Dum utfodring lr?

A

AtletShipping

vet 2 shettisar som båda har fång.
Går i en hage med typ 1 cm gräs i, ca 3 timmar per dag resten av dagen står de inne.
Ingen av dom rids lr används till nåt och den ena är rätt mager och är MKT gammal (över 30 år!)
Den andra har en mkt rund mage och är runt 5 år kanske
tror mer att han har proteinbrist än är tjock för av denna foderstat kan han väl omöjligt bli så rund lr?
Båda får per dag
2 nävar krossad korn
2 nävar lusernpellets
1 torkat bröd
och typ 2 kg halm var att tugga på
ibland får dom morötter lr potatisskal(är inte det farligt?!) lr nåt sånt där..
Inget hö, lr jo hugget gräs ibland.

Ägarna säger att dom absolut inte får äta hö ofta lr nåt för dom har fång,
undrar bara ifall det är en bra foderstat, tycker bara att den är konstig för oftast får dom inget grovfoder bara det lilla gräs i hagen lr halmet de står på i boxen.
Men de har iaf inte haft fång på ett tag nu.
 
men de får ju grovfoder, halm är grovfoder. men nog är det för lite.
 
Tala om för ägaren att fång INTE INTE INTE är gräsallergi! (ameo är ganska ordentligt trött på den missuppfattningen :crazy:)
Och att fånghästar har SAMMA näringsbehov efter sjukdomen som innan.
Man kan inte förhindra fång genom att låta hästarna gå på svältdiet, snarare tvärt om, då de ofta börjar peta i sig växter som de normalt undviker om de inte hittar nåt annat.

För ja, det låter so om det är alldeles för lite mat.
 
:bow:




(Hur ska man få fler att förstå det viktiga i att se över hästens foderstat och att få fler fånghäst-ägare att ge hästen rätt foder?) :confused: :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 051
Senast: Amk
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Murray
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp