Sv: Ecodriving
Gäller det även gamla bilar med förgasare istället för insprutning?
Gäller det även gamla bilar med förgasare istället för insprutning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det mest störiga är i stadstrafik, bilarna bakom blir ju galna om man rullar fram till rödljuset utan att bromsa, det går ju SAKTAInnan man stannar
![]()
Gäller det även gamla bilar med förgasare istället för insprutning?
Fast du rullar kortare väg om du har växeln i, jämfört med växeln ur. Dessutom drar bilen så sjukt lite rullandes nedför en backe... Är det en backe där du måste bromsa ordentligt när du kommer ner om du bara rullat är det kanske bättre att ha växel i, men annars tveksamt.
Jag vet att man i någon studie fann att tävlingsförare hade lägst förbrukning av alla (inkl ecodrivinginsruktörer) under "snålkörning" och att detta berodde på att tävlingsförarna använde friläget väldigt mycket mer än de andra förarkategorierna.
Fast mjukt körsätt är ju inte bra rent eco-driving. Poängen är ju att från stillastående gasa på fort så att man kommer upp i den hastigheten man ska köra i sen.
"All inbromsning är ett misslyckande" var mottot när jag lärde mig köra(eco då)
Tror det är mycket lättare att ha lärt sig det från början, hade känts jättejobbigt att lära om sig nu efter några år.
Bara en liten grej( nu är det inte hela sanningen men tänkte att någon kanske är intresserad ändå.)det intressanta här är att en elmotor ger ungefär samma effekt från start medans en fyrtaktsmotor måste (enligt diagrammet) upp i ca 5000varv per minut innan den kan lämna samma effekt som elmotorn gjort från start.![]()
likaså ser vi att en bensinmotor inte kan leva under ca 1200varv/min vilket elmotorn utan problem kan.
Lägg dessutom till att en elmotor har en verkningsgrad på ca 90% och en bensinmotor ca 30%
kortfattat en elbil är drar 1/3 av energin en bensinbil behöver( som sagt sanning med modifikation men ca)
Däremot ska man komma ihåg precis som sagts innan att en bensinmotor har även ett varvtal då du får mest hk per mängd bränsle.
Med andra ord du kommer längre på mindre bensin.
![]()
om man kollar på den nedersta av diagrammen så ger denna motor max vridmoment vid 2800 varv/min och det borde även vara där den är som effektivast med bränslet dvs 2800varv/min ger mest effekt i förhållande till hur mycket bränsle den behöver.
Här om kvällen när jag lät bilen rulla fram mot en korsning där jag skulle svänga vänster (och det kom en rad mötande bilar så jag hade ändå behövt stå och vänta i korsningen innan jag kunnat svänga) blev bakomvarande bilförare uppenbarligen helt galen... När det blev fritt och jag kunde svänga svängde han samtidigt och genade på fel sida av refugen för att kunna köra om mig!![]()
Det gäller att släppa gasen och rulla så mycket som det går.
Upp i hastighet och så rulla.
Kortfattat då.