Effektivaste sättet att få loss fölpälsen ?

gylle

Trådstartare
Ni som varit lite längre i gamet, vad är effektivaste redskapet att använda för att få loss den förbaskade fölpälsen ? Wincent ser verkligen ut som en skabbräv, kliar frenetiskt av sig fläckar överallt fölpälsen är som risig svinto medans alla fläckar med ny päls är spegelblank och fin. Hur fasiken skall man få av allt på en månad (till fölvisningen alltså) tar snart fram klippmaskinen då fölskrället uppenbarligen vill bli av med eländet han blir genomsvettig när det är varmt och soligt bara han funderar på att springa en liten bit.

Sv: Effektivaste sättet att få loss fölpälsen ?

jag har aldrig ens försökt få bort fölpälsen, antingen tappar fölen den spontant eller också hänger det med över vintern till nästa hårfällning.
kan inte tänka mig att eventuell kvarbliven fölpäls skulle påverka bedömningen alls.

Jag säger som Ameo; jag har aldrig ansträngt mig för att få bort fölpälsen. Den får lossna i den takt den vill.

Jag säger som Ameo; jag har aldrig ansträngt mig för att få bort fölpälsen. Den får lossna i den takt den vill.

Jag anstränger mig inte heller, men upplever att den lossnar ordentligt efter avmaskning, iallafall om den börjat lossna.
Vid ca 4 månaders ålder brukar pälsen vara borta på mina. Förr när mönstringarna låg senare var mina oftast färdigfällda, men numera har de lite tussar kvar och det är de långt från ensamma om. Tror inte att det har ngn betydelse för bedömningen, det hänger ju inte på håret direkt....:)

Vi har nog sällan haft en fining pälsmässigt till fölmönstringen. Håller med de andra om att det inte har någon som helst betydelse för bedömningen av fölen. Det är nog mest störande för ens eget öga i så fall..:))

I år med våra sent födda föl finns det inte en chans att de hinner fälla utan kommer nog vara som allra "fulast" lagom till mönstringarna..:)

Hej.

Har varit på fölvisning och hört dommare kommentera att fölpälsen är kvar och refererat detta till "underutvecklad". Samma dommare menade att om du har föl efter fullblodssto så kommer alltid dommen att bli underutvecklad eftersom de behöver mer tid på sig att växa ikapp. Kan man inte ta hänsyn till detta???

Nu vet jag inte vad det var för domare. Men om man ska följa reglerna så ska poängen sättas efter vad domaren ser på plats den dagen. Så är fölet efter just då så är det de som domaren får bedöma.
Som exempel förra året var det en fölunge där domaren skrattade högt när poängen lästes upp och gav kritiken " Den absolut mest vägande skritt vi kommer att få se på något föl här, så därför får den en sexa". Anledningen var att fölet hade så bra baken i skritten att den var tvungen att gå över i pass för att inte slå i frambenen. Ett lite fel som om det inte växerbort lätt kan korrigeras vid ridning av en bra ryttare.
Sen måste man också komma ihåg att just fölvisningen egentligen inte har någon betydelse alls för de utvecklas så olika att man efter att ha sett ett en gång inte kan säga något om hur det blir som färdigt. Det är av den anledningen som inte fölvisning räkans som någon merit. Som exempel föl här innan, kan ju har varit så att det var i en växtfas och lite i framvikt så att det inte orkade flytta frambenen men det går inte att säga säkert så domaren får gå efter vad som syns just då. Det är också så att mer parten av fölen går klass I och i stigande ålder på visningar och bedömningar så minskar den andelen i takt med att hästarna blir äldre. Till sist finns bara de riktigt bra hästarna kvar som är bra i sig själv. Jämför med hingstvisningar och rådgivande bedömningar. Som ettåringar sparas fler än det göra tvååringar och ännu mindre treåringar rekommenderas vidare. Sedan kommer de till premieringen och då blir det ännu mindre som verkligen håller rätt klass.

Hej.

Har varit på fölvisning och hört dommare kommentera att fölpälsen är kvar och refererat detta till "underutvecklad". Samma dommare menade att om du har föl efter fullblodssto så kommer alltid dommen att bli underutvecklad eftersom de behöver mer tid på sig att växa ikapp. Kan man inte ta hänsyn till detta???
Underutvecklad för att fölpälsen är kvar?
Nog för att det kan sammanfalla, men det behöver det inte alls göra. Även välutvecklade individer kan ha fölpälsen kvar.
Sen är det att generalisera väldigt att påstå att föl efter fullblodsston alltid ska ha domen underutvecklad, för det kan omöjligt gå att generalisera sådär. Mitt eget rena fullblodsföl är absolut inte underutvecklat, men hon har nästan all fölpäls kvar.

Däremot ska det inte tas hänsyn till om fölet är underutvecklat för dagen, då det är just dagsformen som bedöms.

Mitt förslag blir -visa för annan domare som resonerar sundare, om fölpälsen släppt beror ju på när ungen är född. Eller skippa att visa på fölmönstring, betyder inte allt här i världen !!!

Ni som varit lite längre i gamet, vad är effektivaste redskapet att använda för att få loss den förbaskade fölpälsen ? Wincent ser verkligen ut som en skabbräv, kliar frenetiskt av sig fläckar överallt fölpälsen är som risig svinto medans alla fläckar med ny päls är spegelblank och fin. Hur fasiken skall man få av allt på en månad (till fölvisningen alltså) tar snart fram klippmaskinen då fölskrället uppenbarligen vill bli av med eländet han blir genomsvettig när det är varmt och soligt bara han funderar på att springa en liten bit.

Jag har samma dilemma som du, men jag tycker att pälsen släpper lätt där han har kala fläckar, så jag "hjälper" till lite med att försiktigt dra i några hårstrån i taget, o han ääälskar det:D

nn1ts7.jpg

Visst kan de gå bra trots att pälsen är ful! Den som vann Riksföl i fjol på Strömsholm var ursnygg – men pälsen såg ut som på en skabbräv :D Halva fölungen hade fällt, och pälsen under var typ tre nyanser mörkare än fölpälsen.

Jag har faktiskt lyckats att skynda på processen på de flesta föl med att få bort fölpälsen även om resultatet inte varit 100 % på allihopa. :)
Har börjat redan nu... Jag ger mina ston + föl en "specialgröt" + avmaskningsmedel. Gröten består av Betfor, vetekli, B-vitamin, mineraler, vitlök samt foderjäst + någon form av kraftfoder beroende på vad stoet behöver (ex korn, havre, hippo alfa eller liknande). Om man skall ge vetekli över en längre period är det viktigt att också ha kalk i gröten. :) B-vitamin gör så att de tappar pälsen fortare och detta finns ju i vetekli och foderjäst bl.a. :D

Sedan gör även en pimpsten underverk när man väl fått fölpälsen att sammarbeta lite bättre. :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Har hört/läst någonstanns att vitlök hämmar tillväksten av rödablodkroppar (el om det var att det ökar de vita, dock vid överdosering av vitlök, men vem vet vad gränsen går för överdosering på ett föl?) = risk för blodbrist.
Ska vara en studie som är gjord på fullblod eller så i USA....men, minns inte extakt vad den resulerade i, det var några år sedan...Vet dock att jag inte har använtmig av vitlök sen dess då det skulle ha bevisats att det inte fungerade....antar att det va främst förkylningar de syftade på.... Men som sagt....det var några år sedan jag läste om det(kanske var det i RS).

Någon som hört nåt liknande?

Om man använder sökfunktionen här på forumet så finns en massa trådar om det och även länkar till undersökningen I korthet kan man säga att undersökningen visar att med vitlök i fodret så ger det blodbrist. Man har dock bara konstaterat att det ger blodbrist inte vid vilka mängder som det kan anses ofarligt för en häst. Det finns också en studie som visar att vitlök inte har någon positiv inverkan på hästar när det gäller hosta och förkylning. Utan hästarna ofta håller sig friskare utan vitlök. Finns också här någonstans så använd sökfunktionen.
Av den anledningen så ska man nog inte ge föl vitlök och inte någon annan häst heller.

Ryktsten kanske?
Eller någon form av karda.

Jag brukar använda en ryktskrapa av gummi till både stona och nån gång ibland till fölisarna, har varit lyckligtlottad och få föl med väldigt tunn fullblodspäls redan från början... den första riktiga pälsen satte t.ex Treårs stoet i början av året och hade den ända in till i Juni.... *typiskt nog över 3 års testet och allt*

Jag har heller aldrig försökt få bort någon fölpäls. Den lossnar när den lossnar och under tiden ser de rätt malätna ut. Det får man leva med.

Fjolårets föl hade en enrom tjock fölpäls (halvblod). Började släppa vid drygt 1 månaders ålder, men sen på några månader hände det inte särskilt mkt. Huvudet,öronen och lite på halsen hade släppt. I augusti/september började vi ge henne lucern (uppblött i pelletsform) och vips så släppte all päls!

Årets fölunge ska visa på fölvisning om ca tre veckor. Han är nu 2 månader och har brörjat släppta litegrann runt ögonen och mulen. Han och mamma ska hem från betet nästa vecka och genast ska de få lucerna och äta ;)

Vitlök till ett föl? :eek:

Gröten ger jag för det första inte till fölen utan till mammahästen! Fölet äter visserligen lite, men tanken är att mamma får mer B-Vitamin som fölet sedan får via mjölken... Lärde mig detta på Bollerup för många år sedan.

Vitlök har jag gett i fodret till ett av mina ston med föl i rimlig mängd och av bra kvalitet under en begränsad tid. Jag vet att det inte är bra med vitlök till små hästar långa perioder, men vi pratar om 3 - 4 veckor om året. Vitlöken är ej för fölpälsen så den kan uteslutas utan för att den hjälper till att hålla bromsar borta då blodet inte smakar lika bra. Detta vet jag lika väl som att man aldrig skall ge vetekli i för långa perioder då det kalkar ur skelettet...

Har ett sto som har otroligt jobbigt med bromsar mot de andra som bara står inne i huset och inte äter, vilket resulterar i viktminskning... därav min vitlök i min gröt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka