Jag klarar inte heller skärm för länge (trots att nuvarande dator har superkvalitet på skärmen och är hästlängder bättre än tex jobbdatorn), men Kindlen är minst lika behaglig som en pappersbok, i de flesta fall bättre :)

Den har ju verkligen fått bra recensioner http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3693772.ece

(lite roligt är att jag fick upp en annons med ALKOHOL SKADAR precis under inledningstexten "Men som svensk användare finns begränsningar att vara medveten om." Alkohol lär vara en av begränsningarna....)

Jag klarar inte heller skärm för länge (trots att nuvarande dator har superkvalitet på skärmen och är hästlängder bättre än tex jobbdatorn), men Kindlen är minst lika behaglig som en pappersbok, i de flesta fall bättre :)

Har du testat att läsa på en läsplatta? Dvs en som är framtagen att läsa på, det är en helt annan skärm på dem.

Det vore fantastiskt om det är så, jag ska se om jag kan kidnappa någons platta för provläsning! :)

Jag älskar e-böcker! Åtminstone hälften av de böcker jag läser är e-böcker (och jag läser ca 70-90 böcker per år). Jag brukar alltid ha en bok på gång i mobilen och sedan läser jag på läsplatta. Jag köpte min läsplatta (en Cybook Opus) för ca 4 år sedan, så den är väldigt omodern jämfört med nyare modeller.. Men den är bra och skön att läsa på!

På telefonen läser jag oftast i iBooks (jag har en iPhone) och där kan man se hur många sidor man har kvar i boken och hur många sidor man har kvar av kapitlet. Den senaste tiden har jag också läst mycket e-böcker i Mofibo (en prenumerationstjäns) och förr i Storytel och även där har man kunnat se vilken sida man är på. Eller, jag minns inte riktigt hur det var med Storytel, men jag tror att man kunde se sidnumreringen.

Angående läsplattor så finns det ju en uppsjö av modeller. Att jag inte köpte en Kindle beror på att det är krångligt (kanske även olagligt?) att läsa biblioteksböcker på dem. De stödjer nämligen inte epub, som är filformatet som används av biblioteken. Det är möjligt att nyare Kindle stödjer epub, men för 4 år sedan vad det inte så.

Jag har en Kindle Paperwhite.

Om man vill talar den om antingen location, procent, antal sidor kvar, antal tim/min kvar på /kapitel/bok. Är mycket nöjd trots att jag egentligen föredrar fysiska böcker. Många klassiker är gratis och det går fort och enkelt att köpa. Däremot är utbudet på svenska dåligt om man inte vill läsa engelska böcker.

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 186
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 🌺Nu skriver jag helt öppet om mig även om det är ett starkt ämne. Fast många drabbas eller är, varit anhörig. Men det finns häst i...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: blommma
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter