Duschvägg.

Sv: Duschvägg.

Precis så jag oxå uppfattat det! Borde väl bara vara att torka av dom?

Nu är frågan om jag ska ha raka eller svängde dörrar...

Vi har svängda duschdörrar som går att vika undan. Jag tycker att våra duschdörrar är ytterst svåra att få helt rena. Man slipper snusket som kan bli i en kabin men själva glaset på duschdörrarna är väldigt svårt att få helt rena. Har hört att man egentligen ska torka av duschdörrarna efter varje dusch... Jag tar gärna emot städtips ang. detta, tycker jag försökt det mesta.
Ett tips för badkarsstädningen är att fylla det helt med varmt vatten, lägga i en diskmaskinstablett och låta det stå över natten. Annars upplever jag badkaret som oerhört mer lättstädat bara man kör igenom det direkt efter badet. Ett tips skulle ju kunna vara ett sittbadkar om man vill ha mer plats, borde fungera både att duscha och bada i.

Vi har frostade, mönstrade dörrar, misstänker att jag slagit ner dem med slägga annars. Vi har egen brunn med kalkrikt vatten, så vanliga klara dörrar hade nog blivit frostade av sig själva :angel:
Så de skurar jag bara av när jag städar.
Det som däremot är lite bökigt är listen längst ner som jag brukar få ta loss och köra i diskmaskinen :angel: Har testat att ta bort den helt men då blir det blött utanför även om vi har bra fall.

Avtorkningen skulle bli ytterligare ett moment i en städning jag avskyr.

Duschdraperiet hakar jag av och slänger in i tvättmaskinen. Tar ur och hänger upp igen. Behöver ju inte ens torka.

Antar att normalmänniskan är mer städbenägen än jag....;)

Tveksamt ;)

Halva buke anser ju att jag har städmani för att jag vill ha delt helt rent och fräscht omkring mig..
Jag hatar att städa och resonerar som du att det är mkt enklare att bara skicka ned draperiet i tvätten istället för att putsa duschdörrar till förbannelse.

Då känner du antingen bara ohygieniska människor eller så har du orimligt höga krav på renlighet. Vi har som sagt var inte ens torkat av våra duschdörrar på två veckof och det syns inga fläckar. Men som sagt, kan tänka mig att frostningen hjälper till.

Vadå för stora? Vi har valt att prioritera två handfat framför att ha en fast vägg eller badkar. Och som sagt, dörrarna tar knappt någon plats alls infällda vilket jag rimligen borde veta bättre än dig.

Senast ändrad:

Då känner du antingen bara ohygieniska människor eller så har du orimligt höga krav på renlighet. Vi har som sagt var inte ens torkat av våra duschdörrar på två veckof och det syns inga fläckar. Men som sagt, kan tänka mig att frostningen hjälper till.

Vadå för stora? Vi har valt att prioritera två handfat framför att ha en fast vägg eller badkar. Och som sagt, dörrarna tar knappt någon plats alls infällda vilket jag rimligen borde veta bättre än dig.

Då har vi olika syn på rent och inte, om ni använt er dusch är dem definitivt inte rena så tillvida ni inte på något magiskt sätt inte fått en droppe vatten på dem.

Visa gärna ett par duschdörrar som tar minimalt med plats och dessutom är snyggt ihopfällda.
Alla jag sett är mer eller min lika och inget stämmer med det du beskriver.
Men smaken är som baken, delad.

Jag tycker hursomhelst att det är asfult att tränga in möbler som inte får plats.
Jag föredrar att planera rummet bättre då.

Senast ändrad:

Fast skulle jag ha draperi så måste jag även ha en list på golvet och det är definitivt inte snyggt

Det är ju stor skillnad på klinisk renhet och på vad som ser snuskigt ut. Eller menar du att du tvättar ditt duschdraperi varje gång du duschat, det blir ju lika smusigt? Jag har inte skrivit att våra duschdörrar är 100% rena, jag har skrivit att det inte syns några fläckar. Det jag vänder mig mot är att de skulle se så skitiga ut att det är kräkvarning.

Att du tycker det är apfult är ju en annan sak. Det har ju helt med tycke och smak att göra, jag ogillar duschdraperi. Vi valde att utnyttja ytan i vårt badrum maximalt eftersom det inte är så jättestort. En ganska vanlig planeringsstrategi om jag förstått min omgivning rätt.

Så här ser det ut hos oss:
20140311_213109.jpg

Jag kan villigt erkänna att det inte är det snyggaste badrummet i världen, men det är praktiskt och jag tror inte att du pulkaskurk, skulle kunnat planera det så det passade oss bättre.

Senast ändrad:

Tycker också att ett badkar - om det inte är gammalt och repigt kanske - är VÄLDIGT mycket enklare att städa än andra varianter. Vi har kommunalt vatten, men det är ändå åt det hårda hållet, så det blir besvärliga kalkbeläggningar på ALLT. Skulle bli knäpp på att ha duschväggar/duschkabin eller annat som beläggningarna kan fastna på. Det räcker så gott med hur det ser ut på kranar och dylikt...

Då har vi olika syn på rent och inte, om ni använt er dusch är dem definitivt inte rena så tillvida ni inte på något magiskt sätt inte fått en droppe vatten på dem.

Visa gärna ett par duschdörrar som tar minimalt med plats och dessutom är snyggt ihopfällda.
Alla jag sett är mer eller min lika och inget stämmer med det du beskriver.
Men smaken är som baken, delad.

Jag tycker hursomhelst att det är asfult att tränga in möbler som inte får plats.
Jag föredrar att planera rummet bättre då.

Jag tycker inte att de tar speciellt mycket plats ihopfällda.
Däremot har vi som sagt problem att få dem riktigt rena (draperi är dock inte ett alternativ för oss)
080923%2B%25281%2529.jpg

Lutar mig framåt och skrubbar (försiktigt för att inte repa) med såpa och svamp. Sköljer sedan bort såpan med duschen.

Men alltså hur städar ni alla badkaret? Jag står på huvud och skrubbar med svamp.

Det lät avancerat och rätt smärtsamt, badkar är ju rätt hårda.;)

Jag böjer mig fram, duschar med duschslangen och skrubbar med svamp eller trasa. Alternativt städar efter badet och då står jag i badkaret. Fast supereffektivast är förstås att fylla upp det och stoppa ner en bit maskindiskmedel.

Jag tvättar duschdraperiet oftast varannan gång jag duschat precis som jag gör med handdukarna.

Jag skulle vilja påstå att det mest är en prisfråga om att få till både det estetiska och det praktiska.

Duschdörrar kan vara snyggt men inte ihopvikta.

Jag tycker inte att de tar speciellt mycket plats ihopfällda.
Däremot har vi som sagt problem att få dem riktigt rena (draperi är dock inte ett alternativ för oss)
080923%2B%25281%2529.jpg

Ni har ju ett rejält badrum så i förhållande till det tar dem ju inte jättemycket plats ihopvikta.
Men i ett litet badrum upplevs de ta stor plats även ihopvikta.
Dock förstår jag inte varför ni har dem ihopvikta?
Ni borde väl ha gott om plats för dem i ett normalläge?
Snyggare så ;)

Sen håller jag med om att duschdraperi inte alltid heller är det bästa och framför allt inte det snyggaste.
Men ett fräscht draperi i ett trångt badrum är i mitt tycke bättre än skitiga duschdörrar som gör rummet ännu mindre...

Oftast är de uppvikta men ibland vill vi vika undan för att få ännu mer luft. Jag tycker själv att det är trevligare då de är uppvikta.

Ja, alltså hade vi velat lägga ner pengar på att bygga ut alternativt flytta ett fönster så hade det ju gått att lösa. Vi tycker inte att det är i närheten av värt det dock, så stor roll spelar inte det estetiska för oss. Men där är vi ju olika! Duschdörrar har varit den bästa lösningen för oss och verkar som ett vettigt alternativ till ts också.

Edit:
Och nu menar jag inte att dusch med duschdraperi är ett alternativ, aldrig mer. Både fult och opraktiskt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka