Dumsnål eller...?

ylvalill

Trådstartare
I helgen var jag och hämtade hem det hö som pållen skall få äta i vinter. Höbonden hade sagt att han hade 5 ton hö och att det inte skulle vara nåt problem för mig att köpa 2,5 ton av samma parti. Det skulle alltså finnas så det räckte hela vintern till min pålle. Självklart fanns det ingen analys på höet utan det hade jag ju räknat med att få fixa en själv, tyckte inte det var så farligt med tanke på att höet faktiskt skulle räcka hela vintern. Nu visade det sig att bonden inte alls hade några 5 ton hö från samma parti att sälja utan det slutade med att jag fick med mig knappt ett ton hö hem... Då hade jag sorterat bort en hel del balar som var dåliga och trots att det jag fick med mig hem verkade helt ok så är jag inte säker på att jag inte kommer hitta fler "dåliga" balar som måste kastas...

Alltså, jag har nu hö för kanske 3 månader (i bästa fall) istället för till hela vintern (resten får jag försöka få tag i nån annanstans) och helt plötsligt känns det rätt så dyrt att lägga 500 - 600 kr på att analysera det. :crazy: Hur skall jag göra? Är jag bara dumsnål som inte tycker att det är värt att lägga pengar på analys nu?
 
Sv: Dumsnål eller...?

Hm... Kanske lite knäppt att räkna så här, men: 600:-/ 3 mån= 200:-/månad.

Är det värt det, med tanke på att du kanske, kanske (Om du har tur och ändå har fått ett näringsmässigt bra hö) slipper lägga de pengarna på onödigt kraftfoder?

Det KAN löna sig... ;-)
 
Sv: Dumsnål eller...?

200:- i månaden extra innebär att hökostnaden ökar med nästan 50%, ganska mycket...

Jag är tyvärr dessutom ganska säker på att höet inte är idealiskt ur näringssynpunkt. Höbonden hade även hösilage till salu, som var analyserat, detta hade de skördat på samma gång som höet och det har liknande sammansättning. Analysen på hösilaget hade en kvot på ca 4,2 och "normala" mineralvärden. Med tanke på att min pålle behöver en kvot på minst 6,5 så kommer jag INTE att slippa kraftfoder...
 
Sv: Dumsnål eller...?

Jag skulle nog vara lite snål i detta fallet och skippat analysen! Nu hade han ju analys på hösilaget, taget i princip samma veva och med samma grässammansättning. Kvoten "bör" ju på ett ung vara likvärdigt som på hösilaget! Jag skulle räknat på dom värdena han hade på hösilaget på ett ungefär och sen försöka få köpa mer hö från någon annan så du klarar dig på det resten av året och ta analys på det!
 
Sv: Dumsnål eller...?

Jo, det lutar nog åt att det blir så jag gör, skippar analysen och räknar med ungefär de värdena som han hade på hösilaget... Det blir ju inte exakt men jag får väl justera lite efter hur pållen verkar i hull och humör. Tycker höet blir lite FÖR dyrt annars (iaf med tanke på att det troligtvis har rätt så dåliga värden). Ska jag betala närmare 2 kr/kg så skall det definitivt vara BRA hö...
 
Sv: Dumsnål eller...?

Jag har turen att fått från samma fält, och till ett bra pris. Jag skickade på analys så fort vi fick hem det, men av olika anledningar dröjde det tre veckor innan jag fick svaren.

Nojjig som jag är tyckte jag själv att hästen började tappa överlinje redan efter två veckor (jag behöll den gamla foderstaten till dess att jag fick analyssvaren).

Tredje veckan började andra också fråga om hon inte tappat en smula. När jag fick analyssvaren började jag med en två timmar lång ångesttripp över vad jag utsatt min stackars häst för. Nu har jag lagt om foderstaten för att passa det nya höet, men det kommer ju att ta ett bra tag att fodra till det protein som krävs för att få balans, det kommer att ta tid att få upp hästen i muskler igen och framförallt känns det jätteonödigt, även om det enda jag kunde gjort var att höfta protein till svaret kom.

Jag tycker det är värt analyskostnaden, men det beror ju självklart på plånbok och inställning.
 
Sv: Dumsnål eller...?

Usch ja, det är ju sånt som man är rädd för...

Jag har alltid haft analyserat hö (hösilage) tidigare så det känns inte alls bra att inte kunna räkna ordentligt i år... Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, visserligen är analysen ganska dyr med tanke på att det är så lite hö, men samtidigt så är det ju "bara" pengar, får hästen fel foder så är det ju hästens hälsa det handlar om...
 
Sv: Dumsnål eller...?

Vad jag gjorde förra året i liknande situation var att jag analyserade bara med avseende på protein och energi. Hör med t.ex. Hjortens vad de tar för det (300 + moms tror jag) och kolla sen vad en par fodersäckar "för säkerhetsskull" kostar så kanske kanske det blir billigare att analysera ändå och "höfta" mineralerna denna korta period.
 
Sv: Dumsnål eller...?

Jag tycker INTE du är snål. Det är orimligt att analysera varje litet parti. Lägg pengarna på något bättre! Du ska ju ha analyserat foder hela resten av vinter om jag förstått saken rätt? Du får helt enkelt hålla ögonen öppna, och försöka utvärdera hästens hull efterhand. Om musklerna tappar spänst så är det ett tecken på proteinbrist, som kan ses redan innan de börjar tappa i vikt. Var frikostig med höet och ev komplettera med lite luzern om du misstänker att det är dålig proteinhalt, och så mineraler förstås. Jag har aldrig varit med om att en häst fått några problem för att den inte fått uträknad foderstat i tre månader, så länge den fått tillräckligt mycket hö av juste hygienisk kvalitet. Att kunna 'fodra med ögat' är också en bra kunskap att ha!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 991
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp