Dvärghamstrar

M

marelle

Mina dvärghamstrar har fått jättelånga klor. Ska det var så eller ska jag klippa/fila ner dom?

Sv: Dvärghamstrar

har du ordentligt med botten material?

jag tror inte att man ska behöva klippa klorna på en hamster, och det ska nog inte behövas heller om man har mycket bottenmaterial som de kan gräva i.

Fick klippa klorna på min dvärghamster när han blev gammal. Tror inte han var lika aktiv då som när han var yngre och att det var därför.
Då jag även har marsvin använde jag deras klotång och klippte nån mm, det var allt som behövdes på honom. (Han var väldigt tam och satt still, vilket nog är en fördel.)

Akta pulpan bara!

Det blev klorna på en av mina dvärgisar med, jag klippte dem lite med nagelsaxen. Som sagt, bara man aktar pulpan är det ingen fara.

Du ska inte behöva klippa klorna på en hamster. Se till att ha MYCKET spån som de kan riva och gräva i. Lägg in pinnar i buren som de kan ha och bita och kraffsa på. Se bara till att inte ta grenar från besprutade träd!

Det kan man visst behöva speciellt när hamstern blir äldre.
Har själv fått lov att klippa några klor hos både dvärg- och guldhamster.
Alla hamstrar kräver det inte men klipper man inte klorna om dom blivit för långa så kan klorn gå av högst upp intill tassen.
Då har ändå mina hamstrar alltid haft gått om spån (5-7 cm) och även gnagpinnar som mer var tillför deras tänder.
Man skall inte klippa klor på hamster som hos marsvin och kanin men behövs det så skall man som ägare göra så för annars knäcks dom av för högt upp. Alla hamstrar får det inte men fortfarande finns det dom som har behov av det och då fixar man det som ägare.
Mina dvärgisar har förutom spån då haft tillgång till chinchilla sand dom dom tycker om att sandbada och ändå har klor blivit för långa.
Unga hamstrar har jag dock aldrig behövt klippa och jag har aldrig klippt om klorna inte varit långa. Med över 50 vuxna hamstrar i 3 olika raser samt dom som jag fått fixa för min kompis så kan jag med rätt stor säkerhet säga att det faktiskt är så att ibland måste man klippa hamsterklor.

marelle om hamstern brukar klättra på galler så kan du försöka klippa klorna genom att du finns på ena sidan och hamstern på den andra.
Det är enklare att klippa så än att ha den i handen.
Nagelklippare hade jag när jag klippte hamsterklor då det fanns hamster i detta hemmet.
För att hålla klor i trim kan man ha en brädbit där man limmat på finkornigt sandpapper som hamstern kan få gå upp och ner på några gånger i veckan. Du skall alltså ta ut hamstern och hålla i brädbiten och låta den gå upp och ner när du vinklar den själv. Den skall inte sitta i buren.

På solskenshumör idag :angel:
Självklart får du yttra dig.
Däremot håller jag inte tyst om infon du ger är felaktig ;)

Hon rättade ju bara de felaktiga fakta som du skrev om. Inget att bli ledsen eller sur över.
Det är väl bara bra att stollan delar med sig av sina kunskaper? ;)

TS: Ja, om det behövs måste man klippa dem, annars kan de få blödningar i pulpan elelr att klon går av. Det är dessutom inte trevligt för hamstern att gå på för långa klor. :) Var försiktig bara och en vanlig nagelklippare (obs, inte sax!) funkar bäst tycker jag.

MVH Zenith, som ber att ingen blir upprörd över detta inlägg :bow:

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 408
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
956
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama