Det är inte bara stora skador som kostar. Och alla operationer har inte osäker utgång och lång rehab, du målar upp värstascenariot för att försvara din tanke.Jag har alltid valt att inte ha något livvärde på mina djur. Det kostar helt enkelt mer än det är värt.
Veterinärvård har jag hittills alltid haft, men blir premien mycket dyrare kommer jag nog att välja att ha djuren oförsäkrade.
Blir det större, kostsamma skador kommer jag (beroende på vad det rör sig om) välja att ta bort djuret.
Jag vet att det låter hårt, men för egen del lägger jag inte hur mycket pengar som helst på exempelvis operationer med osäker utgång.
Jag ser alltid först till djurets livskvalité och ibland är avlivning ”bättre” än omfattande operationer med lång rehab.
Min valp var 4,5 månad när hon blev inlagd på sjukhus i tre dygn över en helg, magen kraschade efter att hon fått i sig nåt olämpligt ute. Ingen dramatisk vård, bara prover, röntgen, ultraljud, läkemedel, mat. Ingen buköppning, där var inget tarmstopp. Kalaset gick på 29 000, jag betalade 8 000.
Kan man utan problem hosta upp 29 000 så är det väl ingen ko på isen. Men tycker du att vore etiskt rimligt att avliva en valp med magproblem för att man inte tagit sig råd med försäkring?