Dum fråga....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tribute
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dum fråga....

Inom svenskt trav säger man ju "unghäst" om fyraåringar, sedan blir de "äldre".
I nordamerika blir de "äldre" som fyraåringar.

Oerhört intressant fråga. :bow:
I min mening så varierar det, beroende på vilka förutsättnigar som hästen får. Balansen, sammansättningen av energi/protein kombinerat med rörelse/vila.
Jag tror att skador tillvissdel kan påverka kroppens utveckling, men behöver inte göra det.

Enligt SLU's utfodringsbok så kan utveckligen mellan individer skilja på över ett 1 år enbart på grund av vilka förutsättningar som ges.
Vissa växer jämt och fint hela tiden och andra växer flera decimeter under sommaren, i perioden då gräset innehåller mycket näring.

Jag har hört om hästar som vuxit ända tills dom varit 6-7 år.
Och i vissa fall så skyller ägaren på hästen, att "den är sen i utveckligen" som om ansvaret uteslutande låg på hästen, och inte ägaren. :(

Stuterier med ett stort antal uppfödningar per år kan nog vittna om att utvecklingen varierar bland individerna i samma årskull trots att foderstaten är individbaserad och utevistelsen, betet osv varit exakt likvärdiga.

Vissa individer är tidiga andra sena i kroppen.....vissa är tidiga och andra sena i huvudet. Helt naturligt och inget konstigt alls.

Om hästarna blir sena pga dåliga foderstater eller andra "missförhållanden" är en helt annan sak.

Red Mile svarade bra på frågan tycker jag.
I Sverige räknas hästen som unghäst vid 4 och i Amerika är den "äldre" då.

Vad som är "vuxen" häst om man inte pratar "tävlingsspråk" kan nog ingen ge ett svar på. Det beror på individen.

Till trådskaparen: Det finns inga dumma frågor ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag Tycker 5år då det finns år-gångs-lopp för både 3 och 4-åringar... Dom behöver inte vara ute o slåss med dom "stora" hästarna så att säga...

Så svar: Den är vuxen vid 5år.

Red Mile skrev:
Inom svenskt trav säger man ju "unghäst" om fyraåringar, sedan blir de "äldre".
I nordamerika blir de "äldre" som fyraåringar.

Håller med dig! Men jag säger inte unghäst om en fyraåring, jag säger fyraåring... :D

Jag menar inte att alla är lika, utan att människan har stor del i hästens utveckling. Att det inte går att lägga hela ansvaret för utveckligen enbart på hästen, eftersom både foder och mijö är viktiga faktorer, liksom dagsljus och, kanske det viktigaste av alla: hur hästen tillgodogör sig näringen.
Det finns säkert fler faktorer också.

Kan trygghet och kärlek påverka utveckligen hos vissa mer än hos andra?

Hur kan man se och veta ifall hästen tar upp och omsätter näringen optimalt, även om foderstaten är individanpassad?
Hur kan man med säkerhet säga att det inte påverkar hästens utveckling?

Ser man på en individ bra förutsättnigar (en som kan ta upp näringen på ett optimalt sätt och samtidigt får den näring den behöver) och en stackare med proteinbrist redan från fölstadiet, så menar jag att det är skillnad.

Jag undrar,eftersom alla är olika, om du även finner "vuxna" hästar som du klassar som sena i huvudet på samma sätt som föl eller unghästar, berorende på att alla, -är just som du säger, individer?
:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Har läst ditt inlägg och dina frågor till mig, men väljer att inte sväva ut mer i den här tråden. Mitt tidigare svar räcker för mig.

Hästar är individer lika mycket som människor.
Det finns många 18 åringar som inte borde kallas vuxna..

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka