Håller inte alls med.Om man inte vill lägga 500 kr i månaden pga att det är dyrt så känns det inte som att det finns utrymme att spara ihop 50k snabbt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller inte alls med.Om man inte vill lägga 500 kr i månaden pga att det är dyrt så känns det inte som att det finns utrymme att spara ihop 50k snabbt.
Är ju lite skillnad på en häst som redan fron början kanske är värd 100 000 och stiger i värde många år framåt och en hund vars inköpspris sällan är över 20 000 och precis som en bil minskar i värde från första stund.
Men undantag för rena arbets och tjänstehundar.
Så varför har du livförsäkring?För mig är inköpspriset helt irrelevant, ett sällskapsdjur är ingen investering.
För mig är det en familjemedlem och där är en försäkring en trygghet.
Räcker med ett huggormsbett en helg så har man tjänat in flera års premier på en gång.
För mig är försäkring lite samma som bilbälte. För det mesta händer ingenting men den dagen det händer så är jag väldigt tacksam för mitt bälte.
500 är inte mycket nej men har man som i mitt fall hundar som bara rullar på år efter år så känns det till slut rätt onödigt att lägga tusentals kronor på försäkring som dessutom ändå inte ger full ersättning när något händer utan du ska både betala självrisk en viss procent och slår du i taket tar ersättningen slut.
Jag har inga försäkringar på hundarna längre och är mycket nöjd med beslutet däremot har jag möjlighet att betala vad det kostar om något skulle hända.
Ja det är ju toppen att försäkring finns om man vill och behöver använda sig av det.Ja, jag har också kapital att ta av vid behov. Men jag har gård, flera hundar, bil etc. Jag kan inte stå och låta en betydlig andel kapital bara gå till hundarna om olyckan är framme. Det är ju just ovissheten som gör att man väljer försäkring - du vet inte vad som kan inträffa, och hur mycket det kommer att gå på. Givetvis önskar man väl att man har friska hundar livet ut men det är just en önskan och handlar i så fall enbart om tur. Och jag riskerar inte min ekonomi på "tur".
Ja det är ju toppen att försäkring finns om man vill och behöver använda sig av det.
Jag kan (som sagt) lägga undan betydligt mer än 500 kr/månaden.Om man inte vill lägga 500 kr i månaden pga att det är dyrt så känns det inte som att det finns utrymme att spara ihop 50k snabbt.
skuldsatta sig för livet Ja tjenaMen du vet ju inte när du kan behöva den. That's the point. Men ja, vill folk riskera skuldsätta sig för livet, så får de väl göra det antar jag.
Om premien blir orimligt dyr så blir nog dessvärre veterinärkostnaden orimlig i samma takt. Än viktigare då att faktiskt ha hunden försäkrad, tycker jag.Kanske ska förtydliga … jag har alltid haft mina djur veterinärvårdsförsäkrade och kommer så fortsätta att ha tills premien höjs för mycket.
För mycket för mig är om det blir mer än 500 kr/månaden på ett ungefär.
Valpen som förhoppningsvis snart flyttar hem kommer självklart att försäkras, men det är inte säkert att den kommer att fortsätta vara försäkrad när den blir äldre och premien eventuellt orimligt dyr.
Så varför har du livförsäkring?
Livvärdet tycker jag är en småsumma. Betalar 520:-/år för en hund på 22000:-. Det tycker jag absolut det är värt om hunden förolyckas el dör i sjukdom.Jag har alltid valt att inte ha något livvärde på mina djur. Det kostar helt enkelt mer än det är värt.
Veterinärvård har jag hittills alltid haft, men blir premien mycket dyrare kommer jag nog att välja att ha djuren oförsäkrade.
Blir det större, kostsamma skador kommer jag (beroende på vad det rör sig om) välja att ta bort djuret.
Jag vet att det låter hårt, men för egen del lägger jag inte hur mycket pengar som helst på exempelvis operationer med osäker utgång.
Jag ser alltid först till djurets livskvalité och ibland är avlivning ”bättre” än omfattande operationer med lång rehab.
Jag vågar inte dra ned på livförsäkringen för hästarna heller, lovar att i samma stund jag gör det går de båda unisont ut i hagen och knäcker nacken eller nåt.