A

Asterix

Det är så att E- vitamin innehåller Selen väl?
Hur pass farligt kan de vara om hästen får för mycket av de?
Jag tänkte att jag skulle köpa de till min när jag var nere på granngården förut idag och sen nära jag läste på baksidan såg jag att de stod att om hästen får för mycket av de så kan de leda till förgiftning :eek: :crazy: Hur pass mycket förmycket måste hästen få för att de ska bli farligt och vet ni om de finns någon E-vit utan selen eller något jag skulle kunna ge hästen istället för e-vit?
:bow:

Sv: E-vit

Jag vill minnas att jag har läst att hästen kan bli förgiftad om den får i sig 6 mg per 100 kg/häst och dag.
Det är ju en hel del, så risken för att din häst ska bli förgiftad om du tillsätter lite e-vitamin kan inte vara stor. Hur mkt selen får din häst i sig idag?

(Kan någon rätta mig om jag har fel angående 6 mg?)

Till Antiqua! Maximal toleransgräns är 5 mg/100 kg häst enligt "Utfodringsrekommendationer för häst".

Till Asterix. E-vitamin innehåller inte selen naturligt, nu är det väl troligt att i den e-vitanmin du köpt är tillsatt selen. Läs på flaskan/dunken om och hur mycket så får du besked. Tänk även på att alla svenska mineral och fullfoderblandningar är berikade med selen! Annars är det så att ett högt innehåll av E-vitamin i betet kompenserar selenbrist under betesgång.
//marti

Jag ger min häst biofarmabs rena e- vitamin som heter Muskel- E. Den innehåller inte selen utan enbart E-vitamin. Sen finns det ju VSL från foran och den innehåller selen och är dyrare.

Ger du hästen något Selen nu? FÖr tillskott av Selen är viktigt för att ens E-vitaminet ska verka! Så visst selentillskott bheöver du! Det ska MYCKET till för att du ska kunna överdosera Selen då det i de där de är kombinerat endast innehåller så lite så att dagsdosgivan inte ens e i närheten av att din häst ska få för mycket!

Risken för överdosering är kanske liten då man använder ETT tillskott som är selenberikat men tänk på att alla svenska mineralblandningar och foderblandningar också innehåller selen! Lite här och lite där kan bli ganska mycket till slut!
//marti

BeastieBabe skrev:
Från tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=608337&highlight=selen

Det är svårt att överdosera.. behovet är 0,2 mg per 100 kg häst.. ger du det bör du inte komma över max dagsdosen på 6 mg/100 kg häst, dvs 30 ggr högre än behovet..

Det behövs 200 mg/100 kg häst för att hästen ska dö knall fall av selen, dvs 1000 ggr behovet.. och så mkt kan man inte ge om man inte ger typ ett kilo tokosel.. och det gör väl ingen ;)

..........

Okej vad bra. Han får inga vitaminer eller mineraler alls nu, då borde det alltså inte vara någon fara.

Tusen tack :bow:

Muskel E finns på Granngården. Annars gör Wiromin en E-vit utan selen.

Hur ser foderstaten ut idag o hur ser hästen ut på den?

mvh Jessica

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama