Duplikat och nyregistrering av häst??

maybepossibly

Trådstartare
Jag har ett sto hemma, hon har varit runt lite i sverige (världen?), bl.a hos hästhandlare. Hennes pass har kommit bort någonstans på vägen.
Jag har haft ute id-kontrollant som läst av chip (som hon hade redan när jag fick hem henne), gjort beskrivning på hästen och ålderbestämning från tänderna.. Allt som behövs för pass och registering..
Problemet är att ingen vet om hon är reggad i någon förening sen innan, om hon har någon härstamning.. Har kikat runt lite på internet och sett att man kanske inte kan regga en häst två gånger, men eftersom ingen vet "vem" hon är, borde det inte vara något problem?
Jag tänker också att eftersom hon är ca 11 år och är chippad BORDE det ju funnits ett pass, kan man få duplikat på det på något sätt, eller blir det ett helt nytt pass jag får beställa?
Känner mig totalförvirrad så är tacksam för all hjälp! :banana:

Sv: Duplikat och nyregistrering av häst??

Om hon har chips så kan man genom det numret utläsa i vilket land hon blivit märkt. Det kan ju vara en början.

Enligt veterinären tyder de sista siffrorna på att hon blivit chipmärkt i Sverige.

Vad är det för ras/typ på hästen?
Som exempel om man gogglar på chipnr till en häst som reggad hos ASVH så kommer namnet upp på hästen.
Nu har jag bara tillgång till chipnr på just SWB så jag kan inte prova på andra raser.

Hon ärva halvblodstyp, skulle jag chansa så finns det förmodligen fullblod, eller ev arab i henne.. Har testat att söka på chipnummer men fick inte uppnått direkt.. :/

Bara för att hon är chipad är det inte lika med att hon är registrerad. Just chipningen är ju den lilla kostnaden när det gäller att skaffa pass så det också vara så att man bara chipat och sedan sålt utan att det blivit någon registrering eller pass.
Men det är ju en svår sits som du eller den som äger henne sitter i nu som köpt en häst utan pass. Lätt att vara efterklok men man ska inte köpa hästar utan pass. Inte bara för att det är olagligt att sälja, transportera och hålla en häst utan pass utan för slippa hamna i den här situationen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: Centaur
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 892
Senast: Masse
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 031
Senast: vanimelde
·
K
Hästmänniskan Eller med andra ord kan man göra om en renrasig, stammad quarter till en bastard i hästpasset? Han har stamtavla och är reggad i...
Svar
12
· Visningar
1 112
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama