C
chrisse
Jag har funderat ett tag på att ta av skorna på pållen och låta han gå barfota - i resten av hans liv (om det skulle funka med planen jag har)
Tänkt på att man kunde införskaffa någon form av easyboots och ha på hästen vid ridning.
Jag rider inte så mycket och tävlar inte heller.
Vore det bra?
Hästen har varit skodd fram nu i två år och det går "sådär" vid varje skoning. Hästen tycker inte om hovslagare.
Hoven mår ju bäst av att vara naturlig.
Men hästen blir ömfotad fram om den inte har skor på (därför är den skodd överhuvudtaget).
Ett par easyboots skulle väl hjälpa mot det?
Vad har ni kunniga -kunnigare än mig- för erfarenheter av det här?
Någon som har några för- och nackdelar att dela med sig av?
Den enda risken jag ser är att om jag skulle vilja sätta på hästen skor i framtiden (säg ett par år) så skulle den vara omöjlig att sko eftersom den redan är skärrad av skoning?!
Men iofs skulle ju hovslagaren komma ut och hantera/verka hovarna ändå så.. men just det här med att slå i sömmen. Det är det som är läskigt, tycker min häst.
Hur är bootsen att rida med?
FÅR man tävla med dom? (menar då lokaltävlingar)
Hoppas tråden hamnade rätt.
Mvh
Tänkt på att man kunde införskaffa någon form av easyboots och ha på hästen vid ridning.
Jag rider inte så mycket och tävlar inte heller.
Vore det bra?
Hästen har varit skodd fram nu i två år och det går "sådär" vid varje skoning. Hästen tycker inte om hovslagare.
Hoven mår ju bäst av att vara naturlig.
Men hästen blir ömfotad fram om den inte har skor på (därför är den skodd överhuvudtaget).
Ett par easyboots skulle väl hjälpa mot det?
Vad har ni kunniga -kunnigare än mig- för erfarenheter av det här?
Någon som har några för- och nackdelar att dela med sig av?
Den enda risken jag ser är att om jag skulle vilja sätta på hästen skor i framtiden (säg ett par år) så skulle den vara omöjlig att sko eftersom den redan är skärrad av skoning?!
Men iofs skulle ju hovslagaren komma ut och hantera/verka hovarna ändå så.. men just det här med att slå i sömmen. Det är det som är läskigt, tycker min häst.
Hur är bootsen att rida med?
FÅR man tävla med dom? (menar då lokaltävlingar)
Hoppas tråden hamnade rätt.
Mvh