Ecodriving

Sv: Ecodriving

Det mest störiga är i stadstrafik, bilarna bakom blir ju galna om man rullar fram till rödljuset utan att bromsa, det går ju SAKTA :eek: Innan man stannar ;)

Här om kvällen när jag lät bilen rulla fram mot en korsning där jag skulle svänga vänster (och det kom en rad mötande bilar så jag hade ändå behövt stå och vänta i korsningen innan jag kunnat svänga) blev bakomvarande bilförare uppenbarligen helt galen... När det blev fritt och jag kunde svänga svängde han samtidigt och genade på fel sida av refugen för att kunna köra om mig! :eek:
 
Sv: Ecodriving

Fast du rullar kortare väg om du har växeln i, jämfört med växeln ur. Dessutom drar bilen så sjukt lite rullandes nedför en backe... Är det en backe där du måste bromsa ordentligt när du kommer ner om du bara rullat är det kanske bättre att ha växel i, men annars tveksamt.

Jag vet att man i någon studie fann att tävlingsförare hade lägst förbrukning av alla (inkl ecodrivinginsruktörer) under "snålkörning" och att detta berodde på att tävlingsförarna använde friläget väldigt mycket mer än de andra förarkategorierna.
 
Sv: Ecodriving

Fast du rullar kortare väg om du har växeln i, jämfört med växeln ur. Dessutom drar bilen så sjukt lite rullandes nedför en backe... Är det en backe där du måste bromsa ordentligt när du kommer ner om du bara rullat är det kanske bättre att ha växel i, men annars tveksamt.

Jag vet att man i någon studie fann att tävlingsförare hade lägst förbrukning av alla (inkl ecodrivinginsruktörer) under "snålkörning" och att detta berodde på att tävlingsförarna använde friläget väldigt mycket mer än de andra förarkategorierna.

Det finns ett sätt till men då ska man ha tungan rätt i mun och det är att stänga av bilen rulla och när du behöver gasa igen så lägger du i växel och vrider på tändningen så starar bilen av att den rullar.
Dock finns det stor risk att servostyrningen och bromsen blir tyngre samt att om man vrider nyckeln förlångt så går rattlåset in med
 
Sv: Ecodriving

Ja, att stänga av motorn var också en grej som drog ner tävlingsförarnas förbrukning.

Och trots den lägsta förbrukningen hade de högst snitthastighet.
 
Sv: Ecodriving

Fast mjukt körsätt är ju inte bra rent eco-driving. Poängen är ju att från stillastående gasa på fort så att man kommer upp i den hastigheten man ska köra i sen. Och att inte bromsa så mycket.

Jag tror att mitt aggressiva körsätt faktiskt bidragit till att jag normalt sett har låg bränsleförbrukning om man jämför bilar. Och jag kollar alltid vid varje tankning hur mycket bilen dragit, så jag har rätt så bra koll.
 
Sv: Ecodriving

Bara en liten grej( nu är det inte hela sanningen men tänkte att någon kanske är intresserad ändå.)det intressanta här är att en elmotor ger ungefär samma effekt från start medans en fyrtaktsmotor måste (enligt diagrammet) upp i ca 5000varv per minut innan den kan lämna samma effekt som elmotorn gjort från start.
power.gif

likaså ser vi att en bensinmotor inte kan leva under ca 1200varv/min vilket elmotorn utan problem kan.
Lägg dessutom till att en elmotor har en verkningsgrad på ca 90% och en bensinmotor ca 30%

kortfattat en elbil är drar 1/3 av energin en bensinbil behöver( som sagt sanning med modifikation men ca)


Däremot ska man komma ihåg precis som sagts innan att en bensinmotor har även ett varvtal då du får mest hk per mängd bränsle.
Med andra ord du kommer längre på mindre bensin.
91200_d4.jpg

om man kollar på den nedersta av diagrammen så ger denna motor max vridmoment vid 2800 varv/min och det borde även vara där den är som effektivast med bränslet dvs 2800varv/min ger mest effekt i förhållande till hur mycket bränsle den behöver.
 
Sv: Ecodriving

Jag har fått den utbildningen på jobbet som bussförare.
Och på just automatväxlad bil blev skillnaden privat ganska så stor.
ECO-driving med automatlåda är annorlunda än med manuellt växlad bil och jag rekommenderar det verkligen.

Mitt bensinmonster till Audi blev helt rimligt att köra med efter det.
 
Sv: Ecodriving

Intressant! Jag skulle ha gissat att skillnaden skulle vara mindre med automatväxlat eftersom du inte kan motorbromsa på samma sätt... När jag frågade bilskolläraren hur man ska tänka med automatväxlat bil sa han bara att man gör på precis samma sätt. Men det kan ju inte bli precis samma, tycker jag? Hur kör du eco m automat jfr med vanlig?
 
Sv: Ecodriving

Fast mjukt körsätt är ju inte bra rent eco-driving. Poängen är ju att från stillastående gasa på fort så att man kommer upp i den hastigheten man ska köra i sen.

Jo, det förstår jag. Det som gjorde mig glatt överraskad var att ett miljövänligt körsätt är lika viktigt som övriga bedömningskriterier för om man ska bli godkänd på sitt körkortsprov! När jag tog körkort som 18 åring var begreppet ecodriving inte ens uppfunnet, vad jag vet.
 
Sv: Ecodriving

Det gäller att släppa gasen och rulla så mycket som det går.
Upp i hastighet och så rulla.

Kortfattat då.
 
Sv: Ecodriving

"All inbromsning är ett misslyckande" var mottot när jag lärde mig köra;) (eco då)

Tror det är mycket lättare att ha lärt sig det från början, hade känts jättejobbigt att lära om sig nu efter några år.

Jag har efter två igentjorvade bromsar på två olika bilar fått lära mig att bromsa mer :D
 
Sv: Ecodriving

Haha, jag gick in i tråden nu för att skriva precis det, att man dock får tänka på att bromsarna behöver användas rejält ibland, speciellt när det är saltigt på vägarna. Annars blir de ledsna! :p
 
Sv: Ecodriving

Bara en liten grej( nu är det inte hela sanningen men tänkte att någon kanske är intresserad ändå.)det intressanta här är att en elmotor ger ungefär samma effekt från start medans en fyrtaktsmotor måste (enligt diagrammet) upp i ca 5000varv per minut innan den kan lämna samma effekt som elmotorn gjort från start.
power.gif

likaså ser vi att en bensinmotor inte kan leva under ca 1200varv/min vilket elmotorn utan problem kan.
Lägg dessutom till att en elmotor har en verkningsgrad på ca 90% och en bensinmotor ca 30%

kortfattat en elbil är drar 1/3 av energin en bensinbil behöver( som sagt sanning med modifikation men ca)


Däremot ska man komma ihåg precis som sagts innan att en bensinmotor har även ett varvtal då du får mest hk per mängd bränsle.
Med andra ord du kommer längre på mindre bensin.
91200_d4.jpg

om man kollar på den nedersta av diagrammen så ger denna motor max vridmoment vid 2800 varv/min och det borde även vara där den är som effektivast med bränslet dvs 2800varv/min ger mest effekt i förhållande till hur mycket bränsle den behöver.

Är det inte vridmomentet som är ungefär konstant för elmotorn och inte effekten?
 
Sv: Ecodriving

Här om kvällen när jag lät bilen rulla fram mot en korsning där jag skulle svänga vänster (och det kom en rad mötande bilar så jag hade ändå behövt stå och vänta i korsningen innan jag kunnat svänga) blev bakomvarande bilförare uppenbarligen helt galen... När det blev fritt och jag kunde svänga svängde han samtidigt och genade på fel sida av refugen för att kunna köra om mig! :eek:

Händer ofta :(

ex. jag kommer efter e4an, i en nedförsbacke ser jag att hastigheten sänks & att en kamera finns där. Släpper på gasen för att minska hastigheten & slippa bromsa före kameran. Då blir man omkörd ganska många gånger just för att man sänker hastigheten...... Med den påföljden att dom i sin tur får ställa sig på bromsen för att inte få nytt passfoto :D

Ännu mer har man fått lära sig att planera sin körning då man sitter och kör tungt ekipage numera. Tänk så mycket användandet av blinkers kunde göra för start & stopp :banghead:
 
Sv: Ecodriving

Det gäller att släppa gasen och rulla så mycket som det går.
Upp i hastighet och så rulla.

Kortfattat då.

Och accelerera lagom mycket. På en dieselbil bör man generellt sett inte komma över 2000 v och på en bensinare max 3000 v. Dessa varvtal rekommenderas både för manuell resp. automatlåda. Vill man finlira får man försöka komma fram till vad som är idealt för just ens egen bil.
 
Sv: Ecodriving

Det finns ett utmärkt hjälpmedel. Inte elektroniskt, digitalt eller dyrt. Knyt fast ett liter rött bomullsband längst fram och mitt på fronten vi motorhuven.
När bandet ligger hårt sträckt bakåt så har du fullt luftmotstånd. Kryp upp bakom en buss eller lastbil tills bandet fladdrar vilt. då har kommit in i vindskuggan och kan spara upp mot 50% bränsle. Funkar bäst om du har automatisk distanskontroll (nya dyra bilar)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp