E-vitamin / Selen

ghost

Trådstartare
Man har ju alltid hört att hårt tränande hästar, unghästar och dräktiga ston ska ha extra E-vitamin och Selen, men Hur mycket extra är det egentligen som behövs?

Jag har Googlat lite och hittat uppgifter på att en häst behöver 75 mg/100 kg av E-vitamin och 0,2 mg/ 00 kg av Selen.

Är det så att man ska se till att vitaminbehovet är täckt och det räcker för växande/tränande hästar?
Jag har även en korsförlamningshäst och där har jag också läst att det "är bra" att tillföra extra E-vitamin/selen.

Är det någon som är påläst och kan hjälpa mig med detta?

Sv: E-vitamin / Selen

vi gav våran häst E-vitamin när den tränades hårt.. o då finns de ju dels ett mått me i bruken o sen stog de iaf på våran bruk hur mkt man skulle ge den hur stor del av måttet asså:9

Ja det står på mina burkar också, men nu är det det individuella behovet kontra överdosering av vitamin E. jag funderar på.

Är det BRA för hästen att få mer än den behöver eller rinner det bara ur dem och vi fodrar med saker som inte behövs? :confused:

För om den ändå inte kan tillgodogöra sig vitaminerna eller att det inte hjälper den något att "överdosera" så finns det ju ingen vits med det förutom att man kastar pengarna i sjön. :smirk:

okej hehe aa de vet ja inget om :) mne de borde ju vara så att de bara rinner ur hästen mne j vet inte:angel::rofl:

E-vitaminerna är ju fettlösliga och eventuellt överskott lagras i kroppsfettet. Det är inte som med B-vitaminerna, att man fodrar gödselstacken med dem...

Jag vet bara att om man ger e-vitamin regelbundet hela tiden så ger det motsatt effekt.Hästen blir väldigt stel i musklerna.Bra att ge extra vid hårt arbete men inte hela tiden.

Man ska inte överdossera med varken selen eller e-vitamin. Lagom är bäst, men hur mycket det är vet jag inte.

Det finns en behovsnivå och en maxtolerans-nivå. Det är ganska stort spann mellan dessa två, så man KAN ge en aning mer än behovet enligt tabell, utan att det är någon större fara.

Sen så är det väl inte farligt så länge det är bundet i just fettet men när det löses i från fette (ex. viktnedgång) så blir dom förgiftade?

hej selen är giftigt över 6mg/100kg häst. dagsbehovet är 0,2mg/100kg häst. E vitamin är fettlösligt så det lagras i kroppen, men det krävs regäla mängder e vitamin innan det är farligt. ger du tillsats som v.s.l som inehåller selen e vitamin och lysin så räkna på mängden selen så är du säker på att inte överdosera selenet.

E-vitamin är fettlösligt så för stora mängder är som sagt skadliga (även om det krävs väldigt stora mängder). Men studier på människor har visat två saker:

1. Överkonsumtion av E-vitamin (och andra vitaminer) kan leda till ett vitamin beroende/vitamin resistens (människor klarar sig inte på "normalt" tillskott om de fått för stort tillskott under en längre period).

2. E-vitamin visade sig (även i normal dos) ha en negativ effekt på imunförsvaret och framförallt urinvägsinfektioner ökade dramatiskt (varför det var just urinvägsinfektioner förbryllade även forskarna).

OBSERVERA att de två resultaten ovan gäller för människor!!! Har svårt att tro att liknande studie har gjorts på hästar. Men det kan ändå vara intressant att veta vad E-vitamin har för effekt på människokroppen eftersom de flesta molekylärbiologiska sammbanden gäller alla/många däggdjur!

Det här att man ska ge extra E-vitaminer till dräktiga ston, växande och tävlande hästar då?

Är det också en gammal myt som så mycket annat?

Finns det olika behov ungefär som när det gäller Magnesium, att hästar som abetar behöver en högre mängd?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 173
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 008
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar