Duschvägg.

_Yggdrasil_

Trådstartare
Är så förbannat trött på mitt badkar! Och har fått för mig att jag vill ha en duschvägg istället. Men problemet tycks vara att de bara finns i 90x90. Blir inte det väldigt litet?
Har sett både raka och böjda dörrar och där någonstans slutade min hjärna att samarbeta hel :banghead: Blir dusch ytan lika liten i dom? Inbillar mig att de med böjda dörrar skulle bli större än just 90x90 eller? Och så funderar jag över om det inte blir massa no mans land i en med böjda dörrar?
Sen fanns det tydligen olika höjder på dörrarna oxå. Vilken ska man välja? Har sett både 185 och 200. Visst vi är inte långa i familjen högsta punkten över havet ligger på 172. Men är inte 185 väldigt låga dörrar?
Tips råd?

Sv: Duschvägg.

Det låter som om du talar mer om en duschkabin än en duschvägg. En duschvägg sätter du ju på väggen precis där du vill ha den och ger heller inte en lika instängd känsla som en kabin.

Hon menar nog duschdörrar, och de är ju i bestämda storlekar. Vi har böjda dörrar med 90-mått, och det funkar :) Man kan duscha två till och med, men då är det lite trångt :)

Menar du en hörndusch? :) Det blir lite mer plats med raka dörrar. Svedbergs har både raka och böjda 100x100, och diametern är 1170 vid böjda och 1385 vid raka.

Såhär ser de ut:
33375.jpg

Eller är det en duschvägg du vill ha? De ser ut såhär:
33206.jpg

Jag har en 80x80 duschkabin. Tänkte att det skulle bli trångt men det är inga problem. Fast jag har iofs inte duschat två i den! ;)

Min dusch är med 80x80, jag tycker det är trångt! Hade 90x90 i förra lägenheten, kändes mycket bättre. I nuvarande lilla hörn tycker jag det är svårt att ens böja och ta en flaska från golvet utan att nudda dörrar, väggar eller blandaren... För att inte tala om att raka benen... (Jag är knappt medellängd och normalviktig)

Och jag saknar badkar ;)

Vi har 90*90 med svängda dörrar. Både jag och sambon tycker det räcker. Men ska man få plats med en duschpall så är den i minsta laget. Typ så.

*knapp*
Haha ja precis duschdörrar för hörn :D de kallar det duschvägg på rusta. Låter ju som om 90x90 är det som gäller.
Men wow vilken djungel! Nu hittade jag massa andra modeller som inte bara är dörrar oxå.... Säkrast att sluta titta och beställa ett par dörrar

Varför vill du ha duschdörrar?

Dem är ju asjobbiga..
Ser skitigt och ofräscht ut om man inte putsar dem efter varje gång :meh:

Så jag förstår inte alls grejen med dem.

OT, antar jag, men hur KAN man vara trött på ett badkar :crazy:??? Det första vi gjorde när vi köpte vårt hus var att slänga ut den äckliga duschkabinen och sätta in badkar. Det finns inget skönare än att lägga sig i ett hett bad :)!

OT, antar jag, men hur KAN man vara trött på ett badkar :crazy:??? Det första vi gjorde när vi köpte vårt hus var att slänga ut den äckliga duschkabinen och sätta in badkar. Det finns inget skönare än att lägga sig i ett hett bad :)!

Det enda jag saknar där jag bor nu är ett badkar. Kommer ihåg hur skönt det var att krypa ner i hett vatten, en kudde bakom nacken och en bok jag inte var så rädd om.

Varför en dusch med dörrar? Blir ju jätte instängt, en dusch med duschvägg är mycket smidigare att röra sig i. Har man en extra lång vägg så behöver man inte draperi heller.

Finns mängder av anledningar till att jag inte vill ha det kvar tex så använder jag det aldrig, inte badat i det på två år. Men den största anledningen är att jag tycker det är jobbigt med städningen. Badkaret blir äckligt for och ett helvete att hålla rent. dessutom är det vansinnigt meckigt att göra rent avloppet under det. Har jag kvar badet så har jag ingen möjlighet till förvaring inne i badrummet, just nu förvaras handdukar och sådant i ett skåp i tvättstugan.
Ja och så framförallt så hatar jag att bada badkar. Får panik!

Vill ha dörrar för jag tycker det verkar väldigt smidigt och för att jag inte har råd med några större ingrepp just nu. Och just nu har vi ingen fungerade dusch alls eftersom det är stop i avloppet under badkaret. Och för att kunna göra rent där måste man ändå bära undan badkaret så då kan det lika gärna kastas ut.
Planlösningen i mitt pyttelilla badrum lämnar mycket att önska.

Jag hade 10000 ggr hellre satt upp ett vanligt duschdraperi då.
Mycket enklare att hålla rent och fräscht än duschdörrar + att dörrarna tar mkt plats även om man viker in dem.
Blir inte alls lika trång känsla med draperi.

Delvis knapplån.

Vad har du för dörrar egentligen? Vi har haft våra i två veckor och de är hur fräscha som helst. De är iof frostade till stor del, kanske gör skillnad?

Någon annan skrev att duschdörrar tar plats. Anledningen till att vi valde duschdörrar var just att de tar oerhört lite plats, duschutrymmet försvinner i stort sett helt när man fäller in dörrarna.

Precis så jag oxå uppfattat det! Borde väl bara vara att torka av dom?

Nu är frågan om jag ska ha raka eller svängde dörrar...

Jag har inga duschdörrar alls pga nämnda anledningar.
Nästan alla har ju satt in såna idag och jag har aldrig sett några fräscha som inte är noggrant nyputsade.
Det är alltid fläckar från vatten och tvål och det ser så äckligt ut, kräkvarning på det.
Verkar sjukt jobbigt att ta fram fönsterputsgrejerna efter varje gång man duschat.
Att fälla in dörrarna tar en hel del plats + att även det är riktigt fult.
Behöver man fälla dörrarna är dem helt enkelt för stora i förhållande till utrymmet.

Precis så jag oxå uppfattat det! Borde väl bara vara att torka av dom?

Nu är frågan om jag ska ha raka eller svängde dörrar...

Avtorkningen skulle bli ytterligare ett moment i en städning jag avskyr.

Duschdraperiet hakar jag av och slänger in i tvättmaskinen. Tar ur och hänger upp igen. Behöver ju inte ens torka.

Antar att normalmänniskan är mer städbenägen än jag....;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka