S

SockerSara

Min medryttarhäst har lite problem med bakbenen, från då när han var halt.. Hältan är urläkt, men han är lite feg med att använda bakbenen.. Tex när vi tränar dressyr så springer han med bakbenen en halv mil bakom sig men försöker ändå trampa under sig..
Tänkte på att man kanske kunde ge honom lite E-vitamin, som ju ska göra muskler och leder lite mer mjuka och följsamma..

Är det en bra idé? Ska man ge det under en kort period bara eller använda det långsiktigt?

Tips någon?

Sv: E-vitamin

e-vitamin ger man normalt inte vid stela bakben. vad var det för skada på hästen'? undrar då det du beskriver inte är normalt... jag skulle nog tala med veterinärn. sitter det kanske något kvar i ryggen som gör honom svår att få ihop'?

vissa påstår att glucosamin ska smörja torra leder. finns trådar om det.... använd sök funktionen.

E-vitamin

Vitamin E, tokoferol är fettlösligt. Har en egenskap som antioxidant och förhindrar oxidation i fodersubstanser, främst fetter. Vitamin E har betydelse för bland annat, immunförsvaret, fertiliteten, neurologiskt, muskelvävnad samt vid kraftansträngningar. Finns i spannmål, vegetabiliska oljor, vetegroddar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 942
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka