E-vitamin med selen

krambanan

Trådstartare
Letar efter E-vitamin till min pålle men det är ju svindyrt. Kollade på E-vit i flytande form (kommer inte ihåg märket nu) 190:- och det skulle räcka ett par veckor kanske. Sen hittade jag E-vitamin med selen (flytande lika mkt som i flaskan ovan 95:- Basic dom hade även i pulverform 3 kg för typ 50-60 kr).

Då är frågan: Vågar man ge E-vitamin med selen? Hur är jordarna i Uppland resp Småland när det gäller selen nivån?

Hästen det gäller är fånghäst med Cushing och kommer leva till 90 % på hö i sommar. Det hö jag var just nu är inte analyserat och knappt inget kvar av. Får nytt hö snart hoppas jag men ska flytta henne till Småland i början av sommaren och då blir det nytt hö hö igen. Dvs det blir ingen analys än på 1-2 månader.

/Maria
 
Sv: E-vitamin med selen

Vad jag förstått så finns i stort sett inget selen i svenskt foder, bara tillsatt i färdigfoder och mineralfoder. Jag har också läst att e-vitamin och selen fungerar på liknande sett och kan till viss del ersätta varann, alltså tror jag du vågar ge det. Men kolla bara att du inte ger för mycket. Men om någon kunnig person svara ska du nog lite på den istället!!
 
Sv: E-vitamin med selen

Sverige har selenfattiga jordar överlag, skulle tro att alla i stort sett behöver selenkomplettera.
Analysföretagen kollar inte selen (iaf inte Analycen), så man räknar tydligen med noll där.

Jag ger min E-basics E-vit. med selen (pulver), tycker det funkar bra. Annars kan du ju köpa tokosel, dyrt kan tyckas men räcker väldigt länge, ges endast en ggr/vecka. Så slår man ut det så blir det inte så himla dyrt;)
 
Sv: E-vitamin med selen

Tokoselet blev väldigt billigt faktiskt när man slog ut det! Fyra kronor i veckan för den lilla burken utan recept;)
 
Sv: E-vitamin med selen

Tack alla tre! Var köper man tokosel?

Antiqua - äter hästarna pulvret utan att protestera?

/Maria
 
Sv: E-vitamin med selen

Tokosel köper man på apoteket.

Min häst är vääääldigt kräsen, men pulvret äter hon faktiskt utan att protestera *kors i taket*:p . Jag brukar strö det över lusernhacket och blanda lite lätt.
Annars kan man ju blanda med en klick betfor eller nåt. Tror det är rätt smaklöst, det luktar inte farligt mycket iaf.
 
Sv: E-vitamin med selen

E-vitamin o selen, vad är det bra/nödvändigt för?

Mvh. Amatör-Pixies, nyfiken i en strut :bump:
 
Sv: E-vitamin med selen

Det är bra för musklerna t ex. Min häst har Cushing och ska därför ha extra E-vitamin.

/Maria
 
Sv: E-vitamin med selen

Ok. Så en "normal" häst behöver inget tillskott av selen/e-vitamin?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 531
Senast: poi123
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp