Efarenheter av lugnande till hund....

EmmaW

Trådstartare
Erfarenheter av lugnande till hund....

Ni som har använt er av lugnande preparat till era hundar för att få ner stress vad har ni använt er av och vad har ni för erfarenheter? Finns många produkter på marknade så jag vill gärna veta mer av dom som har erfarenhet och självklart frågar man då på Buke :D:D Berätta gärna vad ni provat och era erfarenheter av dessa. Tacksam för svar:)

Senast ändrad:
Sv: Efarenheter av lugnande till hund....

Vi har använt oss av DAP, halsband och sån där grej man stoppar i vägguttaget. Främst vid nyår då den gamle var lite orolig. Märkte ingen jätteskillnad.

Har även gett lill-vovvan valerina under en period då hon var väldigt ängslig. Men jag tyckte inte heller detta gav någon märkbar effekt.

Vi testade DAP-spray på våran ena hund som blir stressad i bilden, det hjälpte inte överhuvudtaget så får oss var det som att slänga pengar i sjön..
Men kan tänka mig att det fungerar bättre på valpar än vuxna hundar.

Jag har god erfarenhet av zylkene tillsammans med D.A.P.

Jag har även en projekthund som är görstressad, där används Valeriana natt när livet blir för jobbigt, det tar absolut topparna på stressen.

Jag har god erfarenhet av zylkene tillsammans med D.A.P.

Jag har även en projekthund som är görstressad, där används Valeriana natt när livet blir för jobbigt, det tar absolut topparna på stressen.

okej, det är säkert mycket individuellt hur det fungerar men fungerar zylkene bra även utan DAP? Och det här med valerina, är det den vi människor använder? Hur räknar man i så fall ut dosen?:confused:
Hahah...detta är en riktigt djungel därför jag är nyfiken och vill veta mera...

Serene-UM? Någon som vet ?

:bow::bow:

Vi har använt ett halsband, var det DAP tro? Minns inte, men köpte på apoteket. Vi upplevde nog en liten effekt. Daghunden vi då hade testade också halsbandet, och de tyckte att det gav mycket bra effekt.

Zylekene ska fungera utan D.A.P, men jag fick rådet att mixa av en veterinär.
Serene-Um har jag bara hört talas om.

Det finns Valeriana för hund, men det är samma sak som säljs i hälsokosten, fast dyrare.
Enligt Anders Hallgren var det små risker att överdosera Valeriana, så jag höftade lite vad det gällde dosen, det har fungerat.

Ska inte försöra tråden med en diskussion.., men tänk efter och tänk på vad CM lär ut om hur en balanserad hund ska bete sig så....

Alla socialt handikappade beteenden i ett samhälle bör ses som en fara både för den individ som är socialt obalanserad och de individer som kommer i kontakt med vederbörande! Stress skapar stress som skapar problem på en massa olika plan.

du måste bara veta att du är en lugn och självsäker ledare om det ska "bita" på din hund när ni är ute. Du måste ta över ansvaret för allt som händer under era promenader ute, så hunden känner att inte det är den som ska ha kolla på allt, då kan hunden börja slappna av ute.

Vad försöker du göra för att "tala om" för hunden att den ska lugna ner sig när den flippar ut och reagerar med rädsla, panik och andra obalanserade beteenden när ni är ute?

Tänk bara på att du ska inte klappa henne innan hon är lugn.., så att belöningen är; "nu är du lugn-det är bra", så att du inte klappar henne innan du har lugnat henne genom att stanna och be henne att sitta, annars, om hon inte hunnit lugna sig, och du klappar då, så stimulerar du henne medan hon är osäker,rädd, vilket bara gör saken värre!

Trösta inte för mycket alltså, om hunden inte är i rätt simmesstämning, korrigera genom att bryta beteendet och ge positiv förstärkning först när du känner att "fixeringen" är bruten.

Lycka till ;)

Det är väl självklart och underförstått :angel: Hunden kan också bli lugnare genom att alltid gå bakom TS, då blir hunden balanserad...

Haha, senast i fredags tänkte jag att det var så lugnt på Hund nu för tiden, skulle jag aldrig gjort.

Sv: Erfarenheter av lugnande till hund....

Ni som har använt er av lugnande preparat till era hundar för att få ner stress vad har ni använt er av och vad har ni för erfarenheter? Finns många produkter på marknade så jag vill gärna veta mer av dom som har erfarenhet och självklart frågar man då på Buke :D:D Berätta gärna vad ni provat och era erfarenheter av dessa. Tacksam för svar:)

DAP: Kopplade in den i vardagsrummet i min dåvarande lilla etta för att testa (fick en jourhund en period). Vovve varvade ned som han skulle, efter ett par månader. Tror inte DAPen påverkade så värst. Men vem vet...

Valeriana: Givit stressad vovve vid fyrverkerihögtider. Upplevde att vovve tonade ned, inte i någon avtuppad-i-soffan-avslappning direkt, men blev lättare att distrahera. Ingen hysteri.

Homeopatisk lugnande: vet inte vad dropparna innehöll. Gällde inte min hund, men jag var med under "undersökning" och diagnos (stress), och vovve fick sedan droppar två gånger om dagen av matte. Den betedde sig som innan vad jag kunde se. Men matten var nöjd iaf.

Senast ändrad:

Det är väl självklart och underförstått :angel: Hunden kan också bli lugnare genom att alltid gå bakom TS, då blir hunden balanserad...

Haha, senast i fredags tänkte jag att det var så lugnt på Hund nu för tiden, skulle jag aldrig gjort.

:rofl:

Fast det är väl skitbekvämt. Bara hissa upp halsbandet bakom öronen så lär den sig veta hut, att du är ledaren. Funkar det inte så sidokicka eller brotta omkull den bara så...

:rofl:

Fast det är väl skitbekvämt. Bara hissa upp halsbandet bakom öronen så lär den sig veta hut, att du är ledaren. Funkar det inte så sidokicka eller brotta omkull den bara så...

Ja och funkar inte DET så sätter vi på den ett elhalsband. Eller varför inte en stackel eller två? :rofl:

men tänk efter och tänk på vad CM lär ut om hur en balanserad hund ska bete sig så....

Dessutom så lär inte CM ut någonting, han sysslar med underhållning enligt produktionsbolaget, inte utbildning. (Om än en smula märklig underhållning i mina ögon)

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 381
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka