Dumt att sko unghäst???

jklirla

Trådstartare
Jo jag funderar lite kring min unghäst, han är 2,5 år gammal D-ponnystorlek. Han har blivit väldigt öm i fötterna när vi går grusvägar och nu när marken frusit utan snö även i hagen där det är knöligt och upptrampat. Trodde först att han var halt men det är han inte när vi går på mjukt underlag i ridhus eller skogen då rör han sig fint. Hovslagaren säger att han har fina hovar, han har inga hålväggar eller röta, men jag ser ju att han spänner sig och ömmar. Vad gäller promenader kan jag ju anpassa dessa och gå stigar och åkrar osv, men när han tom ömmar i hagen är det inte bäst att låta han få skor då eller är det dumt? Funderar på skor fram i alla fall tills snön kommer om den kommer...
Finns det nackdelar med att sko en unghäst för tidigt? Jag tänker på alla dessa travhästar, de skos ju relativt tidigt. Min hovslagare tyckte att jag skulle vänta och hoppas på snö...:confused:

Sv: Dumt att sko unghäst???

Jo han är bra och klok...
Men om det inte blir snö då? Kan det inte vara skadligt om han går och spänner sig och ömmar tom i hagen?

Tycker att du ska sko fram.
de behöver inte sitta på livet ut, bara tills snön kommer.

Har hästen ont så ska den skos.

Ingen hov ingen häst o tänk dig själv.

Jo han är bra och klok...
Men om det inte blir snö då? Kan det inte vara skadligt om han går och spänner sig och ömmar tom i hagen?

Blir det halt måste du ju brodda om du har skor. Vill du hålla på med det? Dessutom större risk att hästen trampar sig själv med broddarna.

Blir det halt måste du ju brodda om du har skor. Vill du hålla på med det? Dessutom större risk att hästen trampar sig själv med broddarna.

Fast jag tycker inte det är så mycket att "hålla på med", man skruvar ju i dem en gång, sedan sitter de ju där. ;)

Jag skodde min häst första gången till vintern som 2-åring, alltså innan hon fyllde 3. Tog sedan av skorna igen till våren, och det funkade bra.

Har hästen ont behöver den skor, och en 2-åring tycker jag definitivt man kan sko utan att skämmas om det behövs.

Hej!
Jag känner igen hur du tänker. Jag ville inte heller sko min unghäst i den åldern. Kändes som om det var lite tidigt och krångligt och förstås dyrt. Min hovslagare tyckte att jag kunde sko om jag vill, men det är väl olika beroende på vem man har. Jag löste problemet genom att köpa boots till min häst. Ca 2800 kr för alla fyra. Sedan körde jag bra länge med dem. Jag räknade ut att jag tjänade ekonomiskt på det och slapp sko. De går att fästa brodd i också om man vill det, men jag behövde aldrig det. Om du vill veta mer om vilka märken som är bra o mindre bra får du skicka PM. Jag har en del erfarenhet av det eftersom vi haft barfotahästar i mitt stall ett bra tag :-D

Jag tycker att du ska sko!
Jag skodde precis min unghäst, som nyss fyllt tre. Fast endast fram(med snösulor), broddad är hon också :)
Hon ömmade alldeles för mycket på grus och annat knögligt underlag. Man vill ju att dom ska kunna och vilja röra sig fritt utan besvär :laugh:
Hon har mycket bra fötter så till våren/sommaren ska skorna av igen =)

Nu kommer jag med mina tråkiga regler igen:

4 § Hästarnas hovar ska inspekteras regelbundet och verkas vid behov.
Hovarna ska vid behov förses med hovbeslag. hovbeslag: material eller anordning som skyddar, understödjer eller ger fäste
åt hästens hov, t.ex. hästskor, barfotaboots eller hovplast,

Tanken med regeln är att skydda hästen från onödigt lidande vilket det är om hästen är sulöm vilket din häst verkar vara. Så summa sumarum är alltså att du absolut bör se till att hästens hovar skyddas så att h*n inte ömmar, för det är inte okej.

*KL*

Min började ömma lite vintern som 1½ åring. Jag väntade på snön. Det slutade med sulläderinflammation, och sen skodd häst (fram) med sulor. Sen kom snön, så han gick bara en period med skor sen fick han vara barfota igen.

Som 2-åring skoddes han förebyggande (runt om) inför vintern, just för att slippa det där med att det blir knöligt om/när det fryser på och är barmark. Han skoddes av på våren. Sen hösten som treåring är han skodd året om.

Så, jag skulle utan tvekan sko hästen! Att vänta på snön i all ära, men hästen har ont nu och snön kan man inte garantera när den kommer..

KL
Unga travare brukar man sko med flappskor (googla), som bara fäster i tån och ger hoven bättre möjlighet att röra sig, kanske en ide?

Jo flappskor är ett bra alternativ om du värkligen måste sko. Men 90% av alla Sveriges hästar har ändå strålröta vilket leder till att hästen blir öm. Strålrötan beror på för mkt socker i maten (även gräset) och behöver behandlas inifrån. Att sko en häst så tidigt är inget bra alternativ då det kan orsaka stor skada när den bli äldre. Rötan går att behandla med blåspray, äppelcidervinäger, jodopax, joniserat silvervatten mm. En frisk stråle har ingen mittfåra utan ska se ut som en trampdyna.

Har hästen ont till och med när den går i hagen ska det göras nått åt det.

*kl*

Hur tänker ni som bara skor fram när snön och halkan kommer? Det är väl ändå meningen att hästen ska använda baken som motor?

Först och främst, tack för alla svar.

Jag har provat easyboots på min gamla häst när han var barfota i somras, det var drygare än att skruva brodd jag fick aldrig in tekniken med dessa, men jag anar att det finns andra modeller som är lättare att hantera, jag fick inte ens av dem själv utan min hästrädde storebror fick tillslut av dem efter en stund... men om hästen ömmar i hagen, kan man ha bootsen där?

Nu hade jag i alla fall bokat en tid med hovslagen i nästa vecka och nu faller snön över nejden :grin: Jag har också bytt hage, så de har fått gå i sommarhagen där det inte varit upptrampat och knöligt och det fungerar bra, men nu vet jag inte om jag ska avboka tiden och hoppas att snön ligger kvar eller sko honom. Den hovslagaren jag har kan inte komma med kort varsel eftersom han är så uppbokad... Det där med att bara sko fram, ja jag vet inte, det var hovis som sa att man kunde göra så eftersom de mest ömmar fram då de bär mest tyngd där, han rids ju inte ännu. Men om det blir halt så vet i tusan...
Gah det här är inte lätt :confused:

Jo flappskor är ett bra alternativ om du värkligen måste sko. Men 90% av alla Sveriges hästar har ändå strålröta vilket leder till att hästen blir öm. Strålrötan beror på för mkt socker i maten (även gräset) och behöver behandlas inifrån. Att sko en häst så tidigt är inget bra alternativ då det kan orsaka stor skada när den bli äldre. Rötan går att behandla med blåspray, äppelcidervinäger, jodopax, joniserat silvervatten mm. En frisk stråle har ingen mittfåra utan ska se ut som en trampdyna.
Vilket struntprat! Alltihopa.

TS. Att ha boots på hela dagarna påverkar däremot hovens mjukdelar.

nu beror det väl på om det handlar om dagar, men vädret kan man ju ej förespå riktigt o jag fick sko min ena bara för att det var isgata hela vintern.

Först och främst, tack för alla svar.

Jag har provat easyboots på min gamla häst när han var barfota i somras, det var drygare än att skruva brodd jag fick aldrig in tekniken med dessa, men jag anar att det finns andra modeller som är lättare att hantera, jag fick inte ens av dem själv utan min hästrädde storebror fick tillslut av dem efter en stund... men om hästen ömmar i hagen, kan man ha bootsen där?

Jag hade inte låtit min häst ha dem i hagen. Risk för att fastna i något tänker jag. Alla typer av sådana här boots ska vara svåra att sätta på och få av för att man inte ska tappa dem när man är ute o rider/kör. Jag fick tipset att slå lite på dem med en gummiklubba föratt få på dem o det har funkat för mig. Att få av dem kan vara knivigt beroende på vilken sort man har men om man vrider lite så brukar det fungera fint. Det är alltid svårast innan hästen "gått in dem". Sedan löser det sig är min erfarenhet.

Broddhålen kan du fylla med sådanafär gula öronproppar eller bomull så brukar det bli lättare att hålla dem rena. Eller skaffa ett par som är broddade o ett par som inte är det om man har stor plånbok :angel: o vill satsa på boots till sin häst :-)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 093
Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick...
2
Svar
24
· Visningar
3 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring