Effekt av för mycket protein?

anhe

Trådstartare
Vad händer kort och gott. Får man en fet häst eller vad? I år fick höt värden på 60 srp och 8,2 MJ, för att täcka energibehovet så hamnar jag på en kvot som ligger på 7,3 ungefär. Gör det något? Har en tävlingshäst som absolut inte ska bli fet (lättfödd). Går nu på 8 kg hö och 2 kg havre och är fin i hullet på det.

Sv: Effekt av för mycket protein?

Man brukar säga att överskott av protein från grovfoder inte är några problem (bete kan ju innehålla kvoter uppåt 12-14) men att man skall vara vaksam om det kommer från kraftfodret.

Å andra sidan kanske det går att hitta ett annat kraftfoder med lägre kvot, om det skulle visa sig att det behövs. Eller ren olja?

Det är dock lite individuellt och på vissa tävlingshästar vill man inte ha för mycket/ överskott av protein då det kostar energi att bryta ner. Detta finns det redan flertalet trådar om här, ifall du söker.

Vi har två islandshästar, varav den ena funkar bra på högre kvoter medan den andre inte "tar" det. Det märks t ex på urinet att det är för mycket protein för honom att bryta ner.

Skippa havren, eller ge 1 kg havre och lite olja så sänker du kvoten men håller uppe den energimängd du vill åt.

Jag skulle faktiskt dra ner havren till så lite som möjligt.

Jag skulle nog också dragit ner på kraftfodret i första hand. mindre än 8kg hö är inte bra för magen, särskilt inte på en tävlingshäst eftersom den riskerar magsår om den går med tom mage för länge.
Havre å andra sidan ska man absolut inte ge för mycket av (är ingen expert, har bara läst en veterinärs råd för att undvika korsförlamning/stela muskler).

Svarar alla på en gång....

Om jag i stort sett bara fodrar hö, så får jag ju ändå nästan samma kvot. Olja, hur mycket kan man ge av det per dag?

Varför dra ner på havren/ta bort den (nyfiken)? Vad blir effekten där av att öka på högivan när det handlar om en löphäst, jag vill absolut inte ha en häst som är bukig och "tung" (redan på den här foderstaten är våra hästar bra mycket mindre "slimmade" än andra i liknande situation).

Korsförlamning är jag inte så orolig för, våra hästar äter redan relativt lite kraftfoder i förhållande till andra hästar i samma träningstyp.

Förklara gärna mer för mig om den här djungeln.

Jag är som sagt absolut ingen expert så det vore kul om mer teoretiskt insatta kunde svara också, men ger man havre som hästen inte använder samma dygn är det mycket energi som hästen inte kan använda vilket ger dålig effekt på hästens muskler.
Av höet "lagras" energin så att hästen kan använda den när det behövs, vilket är negativt om man samtidigt ger för mycket kraftfoder eller alldeles för mycket hö, men positivt för att man inte behöver skära ner på kraftfodergivan då hästen inte tränar. (Normalt sett ska man helst ge bara hälften av kraftfodret kvällen innan hästen ska vila, allt för att undvika att hästen blir stel i musklerna eller får korsförlamning som sagt)

Senast ändrad:

Tillägg: "bukig" blir hästen när den har mycket mat i magen. Självklart blir den bukig av mycket hö eller gräs, det är en extra tyngd i magen. Det behöver inte betyda att den är fet, däremot ska man inte överdriva så att det blir för tungt när hästen ska springa. Har den INTE mat i magen löper den större risk att få magsår, och som tävlingshäst är det ännu större risk. Hästar ska egentligen inte vara utan mat mer än en halvtimme i taget för då sätter magsyran igång.

En löphäst skulle jag nog inte öka höt på heller. Fullblod eller travare spelar ingen roll, de är ju rätt små oftast så 8 kg räcker bra.

Dra ner havren var för att minska proteinöverskottet och kunna öka hömängden. Men funkar din häst bra på det här och du inte vill öka höt så fortsätt som du gör. Det är ingen jättehög kvot, och du märker på hästen om den börjar prestera sämre och då är det ju dax i så fall att ändra något.

Det var lite så jag också kände, att öka höt nog inte är så bra eftersom det är en löphäst. Men på vilket sätt är det man ser om foderstaten slår snett, på att hästen blir fet eller? Det kan den ju bli av för mycket energi (MJ) också, men vad jag fattar så omvandlas oanvänd protein till energi och lagras som fett, eller är jag ute och cyklar.

Jag vill inte dra ner mer på höt, just av den anledningen att jag är rädd om magen, så det tänker jag inte göra, hellre lite kraftfoder, trots att det är tävlingshästar. Jag har räknat ut ett snitt på energibehovet, så foderstaten är lika varje dag, annars skulle jag ändra dom dagar hästen tränar/tävlar då?

Förresten, nu när jag läste ditt inlägg en gång till, vilken negativ påverkan på prestationsförmågan skulle ett proteinöverskott kunna ge hästen? Och varför? Ser man till träning så ökar ju proteinbehovet om man vill ha hästen bulligare och få ökad muskulatur (styrketräning), vilket iofs inte alltid behöver vara en fördel på en löphäst. Om man gör som du föreslog att dra ner havren till ett kilo och lägga till olja istället så skulle man hamna på en kvot på ungefär 6,6. Om hästen istället skulle tunna ur nu, är det bara MJ (energin) som behöver ökas, eller är det balansen som är "fel"? Jag vet att kvoten inte är helt orimlig för en häst att fungera på, men teoretiskt. Blir det risk för en negativ spiral där det blir ett energiunderskott pga proteinet kräver nedbrytningsenergi, men ökar man MJ så ökar man också proteinet så det blir lite moment 22?

Senast ändrad:

Jag uppfattar att det rör sig om en galoppör? En häst som ska prestera maximalt behöver få energi från flera källor. Energi från fibrer tillvaratas i grovtarmen och kan utgöra en matsäck under loppet. Energi från stärkelse och socker som tas upp i tunntarmen lagras i musklerna och levern. Framför allt för hästar med långa prestationer som distans kan energi från fett vara ”lönsamt”.

Man bör utnyttja både tunntarmens och grovtarmens energiprocesser om man vill ha max effekt av tillfört foder. Jag tycker 8kg hö och 2kg havre låter som en väl avvägd meny ur den synpunkten. Skulle man minska havren borde man öka foderstaten med ngt annat som tas upp i tunntarmen t ex melassen i betfor.

Ngt ogynnsamt proteinöverskott kan knappast uppkomma från dessa källor. Om man däremot skulle ge proteinrika kraftfoder i överskott bildas det ammoniak och går åt vatten och salter vilket kan vara ogynnsamt i tävlingsituationen. Kvoten i sig är inte det viktiga utan att tillgodose behovet av protein. HH

HH uttrycker sig mycket klokt som vanligt!

Med prestationen menar jag såklart farten. Om du jämför en styrketränare med en sprinter så äter de inte likadant. Ett överskott av protein måste ju "omvandlas" för att kunna användas på annat sätt än det var tänkt, och då måste det bildas slaggprodukter, bl.a märker du ökad ammoniakdoft om hästen äter proteinrikt foder. Detta borde i min tankevärld ge något försämrad muskelverkan. Det handlar ju om så små marginaler på om hästen springer någon/några sekunder snabbare eller långsammare.

Det är en travare, inte en galoppör, men arbetsinsatsen är väl liknande, förutom att jag kan tänka mig att energibehovet på ett fullblod är mycket större? Enligt den välkända foderstatsboken jag har i nävarna så ska man ju dra ner på grovfoder och öka kraftfoder i samma nivå de sista målen innan prestation, har det också att göra med var hästen lagrar energin (och hur hästen utnyttjar den)?

Skicka ett PM till Gammeln. Han är en hejjare på foder och har dessutom duktiga travare själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 543
Senast: svea
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Fått analysen på höt nu :) Lite osäker på hur jag ska tänka kring kraftfoders vara eller icke vara! Tidigare har hästen varit väldigt...
Svar
13
· Visningar
1 788
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama