Dublett av hästpass

Limelight

Trådstartare
Ska köpa ny häst snart och ägaren hittar inte passet. Förhoppningsvis kommer det fram innan hästen ska säljas, men om det inte skulle göra det så måste det fixas ett nytt pass.
Undrar om ni vet vad det kostar att fixa ett nytt pass?. Ingen dublett är uttagen hittills.

Sv: Dublett av hästpass

Det kostar 1750 inkl moms för att få ut en dubblett av passet. Den kostnaden debiteras den som står som registrerad ägare på hästen. Så se till att få det gjort innan du köper hästen alternativ få den summan avdragen på priset på hästen.

Här finns lite svar på frågor om pass till travhästar från förbundet: http://www.travsport.se/sinfo

Oj, det kostade en hel del, det trodde jag inte. Då måste jag verkligen se till att passet hittas eller att det fixas innan.

Bara en följdfråga av ren nyfikenhet. Vad händer om man tagit ut en dublett och slarvat bort den med?. Får man ta ut hur många pass som helst?

Vet inte men jag har aldrig sett att det skulle finnas någon begränsning på hur många man kan få ut. Det är ju trots allt så att hästen behöver sitt pass och lagstiftningen säger att den ska ha det. Så man bör kunna få ut flera.

Okej, men rimligtvis borde det kosta mer och mer för varje.
Jag har aldrig hört tals om någon som slarvat bort sitt pass mer än en gång så det kanske inte händer så ofta att det utfärdas många :).

Tack för bra svar ;)

Som Masse skrev, se till att dubletten beställs innan ägarskiftet träder i kraft.

Jag beställde dubblet till min märr, importerad från italien och hade bara hennes italenska pass, men ville ha ett svenskt då det känns lättare att ha med när hon startar.

det kostade runt 500kr.

Jag tror du fick betala för ett "första pass"

Saxat från travsport

"STC:s avgift för utfärdande av hästpass till redan registrerade hästar är 450 kr inkl. moms och uttages via hästägaravräkning,
dubblett 1 750 kr (från 060101 och även vid förtur, inkl moms)."

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 136
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama