Dvärgpudel.

H

Hiwiie

Ska eventuellt köpa en 1-årig pudelhane. Han har det inte så bra hos sin nuvarande ägare då hon inte riktigt är i "balans". Jag har haft honom på prov under en vecka och bara älskar denna lilla vovve. Men det är mycket som ska till, studerande 18-åring med fyra hästar plus ytterligare djur har det inte alltid så lätt med ekonomin tex..
Hur ofta bör man klippa sin pudel?
Skötselråd av pälsen?
Hur ofta bör de badas? Rekomenderat schampo?
Hur är pudlar till sättet? Lättdresserade? Kräver de mycket aktivering?
Andra saker man bör tänka på?

Vill veta så mycket som möjligt om allt! Älskar denna lilla vovve men han kostar en del i inköp. 5-siffrigt belopp vi pratar om och jag kommer få jobba häcken av mig på jullovet. Ungefär vad kostar egentligen en pudel om man köper en valp från en kennel?

SÅ tacksam för alla svar!
/Rebecca
 
Sv: Dvärgpudel.

om man ska köpa från kennel så ligger det på allt mellan 9-12.000:- kan oxå vara högre..

har han bra stam,ska du ställa ut/avla,är han ordentligt veterinär besiktigad..?
tycker 5 siffrigt belopp låter lite mycket,då kan du lika gärna köpa en valp.. (förstår att du inte vill det,nu när du hittat den rätta,:idea: var bara en gämförelse)
men som sagt så beror det ju stammen,ev resultat från kurser m.m..
se till att inte bli lurad av en som vill sälja en "gammal" hund till nypris.. lite prutmån ska du väll få iallafall? :confused:

pälsen beror ju på hur du vill ha den,jag klipper själv,har lämnat in han en gång,betalade då 300:- tror jag att det var...
 
Sv: Dvärgpudel.

därvpudlar är en underbar ras :bow:
de jag träffat (6st) är underbara. sociala, lättlärda, aktiva (men inte galna) och otroligt söta!
två av dessa tävlar framgångsrikt i aguility för småhundar, så snabba ;)
 
Sv: Dvärgpudel.

Hon vill ha 10.000 för honom, köpte honom från Pandorans i Sthlm för 13.000 som valp. Hennes familj har en kennel och föder upp egna pudlar och han skulle användas i aveln. Men dottern som äger honom är som sagt inte i balans och han mår inte bra där. Hon bor inte längre hemma och ger hon hunden till sin mamma lär hon inte få några pengar för honom, misstänker att det var mamman som köpte honom till henne.
Ska försöka få ned priset lite till, hon har sagt att hon inte vill ha tillbaka honom.

Han var hemskt smal när han kom. Han är lite osäker inför främande människor (ngt som förbättrats avsevärt bara under denna veckan) och väljer sitt sällskap med omsorg. När hon lämnade honom verkade han inte sakna henne alls fast han bott där under ett år, om jag däremot går utanför dörren börjar han gny med en gång, och följer mig som en skugga hemma. Han fäste sig vid mig väldigt fort och trivs jättebra här. Det är mkt glädje i honom.

Vad kostar en vet. besiktning ungefär?
 
Sv: Dvärgpudel.

Kan ju tilläga att jag även kan köpa honom för 6.000, men då ska hon ha 3 kullar efter honom och då är jag enbart fodervärd tills dess, men det känns inte riktigt bra. Han är inte utställd ännu men det ska han naturligtvis bli. Antingen gör jag det eller så gör hon det. Hon vill använda honom i aveln även om jag äger honom..

Han är efter Caprice Good Time for Pandorans och Prcd A genom föräldrar, vad betyder det?
 
Sv: Dvärgpudel.

en hund med problem ska de nästan betala för att bli av med. jag vete tusan om jag hade betalat mer än en symbolisk summa...

är du fodervärd är du även ägare, hon kan alltså inte ta hunden ifrån dig. däremot har hon avelsrätt på två (?) kullar.
 
Sv: Dvärgpudel.

Som jag fattade det så var det inte hunden som hade problem utan matte? Om det är en bra hanhund med eftertraktade linjer skulle jag utan tvekan kunna betala 6000:- och bli fodervärd åt en sådan, och tre kullar låter inte mycket i mina öron. Då har man ju också chansen att se vad han lämnar för avkommor och använda honom själv i avel om han har lämnat bra.
 
Sv: Dvärgpudel.

Han är efter Caprice Good Time for Pandorans och Prcd A genom föräldrar, vad betyder det?

Han är inte en anlagsbärarare för PRA och kommer heller aldrig att lämna valpar, som utvecklar PRA, oavsett vad för tik han paras med.

För pudlarna gäller tills vidare särskilda bestämmelser vid registrering av valpkull efter föräldradjur som har officiellt resultat av DNA-analys avseende prcd-PRA :

Hund som vid DNA-test befunnits fri (A) eller vara anlagsbärare (B) får användas i avel. Anlagsbäraren (B) får dock endast paras med hund som befunnits fri (A) vid DNA-test.
DNA-testade hundar skall därutöver vara ögonundersökta vid lägst 18 månader och inom ett år före parningen.

Hundar som är affekterade (C), dvs hund som har eller kommer att utveckla PRA, avelsspärras och avkomma kan inte att registreras.
 
Sv: Dvärgpudel.

Hunden är det inga problem med, det är matten som inte är hundra psykiskt och han har det inte bra där. Vad jag har förstått har han en fin stamtavla och de jag träffat har sagt att han är väldigt fint byggd och har fina pigment. Som sagt så vill hon inte ha tillbaka honom och jag hoppas hon kan gå ned lite i pris. Ska prata med henne ikväll.
 
Sv: Dvärgpudel.

Rekommenderar bad var 4:e vecka och klippning ungefär varannan månad om den inte ska ställas ut. Nos & tassar oftare.

Ordentlig genomkammning varje dag och det schampo & balsam som jag använder på de pudlar som kommer hit är PCL. Det fungerar mycket bra på pudelpälsar tycker jag.

Glöm inte att örongångarna behöver plockas rena från hår. Klipp aldrig det håret. Det måste plockas bort för hand. Om man inte gör det, så blir det en mysig grogrund för allehanda bakterier och risken för öroninfektioner och inflammationer ökar dramatiskt :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp