Duntäcken på tävlingshästar

biffen

Trådstartare
Såg en länk från Hippson... på fejjan.

Jag har själv en fryskruka som med päls och fri tillgång ändå fryser om han inte får vadderat innetäcke + utetäcke med medelfodring när det kryper nedanför -10. (Han skakar alltså, inte mitt tyckande)
Har inget halstäcke, men funderar på att köpa ett med tunnt foder, så han slipper stå och bli blöt när det snöar (snön smälter). De andra hästarna ser man att pälsen som är kvar isolerar väl. De går ute dygnet om.

Men nu blev jag lätt bestört.

Visst, hästarna står i kallstall.

Men innetäcke med hals + bomullstäcke + tjockt duntäcke (för folk alltså) + vadderat innetäcke på topp... totalt 4 lager...
För mej känns det som överkurs.
Hade det rört sig om tunnaste bomull närmast hästen, sen dun och sist ett mer rivstarkt täcke överst hade jag inte reagerat, men detta?

Dessutom från försvaret från denna topphästskötare, -att halsen också blir kall och behöver tjockt foder då hästarna är klippta och att de inte alls blir överhettade. -alla andra topphästar sköts så..

Nu är jag rädd att det blir en trend (duntäcke med valfritt påslakan så fiffigt, lätt att tvätta etc.) hos de som inte har samma koll :crazy:

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

Jag reagerade också på det men "vågade" inte skriva något för då hade man väl fått på truten. Förutom att de då fick gå ut i hagen ELLER motionera, eller gå i skritten. Eller vad det nu var. Det var liksom inte standard att ens gå ut 2 timmar per dygn utan det var antingen motion eller hage.

Jag har sett det användas i nödfall på riktigt frusna tävlingshästar de få dagar som det var förjävligt kallt, men iaf inte så att alla gör det. Hoppas inte allt för många tar efter!

Att inte hästar fryser eller ens avger värme från halsen kommer endast från en svensk agronom. Vilken jag anser har tolkat bilderna från värmekameran fel.

Alla som har klippta hästar vet vilken skillnad det gör att täcka halsen- som ett helt extra täcke.

Vad skyddar hästarna vid blåst?
Jo huvud /hals. Hästarna ger bästa kvittot/ facit.

Jag har sett det användas i nödfall på riktigt frusna tävlingshästar de få dagar som det var förjävligt kallt, men iaf inte så att alla gör det. Hoppas inte allt för många tar efter!
Det är ganska billigt att ta ett täcke( syntet) o sy ihop det fram. Istället för att köpa dyra stalltäcken.

dun skulle jag aldrig komma på tanken att sätta på. ej heller ylle som är skit att tvätta.

Trend och trend, så har man gjort i hoppstallen väldigt länge. Främst tidigare när det inte fanns lika tjocka och bra täcken som i dag.
Min gammla häst som alltid var helklippt och stod i kallstall fick duntäcke under sitt stalltäcke riktigt kalla vintrar, detta måste ha varit början på 2000 talet eller tidigare. Det värmer väldigt bra samtidigt som det är lätt och bekvämt! :)

Det är väl inget fel på duntäcket, men alla andra täcken hon också satte på hästen....

Jag använde ett senast igår när jag åkte och tävlade. Det var uppemot -7 grader, vi har en b hästars lastbil och har alltid båda fönsterna öppna. Igår var dom väldigt lite, kanskd 5 cm. För att hästen måste ju ga frisk luft. Därför hade jag tre lager med täcke, ett stalltäcke med 200 g. Ett duntäcke med 300 g plus ett teddyfodrat fleece.

Det låter väldigt mycket men hellre lite frisk luft och en varm häst som inte behöver värmas upp i evigheter. Det är inte så bra med kalla muskler när man är på tävling. Samt är hästen frusen av sig.

Jag tycker att två duntäcke och fyra lager var lite väl mycket. Det funkar ju inte om hästen är i hage, vilken min förstås är! Så sköts ju elit tävlingshästar, kortklippta och behöver vara varma för att vara smidiga och slippa långa ridpass.

Låter inte klokt :S

Tycker många täckar hästarna efter hur man själv känner. Fryser ryttaren får hästen ett extra/tjockare täcke.. faktum är att hästens komfort zon ligger mycket, mycket högre/kallare än människans.. -även ny klippt. Och hästar klarar kyla bättre än värme.. det verkar också glömmas bort ibland.

Visst kyla klarar dom! Men de stackarna som måste stå ute i regn och blåst. Tycker det är värre än att någon bryr sig lite för mycket om deras hälsa än inget alls.

under t ex meeting och innan tävling på vintern kan jag förstå att man har ett duntäcke under, tar liten plats i packningen och lätt att ta på/av, + att man kan dra upp den i bogen/halsen där vanliga täcken inte brukar värma så mycket. varm häst = behöver inte värmas upp lika länge.

jag har använt ylle filt på liknande sätt, men då t ex fleece täcke + ylle filt + ev skal täcke innan jag skaffade ett varmare inne täcke, super bra när hästen varit svett dessutom då ylle filten sög upp allt så fleecen förblev torr.

kan också godta att vissa hästar kanske behöver lite extra isolering över rumpan om står inne hela dagarna i kall stall/ ute stall. men att ha det som halsduk på hästen??? det verkar lite väl ... mycket...

sen är 3 innetäcken + duntäcke för mycket för mig, varför inte slänga på tex ett bot nät täcke + 400g inne täcke istället om man ska ha det "varmt och gott" för hästen.

sen är 3 innetäcken + duntäcke för mycket för mig, varför inte slänga på tex ett bot nät täcke + 400g inne täcke istället om man ska ha det "varmt och gott" för hästen.

back on track värmer inte så mycket i sig själv, det reflekterar ju värme = ska egentligen användas vid ridning osv... (fast jag har också nättäcket på natten underst :p)

*kl*

en fråga.. kan man inte ha tunt sommartäcke-duntäcke-annat täcke? Kändes så over kill med massa?
Rör det sig verkligen SÅ mycket?
Ett påslakan är ju i bomull = borde ligga still?

Nu har jag inte löst artikeln men det låter som tokigt mycket kläder på pållen.
Däremot förstår jag inte riktigt kritiken mot just duntäcket.
Jag använder ffa på tävling ett av mina gamla duntäcken.n Det är varmt OCH luftigt och just den kombinationen tycker jag att det kan vara svårt att hitta. Jag vet att hästar är hästar och människor är människor men det finns ingen jacka som jag älskar mer än min dunjacka, såå varm men det blir aldrig instängt.

Detta att slänga på hästen hur många lager som helst är ju helt tokigt, den blir inte varmare snarare kallare av all den tyngden.
Bättre ett tjockt än tre tunnare!

När jag använde det så hade jag bara duntäcket med ett stalltäcke över, så jo det går...

Bara ett duntäcke fungerar nog bra på en frusen häst eftersom det är mycket luft i ett duntäcke. Men flera lager ovanpå varandra förstör ju vitsen. Då plattas allt till mycket. Att flera täcken fortfarande är relativt vanligt är konstigt. Det finns ju mängder av undersökningar som visar att flera täcken gör att det blir kallare än ett täcke. (eftersom det blir mindre luft).

Låter inte klokt :S

Tycker många täckar hästarna efter hur man själv känner. Fryser ryttaren får hästen ett extra/tjockare täcke.. faktum är att hästens komfort zon ligger mycket, mycket högre/kallare än människans.. -även ny klippt. Och hästar klarar kyla bättre än värme.. det verkar också glömmas bort ibland.

:bow::bow:

Stalltäcken som tvättats många ggr eller är gamla tappar ju oxå luftigheten i vadden.

Nu har det ju kommit lite kommentarer så det framgår att hästarna står i uteboxar. Sen kan man fundera på hur mycket det egentligen är.

Om vi tar ex 1. Hw underblanket Max 300g. Sommartäcket var ju faktiskt mer som utsidan på ett vanligt stalltäcke än att räkna det som ett täcke till (inte ett underblanket) så det kan ni väl ändå inte haka upp er på. Duntäcket kanske är som ett 400g (?? Fast lättare) och det sista tjocka stalltäcket kanske 300g. Alltså totalt 1000g i minus 10 på hästar som inte kan röra sig (box) och dessutom inte har någon päls all (klippta). Det tycker jag låter som lite för att vara internationella hopphästar.

delvis *kl*

när min stod i "par-utebox" (två hästar) med galler mellan boxarna å halvgaller på dörren med endast plexiglas för, samt springor i överkant så klart för ventilation så frös inte ens vattnet när bägge var i boxarna och det var -26... så fort hästarna gick ut så frös det, men inte på natten... det bevisar lite att bara de har mat så behöver man inte ha 1 miljard täcken...
å då har jag ett klent fullblod :p

Tycker inte alls detta är en konstigt täckning... Tittar man på bilderna så ser man ju att alla täcken inte ligger ovanpå varandra, utan omlott... Först ett vanligt stalltäcke i botten, sedan ett sommartäcke (som jag tolkat som att de lägger dit för att inte duntäcket ska glida, tittar man på bilden är det glatt yta på stalltäcket som är i botten, men sträv yta på sommartäcket, päslakanet i bomull är också strävt, alltså ökar friktionen mellan materialen och täckena glider inte mot varandra...) Duntäcket ligger som sagt över halsen och sedan för att få lika varmt och gott, samt för att fästa fast duntäcket, lägger man ett till stalltäcke ovanpå. Står hästarna i utebox och det dessutom är kallt ute, plus att dessa tävlingshästar är helklippta, så har jag full förståelse för att man gör så här... Hästar tål kyla bra, så länge de har sin päls kvar... Utan päls (dvs naken hud), så är de lika känsliga som du och jag...
Sedan köper inte jag heller att värmeavgivningen skulle vara mindre på halsen. Halsen är en stor muskel och till råga på det löper många, stora och viktiga blodkärl i halsen (till exempel kroppsspulsådern). Det sitter ju trots allt en liten hjärna innanför pannbenet på hästen, som ständigt måste förses med syrerikt blod! Den och hjärtat är ju kroppens viktigaste organ! Dessa blodkärl går ju via halsen! Dessa blodkärl ligger ytligt under huden, så givetvis avgår en hel del av kroppens värme via halsen. Speciellt då halsen är så pass lång i förhållande till resten av kroppen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka