Lupino

Trådstartare
Jag läser min första roman på ipaden. Fungerar ypperligt men jag saknar att inte veta hur tjock bok jag läser och var jag befinner mig i boken. Använder BlueFireReader och vet hur jag kan se vilken sida jag är på men gillar känslan i vanliga böcker att veta om jag kommit halvvägs osv.

Jag har lånat böcker på biblioteket på nätetet också och där framgår inte sidantal. Är det bara mitt bibliotek? Är jag unik som vill veta hur lång en bok är?

Vänjer man sig (dum fråga, klart man gör). Har ni också saknat detta och hur lång tid tog det innan ni känt ni kan leva utan? Gillar ni e-böcker?

Jag läser min första roman på ipaden. Fungerar ypperligt men jag saknar att inte veta hur tjock bok jag läser och var jag befinner mig i boken. Använder BlueFireReader och vet hur jag kan se vilken sida jag är på men gillar känslan i vanliga böcker att veta om jag kommit halvvägs osv.

Jag har lånat böcker på biblioteket på nätetet också och där framgår inte sidantal. Är det bara mitt bibliotek? Är jag unik som vill veta hur lång en bok är?

Vänjer man sig (dum fråga, klart man gör). Har ni också saknat detta och hur lång tid tog det innan ni känt ni kan leva utan? Gillar ni e-böcker?
Vad knepigt sidantal brukar finnas i de böcker jag läst. Då är det både köpta, lånade och gratis material

Jag förstår inte riktigt. Kan du alltså inte ens se hur många sidor boken har genom att gå till sista sidan och kolla vilket nummer den har? Det låter konstigt!

Jag kommer nog dessvärre aldrig att vänja mig vid att läsa e-böcker, jag får stora problem med ögonen av att stirra på en skärm för länge och digitaliseringen är således min fiende. :(

Jag var kanske otydlig. Jag ser absolut vilken sida jag är på. Men dels syns den uppgiften inte hela tiden utan jag måste trycka extra på sidan för att det ska visas. Men det jag saknar mest är KÄNSLAN att fysiskt se dels hela bokens tjocklek och hur sidorna minskar i högerhanden.

Förstår ni nu?

Vad gäller att sidantalet inte visas är alltså när jag letar bland titlar på bibliotekswebben. Jag har bara lånat barnböcker den vägen och då kan man bli jätteförvånad att en bok som verkar bra och som man lånat kanske bara var 15 sidor (man får låna max 3 under en period och då kanske man hellre valt en lite längre bok för barnen).

Det borde finnas 2 uppgifter kan man tycka. T ex borde det stå sida 20/500 eller 20 av 500 eller 20(500)

Jag använder Aldiko, om man trycker lätt på "sidan man läser" (dvs skärmen) så fälls det ner en list där det står att man är ex på sidan 46/278.

Jag gillar e-böcker såtillvida att det är så himla smidigt att alltid kunna ha något att läsa utan att behöva släpa på en bok (läser i telefonen och den har man ju alltid med sig), att man kan läsa utan att ha lampan tänd på kvällen etc. Men jag ser det bara som ett komplement, vanliga böcker är enligt mig helt oslagbara.

Jag använder en app som heter E2GO och är mycket förtjust. Kostar ett par hundra i månaden, men det finns massor av nyutgivna böcker som hade kostat det dubbla att köpa styck, så det känns helt värt det. Använder en Samsung Galaxy-läsplatta för det mesta, men ibland telefonen. Kan tack och lov se sidoantal längst ner, annars hade jag inte gillat det.

Jag kommer nog dessvärre aldrig att vänja mig vid att läsa e-böcker, jag får stora problem med ögonen av att stirra på en skärm för länge och digitaliseringen är således min fiende. :(

Har du testat att läsa på en läsplatta? Dvs en som är framtagen att läsa på, det är en helt annan skärm på dem.

Jag använder en app som heter E2GO och är mycket förtjust. Kostar ett par hundra i månaden, men det finns massor av nyutgivna böcker som hade kostat det dubbla att köpa styck, så det känns helt värt det. Använder en Samsung Galaxy-läsplatta för det mesta, men ibland telefonen. Kan tack och lov se sidoantal längst ner, annars hade jag inte gillat det.

Vet du vad den heter? Jag hittar bara surfplattor när jag letar. :)

Har du testat att läsa på en läsplatta? Dvs en som är framtagen att läsa på, det är en helt annan skärm på dem.

Vet du vad den heter? Jag hittar bara surfplattor när jag letar. :)

Oj, det kanske är en surfplatta, jag vet inte skillnaden upptäcker jag ;) Galaxy Tab 3!

Oj, det kanske är en surfplatta, jag vet inte skillnaden upptäcker jag ;) Galaxy Tab 3!

Ah, ja det förklarar att jag inte hittar någon när jag letar! :D Det är skillnad i skärmen, att läsplattan är mer som en bok och därmed går att läsa på längre än en surfplatta i regel gör. :)

Jag känner inte till BlueFireReader, men tänker att det måste ha med det att göra. Jag har läst i iBooks på min iPad, som hastflicka, och då syns det "44 av 250" längst ner på varje sida. Knepigt. Är det biblioteket som har rekommenderat det program du använder? För det är väl så att biblioteks-e-böcker inte passar med alla läsare.

Jag har numera en läsplatta då jag tyckte att paddan var så tung att hålla i. Den är perfekt framför allt vid läsning i sängen, och suveränt på resor. Jag har tyckt som du, att jag vill se hur långt jag hunnit. Men tack vare sidvisningen så gör jag mig en inre bild, och numera tänker jag mer i siffror än i tjocklek.

Dessutom har jag svårt att ta mig igenom tjocka böcker, men en tjock bok på läsplattan går lättare, just av den anledningen att jag egentligen inte ser hur mycket som är kvar. Jag ställer om texten i lite större stil (för att det passar mina ögon bättre) och får bläddra ofta, det fungerar uppmuntrande på mig! :D

Jag läser pappersböcker också.

Jag har lite samma problem. Jag har en KIndle läsplatta, och den anger bara hur många procent av boken jag läst. Inga sidnummer alls. Lite tråkigt ibland när man vill bläddra fram och tillbaka.

Jag har lite samma problem. Jag har en KIndle läsplatta, och den anger bara hur många procent av boken jag läst. Inga sidnummer alls. Lite tråkigt ibland när man vill bläddra fram och tillbaka.

Det beror nog på vad den som gett ut böckerna valt att lägga in, jag har sidnummer på många böcker i min Kindle. Men mest om jag köpt på amazon, inte när jag fulladdat ner. :)

Jag känner inte till BlueFireReader, men tänker att det måste ha med det att göra. Jag har läst i iBooks på min iPad, som hastflicka, och då syns det "44 av 250" längst ner på varje sida. Knepigt. Är det biblioteket som har rekommenderat det program du använder? För det är väl så att biblioteks-e-böcker inte passar med alla läsare.

Jag har numera en läsplatta då jag tyckte att paddan var så tung att hålla i. Den är perfekt framför allt vid läsning i sängen, och suveränt på resor. Jag har tyckt som du, att jag vill se hur långt jag hunnit. Men tack vare sidvisningen så gör jag mig en inre bild, och numera tänker jag mer i siffror än i tjocklek.

Dessutom har jag svårt att ta mig igenom tjocka böcker, men en tjock bok på läsplattan går lättare, just av den anledningen att jag egentligen inte ser hur mycket som är kvar. Jag ställer om texten i lite större stil (för att det passar mina ögon bättre) och får bläddra ofta, det fungerar uppmuntrande på mig! :D

Jag ser sidangivelsen "251/404" även i BlueFire Reader! Men den syns inte konstant. Jag hittade dock i inställningarna att alltid se nuvarande sidnummer i alla fall.

Låter i alla fall hoppfullt att du börjat tänka i sidor och inte boktjocklek, jag får väl ge det lite tid!

Det beror nog på vad den som gett ut böckerna valt att lägga in, jag har sidnummer på många böcker i min Kindle. Men mest om jag köpt på amazon, inte när jag fulladdat ner. :)

Superkonstigt. Jag köper mest på Amazon + lite från dito som jag konverterar. Jag får ALDRIG några sidnummer!:confused:

@Karfitsa Jättemärkligt. På min kommer det upp olika alternativ när jag klickar i nedre vänstra hörnet, först location, sedan sidnummer och sedan procent.

Jag klarar inte heller skärm för länge (trots att nuvarande dator har superkvalitet på skärmen och är hästlängder bättre än tex jobbdatorn), men Kindlen är minst lika behaglig som en pappersbok, i de flesta fall bättre :)

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 186
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 🌺Nu skriver jag helt öppet om mig även om det är ett starkt ämne. Fast många drabbas eller är, varit anhörig. Men det finns häst i...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: blommma
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter