Y

ylv4

Är det vanligt med e-vitamin brist hos hästar?;)

Min polle har nyss blitt dräktig och läste på något tillskott att om en häst har brist på e-vit så är det större shans att hästen kastar fölet m.m...
:confused:

Tack i förhand ;)

Sv: E-vitamin

Jag var på en föreläsning i höstas av Eva Dahlström, foderrådgivare på Svenska Husdjur och hon sa att i princip ALLA hästar mår bra av att få extra E-vitamin. Om det nu var så att det är vanligt med brist minns jag faktiskt inte om hon sa.

Hej,

Det här är en aning avancerat kanske och dyrt men om du verkligen vill veta vad för tillskott som just din häst behöver så kan du ta jord prover i hagen och se om det fattas något där. Samt håranalys på din häst. Då får du direkt veta om hon har för lite av något.

Nu vet jag inte vilket eller vilka labb som gör håranalys mer än att jag hört talas om ett labb nere i Schweiz, men du få väl surfa runt lite för att hitta rätt. Och för att ingen ska missförstå mig så menar jag ett riktigt labb (ackrediterat) alltså ingen hokus pokus hår analys grej.

Om mitt sto blir dräktigt i år så kommer jag att ta både jordanalys, håranalys och höanalys. Öppnar då en egen tråd att följa :)
Får reda på det om ca, 20 dagar.

Lycka till
Mirja

vad jag vet ska man vara lite försiktig med att pumpa i hästar e-vitaminer. de är nämligen inte vattenlösliga, varmed de "bunkras upp" i kroppen om man ger för mycket. det kan bryta ner musklerna, istället för att bygga upp dem som man eg. vill när man ger e-vitaminer (liskom A, D och K-vitaminer). E-vitaminer har jag mest hört talas om när det gäller hästar i hårt arbete.

B-och C-vitaminer däremot kan man ge utan att behöva oroa sig - de åker bokstavligen ut i andra änden om de inte behövs för kroppen...de är vattenlösliga.

En bra foderstat och bra grundfoder är det viktigaste hos ett sto som ska föla framöver. Det viktiga är att ge tillräckligt med bra foder, särskilt efter juletid när fostret växer till sig ordentligt. sen finns det ett mantra jag ofta hör av hästfolk som föder upp hästar: KALK! det krävs massor med kalk för att bli en stark fölunge med friska ben, så det kan man ge extra! Och så protein då förstås - fölmuskler byggs av massor med protein. kolla upp analys på grovfodret och jobba därifrån och lycka till nu! fölisar är det bästa som finns!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 323
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 923
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka