Jo jag funderar lite kring min unghäst, han är 2,5 år gammal D-ponnystorlek. Han har blivit väldigt öm i fötterna när vi går grusvägar och nu när marken frusit utan snö även i hagen där det är knöligt och upptrampat. Trodde först att han var halt men det är han inte när vi går på mjukt underlag i ridhus eller skogen då rör han sig fint. Hovslagaren säger att han har fina hovar, han har inga hålväggar eller röta, men jag ser ju att han spänner sig och ömmar. Vad gäller promenader kan jag ju anpassa dessa och gå stigar och åkrar osv, men när han tom ömmar i hagen är det inte bäst att låta han få skor då eller är det dumt? Funderar på skor fram i alla fall tills snön kommer om den kommer...
Finns det nackdelar med att sko en unghäst för tidigt? Jag tänker på alla dessa travhästar, de skos ju relativt tidigt. Min hovslagare tyckte att jag skulle vänta och hoppas på snö...
Finns det nackdelar med att sko en unghäst för tidigt? Jag tänker på alla dessa travhästar, de skos ju relativt tidigt. Min hovslagare tyckte att jag skulle vänta och hoppas på snö...