easy boots som "reservhjul" - tusen frågor

asfaltsflickan

Trådstartare
Har tröttnat på att låta klumpiga medryttarpållen stå varje gång han trampar av sig en sko, så nu har jag beställt en easy boot till honom. (Lyckligtvis hade han samma storlek på både bak- och framhovar, eftersom han lika ofta plockar av bak- som framskor..)
Nu undrar jag: ni som använder easy boots som "reservhjul", hur fungerar det? Märker hästen av skillnaden i vikt och tjocklek? Rider ni som vanligt, eller tar ni det lugnare? Sitter bootsen kvar i lera? I högre gångarter? Hur fungerar de på is? Beställde till broddar, och vad jag förstår måste man borra hål i bootsen för att skruva i dem. Går det att använda dem utan brodd sedan - hålen måste väl försvaga sulan?

Oj, jag visste faktiskt inte att jag hade så här många frågor när jag började skriva den här tråden. Hoppas ni har tid/lust att dela med er av era erfarenheter.

Sv: easy boots som "reservhjul" - tusen frågor

jag köpte esyboots men lämnade tillbaka dem för att ingen storlek pasade.. i affären sa dem att det inte var någon i de att borra hål i dem för att det kommer ge vika.. så drodda dem går inte bra

Jag har använt E-B som "reservsko" i mer än 10 år och de fungerar alla tiders med ett undantag - om hästen har understuckna trakter. Detta eftersom fästanordningen är en bred gummi"rem" som spänns runt trakten (inne i bootsen) och remmen då antingen hamnar för högt och skaver på ballarna eller glider ner och lossnar.

Har man rätt storlek och tillpassat E-B så sitter den mycket bra. Det går att korta gummi"remmen" runt trakten vid behov och man kan även korta/länga vajern framtill genom att låta den löpa på olika sätt. Dessutom kan man klippa av lite gummi upptill för att komma nedanför kronranden om bootsen är för hög och även knacka ner de trekantiga metallblecken på insidan, som griper i hornet på hovsidorna om man tycker de sitter för hårt.

Vår hovslagare är jättenöjd för han behöver inte göra brandkårsutryckning för tappsko och vi är nöjda då vi aldrig behövt avstå en ridtur pga tappsko :D - inte ens om vi planerat långritt.
Gillar man långa rundor/långritter är E-B dessutom perfekt att ta med i reserv, så slipper man leda hästen lång väg hem om den är ömfotad.

Vi har islandshästar, mao inte så stora hästar, men trots att de kan vara känsliga i gångarterna så märker vi ingen skillnad med E-B på en hov.

Däremot har vi köpt ett par Boaboots för att testa och dom var ju tunga som sjutton (ca 450g/st), så där kan jag tänka att åtminstone våra pållar kan reagera och gå ojämt om de får på sig bara en boots.

E-B skall ju gå att brodda, men det har vi aldrig testat. Så det kan jag inte svara på. För oss har det fungerat bra att rida utan brodd på snö och bootsen halkar betydligt mindre på is än en obroddad sko. Ungefär som en barfotahäst skulle jag tro.

Vet inte, men gissar att om man borrar hål i bootsen och broddar bör man inte rida obroddat med bootsen sen. Så då får man väl ha två, en med och en utan brodd.

Tusen tack för ett jätteutförligt svar!! :bow: Det låter ju superbra, så nu håller jag tummarna för att bootsen passar herrn, och att det funkar lika bra som det gör för er.

Ska kolla hur broddarna är konstruerade när jag får dem, för jag lurar lite på om man kanske kan skruva i något annat i hålet när man inte behöver brodd, om man kan hitta något "platt" med samma dimensioner som brodden. :idea:

Ja, precis! Jag vet inte om broddarna till easy bootsen är lika stora som vanliga broddar, men om de är det är ju problemet löst. :)

asfaltsflickan skrev:
Ja, precis! Jag vet inte om broddarna till easy bootsen är lika stora som vanliga broddar, men om de är det är ju problemet löst. :)

OM det är likadant broddsystem som till Boa Bootsen så är det INTE vanliga broddar (som används till järnskor) som man använder. Därmed kan du inte skruva i blindbroddar.
OM det nu är samma system som till Boa så ska man BORRA hål i bootsen och sedan är det nåt ganska knepigt sätt att skruva dit dom med bult och grejer...
Inte alls som till järnskor! Mycket krångligare, verkar det som. Jag skickade tillbaka broddarna.

Jag vet inte hur broddarna till boa bootsen ser ut, men på easy bootsen ska man också borra hål. På den här bilden jag hittade ser det ut som om man sedan monterar in en metallbit med gängat hål, som man kan skruva i broddarna i:
eb_studs_new.jpg

Misstänker att det kommer att bli knepigt att få dit gänghålprylarna, men när de väl är på bör man ju kunna skruva i/ur broddarna utan större problem? *hoppas*

Edit: Hittade bild på boabroddarna, och de ser ju likadana ut:
bhb_studs_new_sm.jpg

Var det jättekrångligt? Du vet inte vad det var för dimensioner på själva brodden?

Senast ändrad:

Easyboot och Boaboot har samma tillverkare, därav likheten.

Det var intressant att få se broddarna. Så man monterar alltså dit som ett fast gängat hål i sulan där man borrat och skruvar sen i brodden.

Skulle tro att man måste hitta något att skruva i gängorna om inte brodd används, för annars slits de väl och det fastnar småsten som kanske inte går att pilla bort. Till vanliga broddhål brukar jag använda en halv gul öronpropp, men ofta smider ju hästen ihop broddhålet om den går länge utan brodd och man måste använda en gängtapp.

Är brodden inte så dyra och det man monterar i sulan går att ta bort, kan man ju ha ett par extra och byta till dem när det blir sommarsäsong. Det gör det ju inget om det inte går att skruva i brodd i dem sen, då man har ett par andra oförstörda till brodden och de överblivna broddarna kan säkert vara bra ha i reserv.

Ser gärna en liten rapport här om det är någon som kommer att brodda sina Boa- eller Easy-boot.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Ajabaja
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett par "barfota" boots till min 3-åring. Han funkar bra barfota, utom en till två gånger i veckan då jag rider...
Svar
0
· Visningar
642
Utrustning Jag har börjat ledsna på att ställa av min häst pga tappskor och funderar nu på att köpa ngn form av alternativ sko som man kan använda...
Svar
4
· Visningar
1 026
M
Hästvård Suck! Ska försöka ställa mina frågor utan att det blir en massa missförstånd :crazy: För det första vill ja säga att jag har en...
2
Svar
21
· Visningar
4 384
Senast: Minizapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2