Tack
Vet att hjärnan inte funkar som den ska ifall man väger för lite och äter för lite och sånt och dom säger att jag måste ge kroppen näring så den kan funka bättre innan jag kommer må bättre och så. Men känns ändå som att det inte kommer hjälpa nånting ALLS om jag bara går upp i vikt. För som jag tycker så enda som händer av det är att jag känner mig mer tjock och äcklig och att jag inte är värd typ nånting. Och att monstret blir mer och mer arg så allt blir ännu sämre. Och om jag säger det så säger dom att det är jobbigast i början men desto mer jag går mot monstret så kommer det bli svagare. Men tycker inte riktigt det är så för om man tänker när jag hamnade på sjukhuset först så var jag väldigt mottiverad att jag ville till stallet och få börja sätta igång C när hon blev frisk och så. Men nu är det som att jag inte bryr mig och jag saknar dom typ inte ens. Fattar att det låter jätte hemskt och att jag inte förtjänar ponnysarna om jag inte älskar dom och ja det är en sak jag mår dåligt för. Men det är som att jag inte bryr mig om dom längre och det har ju blivit EFTER jag måste gå mot monstret. Så alltså kan man säga att min hjärna fungerar sämre nu än förr. Så då tror jag ändå inte att det är så för mig för min hjärna verkar ju bli konstigare om den får mer näring. Och att det om självmord har blivit mer och mer starkt. Så fattar egentligen inte varför jag måste fortsätta gå mot monstret då ifall allt blir sämre då. Och om man tänker så så EGENTLIGEN tycker jag att om mina föräldrar älskar mig så mycket som dom och även ni här säger så borde dom ju tycka att det vore bättre om jag fick åka hem och vara ifred och vara lite för smal då än att jag ska vara här och må jätte mycket sämre och försöka göra självmord och massa saker som inte ens känns som jag liksom.
Jag har läst hur du skrivit om dina ponnyer förut och det är ingen tvekan om att de betyder jättemycket för dig. Fastän du tycker att det inte känns så just nu.
Jag känner en i min ålder som var riktigt allvarligt sjuk och innan hon blev frisk så hon fick komma hem från sjukhuset, så blev hennes häst också allvarligt sjuk.
Och den som jag känner är en av de bästa och mest omsorgsfulla och noggranna hästägare jag vet, hennes hästar (och andra djur) VET jag betyder så otroligt mycket för henne. Men ändå när hon precis börjat bli lite friskare själv och det fanns risk för att hästen eventuellt skulle få avlivas, så sa hon att hon liksom inte hade kunnat ta in det eller vara orolig och ledsen för hästen som annars. Jag var själv jätteorolig för hennes häst (och för henne), och hon hade själv varit förkrossad för hästen om hon var frisk.
Men i takt med att hon blir friskare så blir allt som vanligt helt av sig själv. Och nu tycker hon det är jättekonstigt att hon inte reagerade mer förut, för nu känner hon för hästarna på exakt samma sätt som förr. Och de är båda lite längre komna på bättringsvägen från sina sjukdomar.
Jag tror att kroppen - både för min kompis och för dig och för alla - är riktigt smart och den vill överleva och vara stark och må bra, även när virus eller hjärnan och monster lägger sig i och snurrar till det för den ibland. Och den fattar själv att nu har jag tillräckligt att kämpa med som det är.
Så till sist så blir kroppen sur på hjärnan och ryter till att allting sånt där annat som du ändå inte kan påverka, det orkar vi faktiskt inte med att slösa värdefull energi på eller oroa oss för just nu, vi får skjuta upp det där till senare när jag orkar med det. Och nu har den sagt åt hjärnan att allt detta med dina ponnysar får vi tänka på efter att detta har ordnat till sig, för dem kan vi ändå inte göra något med just nu. Och då är det bara smart av hjärnan att lyda.
Alltså: du är inte konstig (i alla fall inte på ett dåligt sätt, utan som någon skrev så är vi alla lite konstiga men på ett bra sätt). Och du ÄR aldrig ensam, inte ens när du känner dig som allra mest konstig eller annorlunda. Och jag är helt, helt säker på att din kärlek till dina ponnyer finns kvar precis som förut, det har bara blivit nödvändigt att lägga den lite åt sidan ett tag nu. Och du ska vara trygg i att den kommer att komma tillbaka av sig själv på samma sätt som den gjorde för min kompis.
Och var snäll mot din hjärna också, den kämpar på allt vad den kan mot monstret och det är inte
för att den får mer näring som den kan komma med farliga och dåliga tankar utan det är
trots att den får mer näring.