Dvärgpinscher

Sv: Dvärgpinscher

Oj då måste han varit väldigt smal om han behövde gå upp så pass många kg.
3 kg är mycket för en liten hund..

Och om man får fråga, du får gärna svara i Pm om du inte vill ta det här.
Men hur tänkte du när du ville att han skulle användas i aveln?
Eftersom han uppenbarligen har en del i bagaget?
Och en dvärgpinscher på 7 kg är inte önskvärt.

Med tanke på att mentalitet varierar ganska stort så
hoppas jag folk tänker sig för både 1 och 109 gånger om varför just sin hund är värt att avlas på.
Har träffat på allt för många med överdrivna rädslor och hyperstressade hundar i min jakt på en hane som kan passa min tik.

Att det vart en kull var pågrund av en impuls av mig. Satt och tittade runt på annonser, den fångade mitt intresse. De sökte en hane som var black and tan patel och ögonlyst. Vilket min var. Vi hade kommit långt med hans problem,så jag kände att de inte var medfödda utan kom av de snabba flyttarna han utsatts för. Tikägarna ville främst ha en valp från sin tik. Så vi kom övers om att låtta dem träffas, för att de skulle se om hundarna trivdes med varandra. De hade tidigare åkt 40 mil med en annan tik som inte trivdes med den erbjudna hannen. Jag bor bara 2 mil från dem så de tyckte inte de spillde någon tid på det.

Deras tik vägde 8,5 kg och vad vi har hört trivs alla med valparna. Sedan att de inte kan bli utställnings hundar, det förstår nog de som är riktigt intresserade av det. Inga utmärkelser i stamtavlan, vilket jag tror att man letar efter om man verkligen kan och har intresset.

Att han pinkar inne kommer inte av generna enligt mig och tikägaren håller med mig. Talade om från början vad hans problem var och det var inget som störde henne. Pinkar inne pågrund av stress, något han slutade helt med för tre år sedan. När jag började tala om för honom att jag skulle dammsuga och gav honom tid att flytta sig från det rummet.

Visst i det långa loppet kommer inte hans valpar att ha tillfört något för aveln. Men för de som jag träffat som köpt valpar, verkar han ha gett en trevlig kamrat att ömgås med.

Jag håller med om att det absolut viktigaste är mentaliteten, alltså att hunden är trevlig i vardagen och lugn, nyfiken och glad för alla människor. Inga rädslor. Är sen hunden snygg att se på och ägaren utställningsintresserad så är det bara plus i kanten. Om en hund är snygg att se på, men är dålig mentalt så blir den ingen bra utställningshund vad man än gör. Inte roligt att se en utställningshund med svansen mellan benen som kryper undan på bordet när domaren ska titta på tänderna och känna på den.

Jag håller med om att det absolut viktigaste är mentaliteten, alltså att hunden är trevlig i vardagen och lugn, nyfiken och glad för alla människor. Inga rädslor. Är sen hunden snygg att se på och ägaren utställningsintresserad så är det bara plus i kanten. Om en hund är snygg att se på, men är dålig mentalt så blir den ingen bra utställningshund vad man än gör. Inte roligt att se en utställningshund med svansen mellan benen som kryper undan på bordet när domaren ska titta på tänderna och känna på den.

Det kryllar av hundar som går bra i ringen men som har totalt kass mentalitet, de lixom stänger av, titta bara på Collies t ex.
Bra mentalitet avgörs via BPH/MH o inte subjektiva ägare.

Vi hanhundsägare har oxå ett stort ansvar vad gäller avel, att släppa till sin hane för att kontrahenterna trivs tillsammans o tikägaren vill ha en valp efter sin tik är inte ett hållbart argument för avel, speciellt inte om kombinationen inte har något att tillföra rasen.
:devil: Blir så less på oseriös avel, oavsett ras.:cry:

Senast ändrad:

Parningen kan tillföra bra mentalitet som sedan kan föras vidare till nästa generation. Man kan para 2 multichampions och få en hel kull valpar som inte går bra i utställningsringen på grund av t ex olika utseendedefekter, fel storlek, saknade tänder eller på grund av att kass mentalitet från tidigare generationer förs vidare till valpkullen. Finns inga garantier, beror på generna bakåt. Jag parar hellre någon av mina hanar med en mentalt bra tik som får trevliga valpar än en multichampion som får skitsnygga valpar med dålig mentalitet.

Det finns utställningschampions som är tränade för att klara hanteringen av en utställningsdomare men som biter av rädsla i andra situationer. Så, ja tyvärr så "stänger de av" sina rädslor vid utställningshantering. Hos veterinären har de munkorg.

Billy är en stor dvärgpinscher, han är 33 (kanske till och med 33,5) och alltså diskvalificerande stor, och i ögonfallande stor. Det är den största pinnen mina uppfödare har fött upp. Han vägde 7 kilo när han var som allra mest biffig förra året. Nu är han mer i trim och väger 6,7-6,8 kg.

Ivan är tvärt om, han är den minsta. Han är långbent, men väldigt liten. Jag tror att han är ungefär 27,5 cm hög och och väger 3,6 kg. Förhoppningsvis går han upp lite mer i vikt nu när han är kastrerad.

Ja det är ju det man kan misstänka utifrån vikten, att backa_hastens hane och den andra personens tik är diskvalificerande stora. Alternativt överviktiga. Det var därför jag undrade.

Jag gillar förresten den rörliga bilden du har lagt upp på dina. Igenkänningsfaktorn är hög, må jag säga! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 684
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka