Duscha häst?

Z

Zupernova

Är det en bra idé att duscha en ganska långhårig bruksnordis idag? Vädret är runt 10 grader och det ska regna senare..:confused:

Sv: Duscha häst?

Om man sätter på hästen ett fleecetäcke så den får torka efteråt så går det nog bra. Ha hästen stå kvar inne ett tag så du är säker på att den är torr. Eller låt hästen torka så länge som möjligt inne sen sätter på du på ett täcke som andras och släpper ut fukten. Då måste du byta täcke senare eller ta av det om hästen har torkat.
Måste du duscha den idag då?

tycker du själv det låter som en bra ide?

jag skulle inte göra det om det inte var absolut nödvändigt, och i såna fall låta hästen stå inne med täcke resten av dagen!

Nä det är min granne som jag hästarna med som tycker att jag är löjlig som ifrågasatt det..
men hon vet som vanligt bäst och jag är i behov av hjälp då det är första gången han ska duschas!

Borde stå på mig bättre!

Tycker inte det låter som en bra idé att duscha en långhårig häst överhuvudtaget. Om det ändå görs tror jag det är bra att gå med den så att den får torka och samtidigt hålla igång kroppsvärmen, i säkert någon timme efteråt. Sedan tar det säkert hela dagen innan den är helt torr (förstås beroende på hur långhårig den är också).

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka