Duscha med vanligt schampoo?

Någon skrev att ett vettigt människoshampoo blir dyrare än hästshampoo. Det beror ju på vad man använder. Om jag använder hästshampoo använder jag Fiebings Horse Salon. Gör rent, mjuk päls och torkar inte ut. Men kostar lika mycket som mitt schampoo brukar göra.

Någon skrev att ett vettigt människoshampoo blir dyrare än hästshampoo. Det beror ju på vad man använder. Om jag använder hästshampoo använder jag Fiebings Horse Salon. Gör rent, mjuk päls och torkar inte ut. Men kostar lika mycket som mitt schampoo brukar göra.
Var jag som skrev att det är onödigt att köpa något schampo om inte hästen har ett specialbehov av något. Då är det billigast med grönsåpa bara. Skrev inte att det blir billigare att köpa hästschampo än vanligt schampo till människor.

Var jag som skrev att det är onödigt att köpa något schampo om inte hästen har ett specialbehov av något. Då är det billigast med grönsåpa bara. Skrev inte att det blir billigare att köpa hästschampo än vanligt schampo till människor.

Nej det var inte du.

Det var centaur. (Gick tillbaka och kollade)

Aldrig haft problem oavsett om jag tvättat håret en gång i veckan eller varje dag.
Funderar på om det beror på vilken hårfärg man har. Jag som är ganska så ljusblond syns allting väldigt tydligt på. Även om det inte direkt är fett eller smutsigt och behöver tvättas egentligen så ser det inte fräscht ut på nåt vis. Hade det "lättare" då jag hade det färgat mörkt då det inte syntes så tydligt, då gjorde det inget att jag väntade några dagar ibland.

När jag jobbat i proffsstall har vi kört människotvätt. Tror det var någon duschkräm ofta.
Fungerade fint även på känsligare individer.

Funderar på om det beror på vilken hårfärg man har. Jag som är ganska så ljusblond syns allting väldigt tydligt på. Även om det inte direkt är fett eller smutsigt och behöver tvättas egentligen så ser det inte fräscht ut på nåt vis. Hade det "lättare" då jag hade det färgat mörkt då det inte syntes så tydligt, då gjorde det inget att jag väntade några dagar ibland.

Du kan använda "fel" schampo. Är det mycket mineraloljor och silikon i och du använder "milda" schampon så kan det bli så kallad "build up" och det gör att håret blir fett snabbare.

Du kan använda "fel" schampo. Är det mycket mineraloljor och silikon i och du använder "milda" schampon så kan det bli så kallad "build up" och det gör att håret blir fett snabbare.
Jag använder det där tresemme eller vad det heter. Tycker dock alla fungerar likadant på mig, märker ingen skillnad förutom att dom luktar olika gott.

Men om man bortser från parfym och parabener då. (sulfat nämner jag inte, eftersom sulfatsåpa kan komma från olika saker, och inte automatiskt är skadligt mer än att det har viss uttorkande effekt). Skadlig microplast finns nog lika mycket i djur- som människoschampon.

Men vad tänker ni då om PH? Det är ju DÄR skillnaden ligger!

Det kan finnas hästar som reagerar på parfym, parabener, alkohol, etc precis som hos människor. Och det kan finnas hästar som inte gör det. Men PH värdet är ju defacto ganska annorlunda, och våra schampon är ju baserade på vårt, versus djurschampon ett annat.
Att använda samma till katt, hund, häst - JA, kör på.
Men inte ett för människor.
Och SÅ ofta tvättar man ju inte hästen. De flaskorna brukar dessutom vara väsentligt större än våra egna.

Jag använder det där tresemme eller vad det heter. Tycker dock alla fungerar likadant på mig, märker ingen skillnad förutom att dom luktar olika gott.

Vet inte om färg spelar in, men hårtyp gör det garanterat. Ett tjockt och ett tunt hår tex kan reagera helt olika på samma schampoo.

Kan göra stor skillnad beroende på om schampot innehåller proteiner eller inte, innehåller olja eller inte osv.

Hej, har länge undrat om det går/ går lika bra att duscha hästen med människoschampo?, eller är det dåligt på något vis?/ från en som ej vet om hon ska köpa hästschampo eller ej.:confused:

Man får fundera på vad som är syftet med schamponeringen.
Om man vill ha en vit häst vit, är det effektivt med jodopax och potatismjöl.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 967
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar