Duscha med vanligt schampoo?

Varför skulle jag redovisa det? Har inte skrivit om att det är farligt med människoschampo någonstans till djur men jag skulle undvika det om det gick. Jag tror inte att människoschampo fungerar bra då det är olika funktioner man vill åt. Djur vill man ju inte ha fettfri päls på på det sättet vi vill ha våra hår. Men visst, är det så att man kan och vill använda liksom Fructis till hästen så visst, jag skulle dock inte göra det, det skadar säkert inte men optimalt tror jag inte det är.

Det är klart du inte behöver redovisa men att uttala sig om att hästhår är olika mot människors som en sanning är ju lite udda, minst sagt.

Jag tror man måste veta mer än du vet innan man påstår saker om schampo som inte är sant.
Det finns en jäkla massa olika schampon för oss människor så att säga att alla är dåliga för just hästhår är osant.
Sedan kan jag ju undra lite varför man ska använda t.ex såpa, som du rekomenderar då den löser upp fett (emulgerar) och lämnar utan fett när du sedan säger att schampon är av ondo just av den anledningen?

Jag använder Barnängens balsam med pärlglans efter schamponering på min häst inför tävling. Hon blir superfin i pälsen. Manen och svansen klarar sig utan man/svansspray pälsglans. Billigare än hästbalsam är det också.

Fast det är väl ganska så vanligt att ju oftare man tvättar håret med schampo desto oftare behöver man tvätta det. Knappast bara mig det är så för. Om andra kan tvätta sitt hår varje dag tex i en period och sedan säga att håret efter det håller sig fettfritt och bra i flera dagar så är det ju otroligt. Jag har aldrig hört någon vars hår fungerar så för, men finns säkert dom det funkar så för och det är ju bara att gratta dom. Jag måste och mina vänner måste avstå från att tvätta det för ofta pga att det inte ska behöva tvättas varenda dag tillslut. Så det är inte bara min erfarenhet.

Självklart är det så att inte alla människor i världen fungerar exakt likadant, men jag är långt ifrån ensam om att behöva ha ett visst mellanrum mellan tvättarna för att håret ska hålla sig fint.

Aldrig haft problem oavsett om jag tvättat håret en gång i veckan eller varje dag.

Jag använder schampo för hästar. Ska man köpa ett bra schampo utan sls ++ och massa parfym kostar det ändå lika mycket. Min häst är känslig och jag vågar inte använda billig skit från Ica som inte ens jag själv tål... Varför chansa?

Har haft milt balsam i svansen någon gång men det är inte samma sak eftersom det ej kommer i kontakt med huden.

Använder hästschampo till hästarna, utan parfym och utan sulfater och annat skit. Har aldrig funderat på att använda vanligt schampo, diskmedel eller något annat, ska man ha ett som är milt och bra så har jag inte lyckats hitta något superbilligt ändå (till mig själv alltså). Och jag har aldrig tyckt att hästschampot är dyrt.

Jag har kollat upp lite för skojs skull.

Det är mycket svårare att hitta på nätet vad hästschampo innehåller mot vad våra schampon innehåller.

K9 och Mane n tail innehåller båda SLS - Sodium Lauryl Sulfate (sulfater).

Ekol hästschampo, TIB hästschampo samt Emins lini-schampo innehåller alla anjoniska tvätttesider vilket är samma som i tvål och såpa.

Ska leta vidare lite.

Det är mycket svårare att hitta på nätet vad hästschampo innehåller mot vad våra schampon innehåller.

Ekol hästschampo, TIB hästschampo samt Emins lini-schampo innehåller alla anjoniska tvätttesider vilket är samma som i tvål och såpa.

Ska leta vidare lite.

Men att det är lite svårare betyder inte att det inte går att hitta bra hästschampo. Jag har alltid läst på flaskornas etikett, gäller bara att man vet vad man ska utesluta annars är det stor risk att man tar fel.

Men vad är det i det schampot som är avsett för häst som inte finns i våra schampon? Vet ni det eller är det något vi tror för att vi blivit indoktrinerade att tro att det skulle vara skillnad?
Har inte pluggat på så bra men använder prob. Håller ju borta insekter, vilket jag inte känner till något vanligt som gör.

Ska leta vidare lite.

Hur är Sjöbogårdens?

Hur är Sjöbogårdens?

Jag hittade ingen innehållsförteckning på deras hemsida. Jag var lite intresserad av det jag med eftersom deras pälsglans är godkänt för balsammetoden.
De innehållsförteckningar jag hittat har jag hittat på bilder på google där vissa lyckats fota etiketten.

Prob, som @abc skrev om hittade jag och det innehåller sulfater.

Alltså, jag kollar nu mest för att vi har väldigt förutfattade meningar om att det är helt olika innehåll i häst-, hund- och människoschampo och att det är något magiskt i djurschampona eller att deras hår är helt olikt vårat.

Det bästa, om man nu vill låta bli att ta bort hästens fett, är att använda ett billigt balsam, som man gör med balsammetoden. Eller, så fettar man in pälsen igen genom att stryka en olja (ej mineralolja eller silikonolja) över hästen. För det verkar vara det eller fettalkholer som ger återfettningen iallafall.

Hittills har jag inte hittat något i hästschampo som skiljer sig från våra.

Jag har också följt balsammetoden o använder fortfarande deras pälsglans till både mig o hästen :D Ville minnas att jag slarvläst deras schampo (använder det t hästen för det gör så lätt och lagom rent samt sköljs ur jättelätt) o tyckte det lät vettigt. Därav tänkte jag att du är nog mer insatt o vet kanske :)

Har inte pluggat på så bra men använder prob. Håller ju borta insekter, vilket jag inte känner till något vanligt som gör.
Det är dessutom bra för huden, tvättade min förra hund med hudproblem med schampo från prob. Och använde det på hästen för insekterna men tycker inte det gav så stor effekt på dom dock.

Jag har också följt balsammetoden o använder fortfarande deras pälsglans till både mig o hästen :D Ville minnas att jag slarvläst deras schampo (använder det t hästen för det gör så lätt och lagom rent samt sköljs ur jättelätt) o tyckte det lät vettigt. Därav tänkte jag att du är nog mer insatt o vet kanske :)

Men jag är inte så insatt faktiskt. Jag läste allt på nätet.
Jag är relativt insatt i balsammetoden men å andra sidan har jag även då fått läsa mig till vad som är dåligt och bra och insåg snabbt att det inte är någon skillnad när man kan bara lite, lite mer än de flesta.

Kollade lite snabbt. Enligt deras innehållsförteckning innehåller denna produkt cocoamide propyl betaine / kokamidpropylbetain, som enligt citat säger:

"Enligt svenska Arbetshälsoinsitutet är kokamidpropylbetain en av de vanligaste ämnen som orsakar arbetsbetingad allergi."

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 967
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar