Nja, jag kan tyvärr inte rekomendera dessa skor. Hade en häst som var minst sagt aktiv i hagen och titt som tätt sprang av sig en av framskorna. Efter några tappskor fanns det tyvärr inte något kvar att spika i och det var gips och överdragssko + hagvila som gällde några veckor.
Eftersom det var mitt i tävlingssäsongen köpte jag en easyboot för att kunna hålla igång honom lite. Passformen var sådär, tappade den någon gång men inte speciellt ofta. Steget försämrades rejält, stumt förhållandevis motvilligt. Skorna fäste bland annat med piggar som satt in i hovväggen, dessa trasade sönder hoven ännu mer. Gav upp försöket efter några dagar.
Har även pratat med flera hovslagare om tanken och materialet och de sa att dessa skor mest tillverkas för att tillfredsställa ett behov på marknaden, dvs efterfrågan finns och då vill de tillhandahålla produkten. Har även pratat med flera veterinärer och de anser att skorna är rent förkastliga, en järnsko är konstruerad för att ge ett glidmoment mot blandade underlag i nivå med det glidmomentet en oskodd hov får mot "stäpp-underlag". En plast/gummisko ger ett tvärstopp för hoven vi nedsättning och detta leder ofta till ledinflamationer främst på kotled och carpus. Sådana inflamationer kan leda till (leder till) hältor, pålagringar och obrukbarhet.
En annan synpunkt är att verkning inte skall snålas in på även om hästen inte bär järnskor, hornet växer och vinklar förändras allt eftersom hoven nöts. Verkning krävs lika ofta som på en skodd häst.
Som sagt, JAG trode på idén men tog reda på fakta. Lita inte på det ni läser på nätet utan fråga era veterinärer (fråga flera stycken) och hovslagare.