Edel häst!

Jag har använt Edel ett litet tag, och en annan häst i stallet har haft Edel ett bra tag. Själv ska jag sluta med Edel eftersom jag försöker utesluta pelleterade fodersorter.
 
Jag har använt Edel ett litet tag, och en annan häst i stallet har haft Edel ett bra tag. Själv ska jag sluta med Edel eftersom jag försöker utesluta pelleterade fodersorter.
okej... varför?? min häst har lite dåliga tänder... känns bra att kunna blötlägga pelletsen åt na... =) kramiz
 
Jag använder det och har så gjort i 7 år ungefär.
okej... har du hittat något dåligt med det? i våra nya säckar hittade hela majskorn!!! :mad: Inte så bra..
 
Pellets känns OK, OM man blötlägger. Men blötlagd mat är inte heller sådär jättenyttigt (hästar behöver tugga sin föda, de har inte flytande/uppblött föda i naturen + magen mår bättre om det är torr mat som tuggas (saliven balanserar magsyran aningens)).
 
Pellets känns OK, OM man blötlägger. Men blötlagd mat är inte heller sådär jättenyttigt (hästar behöver tugga sin föda, de har inte flytande/uppblött föda i naturen + magen mår bättre om det är torr mat som tuggas (saliven balanserar magsyran aningens)).


jo det där håller jag med om, fullständigt! men jag har blivit råd av två vet. och hovis att ge detta... för hon har dåliga tänder samt fång... men annars så skulle jag nog inte ge det... Kramiz
 
Jag gjorde det till att börja med. Sedan försökte jag gå över helt till havre, vilken inte visade sig vara så bra. Köpte då Krafft grund. Men jag ska gå tillbaka till Edel Häst eftersom det innehåller dubbelt så mycket mineraler mot Krafft. På det viset kan jag minska mineralgivan. Dessutom är Edel billigare än Krafft.
 
okej... jag har oxå härt att edel ska vara bättre...
 
Edel Häst
10,6 MJ
80 smb rp
10 g Ca
6,5 g P

Krafft Grund
11 MJ
80 smb rp
5 g Ca
3 g P

Grund innehåller lite mer energi, men man spar ju definitivt in på mineralkostnaden.
 
Nä aldrig. Fast majs är ju inget farligt för hästar. Jag köper av en liten foderhandlare som är noga.

Edel leveraras ofta oförpackat till foderhandlarna som själva säckar det. Inte som Krafft som kommer packat och klart. Så det var kanske så att din foderhandlare precis före packat majs.
 
Hur vet du det? Säckarna ser ju ut som vanligt, alltså det är inte bruna säckar eller så utan säckarna får dom från Edel med tryck och allt, sen packas dom av foderfirman (i varje fall säger min det, jag måste alltid kolla så dom har packade säckar innan jag kommer och handlar)
 
Edel Häst
10,6 MJ
80 smb rp
10 g Ca
6,5 g P

Krafft Grund
11 MJ
80 smb rp
5 g Ca
3 g P

Grund innehåller lite mer energi, men man spar ju definitivt in på mineralkostnaden.

jo... men till fånghästar, min, så är det ju definitivt bäst, eller hur det nu stavas... :p
 
Nä aldrig. Fast majs är ju inget farligt för hästar. Jag köper av en liten foderhandlare som är noga.

Edel leveraras ofta oförpackat till foderhandlarna som själva säckar det. Inte som Krafft som kommer packat och klart. Så det var kanske så att din foderhandlare precis före packat majs.

det var hela majskorn, det kan ju inte hästarnas magar inte riktigt smälta... :crazy: men när vi sa det till honom så skickade han tillbaka säcken, så han får det nog förpackat... Kram
 
jo... men till fånghästar, min, så är det ju definitivt bäst, eller hur det nu stavas... :p
Jag förstod inte din mening riktig... Jag har också en fånghäst, men ger honom ingen specialmat. Däremot är jag överdrivet noga och försiktig vid foderbyten.
 
Jag förstod inte din mening riktig... Jag har också en fånghäst, men ger honom ingen specialmat. Däremot är jag överdrivet noga och försiktig vid foderbyten.

jag vill inte ge henne för mycket proteiner eller energi gejs, min hovslagare har dessutom rått mig till detta foder, eftersom hon har fång. Hovarna har blivit jättefina nu och jag tänker då inte byta...
Kram
 
Jag tror inte att du behöver vara orolig för proteiner och energi. Bara för att hästen har haft fång så har den samma grundbehov som andra hästar. Jag ger min fånghäst soja till och med för att komma upp i rätt proteinkvot.
 
Hur mkt protein innehåller edel?Har problem med en häst i stallet som är lite proteinkänslig. Är det lämpligt att ge det då??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
839
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: screen
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 291
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp