dvärgschnauzer- lite nyfiken bara

ako

Trådstartare
Okej, jag har tråkigt och vill inte börja betala räkningarna med de tråkiga OCR- nomren riktigt än. Därför skapar jag en onödig tråd :).

Jag har ju som många av er vet en cocker och en springer, och eftersom de är 2 respektive 7 år hoppas jag verkligen att det ska dröja LÄNGE innan det är aktuellt med någon annan hund (för fler än två vill vi inte ha), och jag är synnerligen nöjd med mina vovvar :love:.

Dock har jag fastnat lite grann för dvärgschnauzer efter att ha träffat flera stycken mycket trevliga sådana, och skulle kanske kunna tänka mig en sådan i framtiden. Jag vill i så fall ha en hund som är snäppet mindre aktivitetskrävande än spanielsarna (eller hur man nu säger i plural), och som inte har speciellt mycket jakt i sig, men som ändå är robust och orkar med rejäla promenader, och tycker att träning och aktivering är skoj, men som kan vara nöjd med att slappa och gå kortare promenader någon dag då och då också.

Så ni dvärgschnauzerägare, berätta gärna lite om era hundar och hur de är. Hur är de mot främlingar- har hört att de kan vara avvaktande (vilket ju mina älskade flamsvovvar inte ens kan stava till)? "Will to please"? Sjukdomar etc, etc?

Tack på förhand för att ni svarar trots att min eventuella d-s ligger långt fram i tiden :)

Sv: dvärgschnauzer- lite nyfiken bara

Putt, putt... Finns det ingen dvärgschnauzermatte som vill skriva om sin lilla kompis :d?

Så ni dvärgschnauzerägare, berätta gärna lite om era hundar och hur de är. Hur är de mot främlingar- har hört att de kan vara avvaktande (vilket ju mina älskade flamsvovvar inte ens kan stava till)? "Will to please"? Sjukdomar etc, etc?

Ja vad ska jag säga om min skrutt? Han är 1 år 7 mån, sv/si, dålig päls men ett toppentemprament! Han är inte alls skällig (vilket vissa individer inom rasen är). Han är inte avvaktande - varken mot hundar eller människor - tvärtom älskar han alla. Han jagar inte annat än småfåglar på tomten (håller koll på reviret). Jättebra att ha lös. Will to please... nja han gör allt för belöning, men är inte direkt i inlärning (vill gärna tänka efter lite själv först, men det vill ju gärna cockern också så du är väl van (är själv fd cockerägare :D)).
Kom gärna med fler frågor... ska rusa på agilityträning nu, men svarar gärna på det jag kan!

Dvärgschnauzern är som du säger en pigg och robust hund. Mina två hänger utan problem med på ridturer, långvandringar osv.

Ang. reservation mot främlingar så var det vanligare förr. Idag finns det dels de som är jätte glada i folk och dels de som går fram och kollar vem det är men sen är det bra (självklart finns sådana som är reserverade/rädda också men det beror mer på individen är rasen). De kan ha lätt till skall eftersom den har använts till varnande vakthund och även som råttfångare vilket gör att de gärna fångar småvilt som sorkar och möss. Ang jaktinstinkt är det inte jätte utbrett inom rasen men det finns de som jagar (kolla föräldrardjuren då det är mkt ärftligt om du vill ha en viltren hund).

De sjukdomar som det finns bekämpningsprogram för är PRA samt olika katarakter. Alla avelsdjur ska enligt rasklubben vara ögonlysta senast ett år innan parning för att få stå med på valphänvisningen.
Ett annat problem inom rasen är urinsten. För detta finns ännu inget bekämpningsprogram men man bör självklart inte avla på drabbad hund eftersom det är ärftligt.

Det man ska tänka på är att det finns en del pälsvård. En vanlig icke utställningsschnauzer bör trimmas minst var 3:e månad. Vill man ställa ut och ha hunden fin jämt så rekomenderar jag att man gör det var 6:e vecka ungefär. Man kan lära sig själv eller lämna bort (ofta trimmar uppfödarna), kostar runt 500kr. Mellan trimningarna måste man själv kamma hunden med vanlig kam samt underullskam ca 1 gång i veckan. Man ska inte klippa en ds för då förstör man de sträva täckhåren som skyddar mot smuts och väta. De fäller inte heller et enda hårstrå.

På vintern och när det är regning blir många dvärgschnauzrar lite frusna. Därför är det inte helt fel med ett täcke. Jag gör så att jag brukar sätta på det när man stannar för att rasta. Så länge de är i rörelse brukar de inte bli kalla.

På det stora hela är det en väldigt okomplicerad och lättsam ras som älskar sin flock över allt annat :love:

Fråga gärna om du vill veta ngt mer!

Tack båda två för era svar :)! Det låter ungefär som de dvärgschnauzrar jag har träffat på- så jag verkar ha fått en ganska riktig uppfattning genom dem. Det är ju som sagt förhoppningsvis många år kvar tills det blir aktuellt med ny vovve, men absolut känns det som om dvärgschnauzern är en het kandidat den dagen - om det inte blir en cocker till (gillar ju så klart min springer MASSOR, men tycker nog att storleken dvärgschnauzer/cocker är mer behändig).

Självklart tas gärna fler d-s- mattars berättelser emot :)!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 880
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka