Sv: E-vitamin
vad jag vet ska man vara lite försiktig med att pumpa i hästar e-vitaminer. de är nämligen inte vattenlösliga, varmed de "bunkras upp" i kroppen om man ger för mycket. det kan bryta ner musklerna, istället för att bygga upp dem som man eg. vill när man ger e-vitaminer (liskom A, D och K-vitaminer). E-vitaminer har jag mest hört talas om när det gäller hästar i hårt arbete.
B-och C-vitaminer däremot kan man ge utan att behöva oroa sig - de åker bokstavligen ut i andra änden om de inte behövs för kroppen...de är vattenlösliga.
En bra foderstat och bra grundfoder är det viktigaste hos ett sto som ska föla framöver. Det viktiga är att ge tillräckligt med bra foder, särskilt efter juletid när fostret växer till sig ordentligt. sen finns det ett mantra jag ofta hör av hästfolk som föder upp hästar: KALK! det krävs massor med kalk för att bli en stark fölunge med friska ben, så det kan man ge extra! Och så protein då förstås - fölmuskler byggs av massor med protein. kolla upp analys på grovfodret och jobba därifrån och lycka till nu! fölisar är det bästa som finns!