Dyker efter hinder?!

Kan han vara lite obalanserad? Avlasta frambenen? Svårt att gissa när man inte ser hur han gör det.

Min häst dyker efter hindrena varför gör han det?!?:confused::eek:

Hur pass snabb är du med att räta upp dig själv efter språnger.
en del hästar klarar inte riktigt att ryttaren dröjer sig kvar för länge "över halsen" i sista delen av språnget. Det kan göra att de dyker.

Hur pass snabb är du med att räta upp dig själv efter språnger.
en del hästar klarar inte riktigt att ryttaren dröjer sig kvar för länge "över halsen" i sista delen av språnget. Det kan göra att de dyker.

Det känns som jag rätar upp mig ganska snabbt men jag kanske behöver räta upp mig snabbare. :bow:

Har en bekant var ponny dyker som TS beskriver, dvs halsen bara förvinner nedåt. Hästen har bra bakbensteknik får alltså mycket kraft bakifrån. I kombination med dåligt tempo och oföljsam ryttare som kastats bakåt och ryckt den i munnen många, många gånger blev den alltmer dykig. När den i perioder har ridits av mer erfaren ryttare (följsam, bra grundtempo) har problemet blivit bättre.

Men å andra sidan ser man även i världscupen hästar som ser ut att dyka efter hindren, så visst kan det vara hästens hoppteknik som är sån helt enkelt! Men det är ju lite obehagligt när de försvinner så :p

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
895
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I TV4:s dokumentärserie "Över alla hinder" får tittarna följa hoppningens förbundskapten Henrik Ankarcrona och hans team under året på...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 065
Senast: Mabuse
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 318
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar