Dum fråga om hästar i regnet

Smurfmodesty

Trådstartare
Kom på en sak idag...
Jag är ju en sån där som lätt blir lite orolig att pållen ska frysa om det regnar på natten tex och hästen står ute.

Men är det någon här som har haft någon häst som blivit sjuk eller dålig av att stå ute i regnet???
Jag vet ju att jag är en aning bortklemande men eftersom jag numer har en häst som ser så ynklig ut :smirk: såfort han blir lite blöt och kall så blir det lätt att man blir överbeskyddande.

Tidigare hästar jag haft har varit "tuffare" av sig och inte brytt sig så hårt.

Men som sagt, har ni några som blivit dåliga av att stå ute i regnet? Och nu menar jag sommarregn, allt från ca 7 grader och varmare.
Och en fullt frisk häst i övrigt.

Kanske knäpp fråga vad vet jag :o ;) :D

När det blåser och regnar och hästen blir kall så spänner den sej. Kan blir muskelöm. Jag vet grannens häst kunde inte genomföra en dressyrträning för att den stått ute i hagen och frusit under natten. Nu tar hon alltid in sin häst när det är ruggigt väder så att den får blir varm och kan slappna av.

Mina hästar har aldrig blivit sjuka av regn, inte ens när det har varit närmare noll ute och regnat. Har två varmblodstravare på lösdrift med tillgång till ligghall så de kan gå under skydd om de vill, men de brukar stanna kvar ute. Men jag brukar lägga på täcke vid sådana ruskväder då särskillt min ena häst blir öm i ryggen. Men vid sommarregn har jag aldrig haft några problem.

Mina hästar har aldrig blivit sjuka av regn, inte ens när det har varit närmare noll ute och regnat. Har två varmblodstravare på lösdrift med tillgång till ligghall så de kan gå under skydd om de vill, men de brukar stanna kvar ute. Men jag brukar lägga på täcke vid sådana ruskväder då särskilt min ena häst blir öm i ryggen. Men vid sommarregn har jag aldrig haft några problem.

jag har blivit väldigt kinkig med dåligt väder även nu på sommaren.
är det dåligt väder så är det fleecetäcke eller regntäcke som gäller. en del dagar har han varit lite fuktig under täcket men hellre för varm än för kall.

min har aldrig blivit sjuk. hon är ganska frusen av sig så om jag märker att hon fryser tar jag in henne såklart.
men nu på betet har dom massa skog att stå och gömma sig i så hon slipper bli blöt och frysa när det regnar.

Ingen dum fråga! Men däremot en fråga med många svar. Hästar är som vi - olika. Unga, friska hästar av halvblodstyp, kallblod och de flesta ponnier kan väl generellt sägas vara "vädertåliga". Ädlare hästar, typ fullblod eller halvblod med mycket fullblod och ädlare ponnier samt äldre hästar kan vara känsligare. MEN inte nödvändigtvis. Araben är ju som bekant en ädel häst men ofta härdig. Vilken typ är din häst? Är den känslig i skinnet med "fin" päls? Har den gott hull? Rider du dagligen/tränar? Eller går den bara på bete? Rent allmänt kan man också tillägga att hästar håller värmen genom att äta, men visst blir de stelare av att bli nerkylda av mycket regn. Rider du mycket så kanske du ska investera i ett tunt regntäcke som samtidigt är sol-/värmeavvisande. Detta skyddar ju även mot insekter.

Hälsningar från en som också kan bli lite "hönsig" ibland fast jag försöker låta bli. :smirk:

Det är en herre på 9 år av varmblodstravar stammen :)

Han har alltid varit lite "fjompig" när det regnat, men blivit bättre. Iofs så har han gått upp en hel del också sen jag köpte honom eftersom han var i tävlingshull då för banan.

Jag har väl planerat att rida ungefär varannan dag, lite beroende på väder och vind. Jag har idag både ett tunt regntäcke som funkar om det blir sol, och ett tjockare om det blir riktigt ruskväder. Men egentligen vill jag att han ska gå helt naken så mycket det går.
Jag har nära så det är inga problem att åka dit och sätta på eller ta av det.

Det var mest frågan om hästar verkligen kan bli "sjuk" av att vara ute i regnet om dom är fullt friska i övrigt.
Att dom kan bli öm i ryggen kan jag mycket väl tänka mig att dom får om dom står ute och spänner sig.

Försöker verkligen att inte vara en fjålla med hästen :D
Trots allt så har dom ju både vindskydd, liten skog och MASSOR av mat.

Som stallägaren brukar säga om några av oss i stallet " Det är bara napp och blöja som saknas" :D
Fast ändå är det han som springer in och tar in sin häst så fort det blåser lite eller börja regna :angel: :rofl:

Njaa.. anar du att det ska bli ruggigt väder får du väl slänga på hästen ett täcke =)

Jo det klart, men det var egentligen inte det jag undrade över..
Det var mer om hästarna verkligen blir sjuka av att stå ute i några skurar och bli kall :)

Kanske dålig på att förklara :)

Har ett halvblodsto som fryser så fort det faller en regndroppe. Hela hon skakar som ett asplöv men med ett tjockt täcke brukar de gå bra. men är ju till åren kommen ochså.

Som sagt så har mina två varmblodstravardamer aldrig blivit sjuka (typ förkylning)av att stå ute i regn utan täcke, även när det är kallare på hösten/vintern/våren. De är oklippta på vintern.

Sjuk har jag svårt att tänka mig att en annars fullt frisk häst blir. Men som sagt finns det en hel del hästar som blir ryggömma, min är en av dem så hon brukar få ha täcke om det är ihållande kallt regn.

Okej!
Tack allihopa!
:bow:

Håller på att försöka övertala mig själv om att hästen faktiskt överlever utan täcken när det regnar :)

Jag har aldrig varit med om en häst som blivit sjuk av sommarregn.

Mina två hästar har dessutom bara frusit så jag tydlligt sett det pga att de skakat ett par ggr var på alla de år jag ägt dem.
Och då har det alltid varit ngn gång i april, det har växlat mellan snö och regn hela dagen, legat runt noll grader, och samtidigt blåst "små :devil: ".

Ingen blir sjuk av att bli kall, varken hästar eller människor. Vi blir sjuka av virus eller av bakterier. Om vi däremot har virus/bakterier i oss så får de lättare fäste och gör oss sjuka om kroppen tillfälligt försvagas t ex genom att bli kall.

Vet inte om det är svar på din fråga, men ändå... :smirk:

jag har blivit väldigt kinkig med dåligt väder även nu på sommaren.
är det dåligt väder så är det fleecetäcke eller regntäcke som gäller. en del dagar har han varit lite fuktig under täcket men hellre för varm än för kall.

Stackars totto om den står o svettas i sommarvärmen :(. Det är HÄSTAR vi pratar om, inte hamstrar... Sedan är det en helt annan femma tycker jag att man täckar tunnhåriga/klippta hästar som tränas på vintern.

Såg senast igår grannens stackars ponny ute i 20 grader med "höstregntäcke" o den var svettig o såg i det närmasre lidande ut. Luft, vind o sol är nyttigt för hästarna, de omvandlar solljuset till vitaminer alldeles själva på ett sinnrikt sätt, och ett sommarregn bör inte någon frisk häst ta skada av.

Om man har en häst som är känslig o som inte är nöjd ute i regnet (för sådana finns det ju) så tycker jag det är bättre att man försöker ta in den så den får torka ordentligt o kan slappna av. Hästen har det visserligen säkert ganska bra i sitt täcke när det verkligen är 7-10 grader varmt o regnar, men på sommaren kan ju ofta vädret växla o helt plötsligt är det sol o 20 grader igen o då måste man ju ju verkligen se till att finnas i närheten så att man kan klä av pålle omedelbums.

Hur gör du förresten när du använder fleecetäcket utomhus? Du måste ju finnas i närheten hela tiden för att ta av det/byta om det börjar regna?

Om man absolut envisas med att vilja ha täcke på hästen ute på sommaren så tycker jag att man får skaffa sig ett riktigt tunnt sommarregntäcke. Det finns ju solreflekterande täcken som oxå ska vara regntäta, vet att Bucas har ett sådant iaf.

Vissa hästar har ju eksem o måste gå med eksemtäcke av den anledningen, men dessa täcken är ju väldigt luftiga o gjorda i nät.

Själv har jag mina pållar nakna sommartid o tar in dem om det är riktigt taskigt väder så de får torka o sova torrt.

Jo det klart, men det var egentligen inte det jag undrade över..
Det var mer om hästarna verkligen blir sjuka av att stå ute i några skurar och bli kall :)Kanske dålig på att förklara :)

Nej, inte om det inte är något annat fel på dem. Väldigt många hästar går ju faktiskt ute på bete på sommaren o mår kanon av det. Dessutom skrev du att det finns skog som skydd, så jag tror verkligen inte du behöver oroa dig. Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 413
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18