Dyrt att inte skaffa hästpass

(Bohusläningen)
En hästägare i Munkedals kommun ska betala vite på 2 000 kronor per häst, för sju hästar, eftersom hästpass inte införskaffats. Det var i slutet av augusti som länsstyrelsen beslutade om ett föreläggande. Det innebar att hästägaren inom en månad var tvungen att lämna in handlingar som...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dyrt att inte skaffa hästpass

Är ingen nytt påfund att hästar ska ha pass, kravet har funnits i många år.

en dum fråga kanske men, Utlänska pass är fortfarande tillåtet väl?

Utländskt pass

Du tar ut en id kontrollant godkänd för din rasförening som id kontrollerar din häst.
Skickar in utländska passet inkl id papperna till din motsvarande svenska rasförening.

Dom stämplar & godkänner det utländska passet.

Så gjorde jag med mitt holländska halvblod. Nu är hon iofs i aveln & skulle reggas i svenska stamboken ändå.

ÄNTLIGEN!!

Jag har undrat länge varför det finns regler på hästpass när ändå ingen bryr sig om det?

Men nu gör i alla fall någon det, så nu känns det bättre för mig att jag har pass på båda mina pållar :)

Utländska pass kan vara godkända även i Sverige utan att man behöver ta ut ID-kontrollant och/eller skicka in papperen till ASVH. Min hästs pass var godkänt även i Sverige. Dock är hon nu ID-kontrollerad och passet är i nuläget hos ASVH, min häst ska registerars i ASVH, men det är för samma sak som din häst, hon används i avel. Och jag vill ha tillgång till att få stoet bedömt på fölvisning.

I övrigt har jag svårt att förstå poängen med passen! Dessutom så tycker jag att informationen har varit skitdålig! Hur ska någon som har häst, och som inte är medlem i någon ridklubb, inte är intresserad av trav, aldrig tävlar, aldrig åker och tränar osv och bara har hästen hemma på gården kunna veta att den måste ha pass? :confused:

en dum fråga kanske men, Utlänska pass är fortfarande tillåtet väl?

Kolla med rasföreningen. Vissa utländska är giltiga precis som de är, andra måste kompletteras, ytterligare andra måste bytas ut.

Mitt fbl (född -94) hade irländskt pass som stämplats när han importerats till Sverige. Det var giltigt med en liten komplettering. Det fanns nämligen inte den sidan som man kan föra in behandlingar alt undanta för humankonsumtion.

Det var bara att betala motsvarande 100 SEK till Weatherbys, och så kom det ett lösblad med den sidan som behövs. Stämplad och signerad osv. Färdigt. Behövde aldrig skicka in passet eller någonting, bara beställa lösbladet och betala för det samt hämta ut det.

Sen hur säkert det är att ha sånt på lösblad är en mycket bra fråga, men bara för att belysa hur himla olika det är med utländska pass.

Det har stått i vanliga tidningar, de har tagit upp det på Rapport (SVT) etc.

Men jag tror ändå väldigt många tror det gäller tävlingshästar, inte hästar som aldrig lämnar gården!

Men i det här fallet så har ju hästägaren uppenbarligen informerats om bestämmelserna i fråga och ändå valt att strunta i dem!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tre hästägare får betala 16 000 kronor var i vite eftersom de inte har kunnat visa upp några hästpass. Det har förvaltningsrätten i...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Hagfors kommun ska betala 10 000 kronor i vite för att hon inte lämnat in dokumentation om hästpass till länsstyrelsen i...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SR Västerbotten) En man och en kvinna i en by utanför Umeå hotas nu av länsstyrelsen med vitesföreläggande. Om de inte skaffar hästpass...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Hambo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) En hästägare i Tierps kommun föreläggs med vite på 24 000 kronor för att ha misskött sina hästar. Länsstyrelsens...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur