Dum fråga om vita märken/ blistring...

Moggie

Trådstartare
Hej

mitt varmblod har vita ränder fram på skenbenen bak och på ett framben. Ser precis ut som om hon blivit blistrad.

Enligt tidigare ägaren har hon varit helt skadefri. Och i hennes papper står de vita tecknen med i exteriörbeskrivningen: Höger bak: vita fläckar på skenans framsida
Vänster fram: vit fläck på skenans framsida
Vänster bak: vita fläckar på skenans framsida

Betyder det att märkena är medfödda eller tas senare uppkomna märken med i exteriösbeskrivningen efter hand? Som sagt, dum fråga, men jag vill veta...

Sv: Dum fråga om vita märken/ blistring...

Står det med i passet så är de medfödda. Har aldrig varit med om att de skriver till i efterhand :)

min travare har också det, det står inte i passet så är troligen inte medfött. min hovis sa att det kunde vara benskydd från trav som suttit fel, det var inget farligt iaf sa han.

Även om TS hästs märken nu tydligen är medfödda, så kan jag bekräfta det din hovslagare sa. Min häst fick vita ränder på framsidan av ena bakbenet efter att några stenar kom innanför skydden, fastnade och skavde bort päls, och det efter ett enstaka träningspass. Många har trott att det är blistermärken, men det är det absolut inte.

Jag hade ett fullblod på foder som tidigare i livet blivit lindad för hårt så det blev tryckskador. Päls och hudbitar gick att plocka bort och kvar blev fula köttsår som tog evigheter att läka.... till slut växte det ut vita hår. Nu behöver det ju inte vara just så illa, men vanligast är just att benskydd m.m legat "fel" eller att smuts kommit in och skavt. Oftast får inte hästen några bestående men, förutom just vita hår.

På stuteriet jag jobbade förut föddes ett föl med väldigt knepig benställning, så han fick gå med skenor och lindor första tiden, av dessa fick han vita strimmor på frambenen. Kanske samma sak för din?
Att de föds med vita strimmor är ovanligt.

Ett av mina gamla fullblod fick vita strimmor efter att medryttaren glömde ett par senskydd på över natten...

Det kan ju som sagt bero på skav av benskydden. Angående att det står med i passet så skrevs min förra hästs ärr/vita streck från skada in i passet när det gjordes. Vet dock inte om det är rätt eller inte att det gjordes.

Beror ju på när passet är gjort. Om den inte fick ett pass direkt när den reggades utan fick ett pass senare skrivs ju det in som den har då.
Kolla på travsport.se vad det står där, det är de tecknen den hadenär den föddes iaf.

Det står på travsport att hon har dessa tecken.

Många frågar om hon har blivit blistrad, för det ser precis ut som det. Har inte sett sådana medfödda tecken på någon annan häst heller. Men de kanske är det ändå...

spelar det någon roll om hon är blistrad eller inte?

Min ena häst har inte varit skadad eller behandlad, men för den sakens skull kan jag ändå blistra ibland om han känts lite ofräsch eller liknande. Att hitta en travare som aldrig blivit blistrad känns lite som att hitta en nål i en höstack. Åtminstonde om den startat eller travtränats..

Min första häst fick vita fläckar på benen efter att ha stått inne i stallet över natten med lindor jag hade satt på för att skydda ett sår från smuts när hon gick i hagen. Jag glömde säga till stallägaren att ta av lindorna vid insläpp. Pälsen trillade av på ett område stort som en 50-öring, och sedan växte det ut vita hår som hästen hade resten av sitt liv. Det kan bli väldigt varaktiga märken av tryckskador, även om det inte är allvarligt för hästens användning. En stallkompis fick vita hår i en ring efter att ha kommit åt en rörända i seminspiltan. Jag minns inte ens att håren trillade av på den hästen.

Min häst har det på framknät och under magen x)

Har en häst hemma som får vita hår såfort hon haft ett sår, lite vitt hår har aldrig gjort nån skada. betyder inte att hästen nödvändigtvis måste stått skadad för detta. Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka