halv dag iallafall i hagen,bara man som sagt applicerar regelbundet och inte duschar bort allt hela tiden.....

Tycker oxå att Effols är det enda som funkar mot broms... om än inte med totalt skydd.

Kapar en knapp

I hagen går häst täckad (eksem). Kanske ska man inhandla lite bromsenblocker för ridturerna? Har inte kunnat rida alls som planerat på grund av de hemska små varelserna..

Ni har nog helt klart mer broms än vi har...... även de år vi ansett oss ha broms invasion och hästarna varit panikslagna i hagen (vilket de inte varit i år hittills), så har jag förstått att andra regioner har det ännu värre.

Här räcker bremsen blocker GOTT en halv dag iallafall i hagen,bara man som sagt applicerar regelbundet och inte duschar bort allt hela tiden.....

Funderat över det där, inte bara nu, utan förr med. För absolut att t ex jag och Centaur verkar ha mer broms än 'er'. Samtidigt, även om vi har mer - så borde ju medel funka ändå? Kanske något kortare tid etc, men ändå? För även om de är fler, så skyr de medel X borde de göra det oavsett om det är 1, 10 eller 100 bromsar?

SOm jag minns det hjälpte inte equimins sommarspray ett skit heller, jag har dock lyckats komma över ett par flaskor med orginalreceptet, dvs med citronellan också, och ska prova igen. Men som sagt, som jag minns det när jag provade det var det lika verkningslöst som allt annat tyvärr. Hoppas minnet sviker eller bromsarna ska tycka annorlunda dock, men..

mm precis. tror vi har resistenta insekter.... ^^

ofta är det så illa att hästarna inte kan vara ute trots både heltäckande skyddsdräkt med mask och indränkt med olika sorters flugspray på benen/skapet. ändå sitter massvis med klegg (regnbroms) på täckena, svärmar runt och biter på alla otäckade ytor och hästarna blir hysteriska och börjar springa runt och gnäggar för att få komma in.

Jag tycker Effols bromsblockerare är väldigt effektiv, men den håller ju inte hela dagen. Däremot tycker jag att den hjälper väldigt bra eftersom flocken med hästflugor och bromsar faktiskt flyger vidare och försvinner för den dagen. Har inte hittat något som hjälper mer mot bromsar och hästflugor än denna.
:laugh:

Precis samma här tyvärr. Inget funkar utom installning. Än är det inte 'som värst' här dock, väldigt behagligt och bara hoppas det håller i sig. Inte för det går att rida eller ngt innan 22 (tidigast) och efter typ 06, men de kan stå i sina hagar utanför lösdrifterna utan att bli fullkomligt hysteriska, även om de går in rätt ofta.

Men annars så även med regelrätt eksemtäcke, indränkta i vad för medel som helst, så de skenar hysteriskt för att komma undan, och brukar i princip springa över varandra vid grinden redan tidig morgon för att komma in.

Och dristar man sig till att rida/motionera, så kan man trot indränkning i valfritt medel slå över 100 broms på 10 minuter, och då är det bara de man hinner/når att slå. Före o6/efter 22 är det inte bromsfritt, men nere på en hyfsat hanterbar nivå OM man travar/galopperar mycket. (Gissa hur roliga promenaderna i skritt med konv är, han har huva och täcke och hela konkarongen och jag långärmat, men det är vidrigt ändå, vid 21).

Folk brukar - och det förstår jag - inte förstå/begripa riktigt förrän de upplevt det. Vet ett gäng kompisar nere i 'södern' som tyckte att SÅ illa kan det ju inte vara, jag måste överdriva. Så slumpade det sig så att en hel bunt av dem var upp på kurs häruppe i krokarna. De började ana oråd när 'plötsligt' varenda häst de såg hade full 'UFO-mundering', och de knappt såg en häst i hagarna på dagtid.

Sen anlände de, med sina hästar här. Den lokala ridsportbutiken slog nog försäljningsrekord på insektsmedel, huvor och täcken den veckan. Och det har aldrig andats ngt om 'överdrift' sen, dock 'jag skulle hellre bo i Sibirien är 'där'.

Jag själv undrar vad som hänt dock, för 15 år var det INTE såhär, men för ca 10 år sen 'hände' ngt, och bromsarna invaderade, och kvar har de stannat. Har alla tre sorterna, de smala avlånga regnbromsarna, de trekantiga reaplanen och de där som är tecknade som getingar =/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka