Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
En sak jag har funderat på ett tag är, varför har fransoserna dubbla tyglar när dom rider monté? Jag såg även på några bilder nu jag har, att den översta tygeln sitter i ringarna på spärrgrimman om hästen har en sådan, varför?
Jag är ingen monteryttare, men har selat (tränsat? ) för monte... Många rutinerade ryttare verkar vilja ha så, iallafall på en häst som kan bli stark, för att kunna inverka på hästen mer effektivt. Genom att sätt en tygel i spärgrimman kan de bromsa med tryck över nosryggen ihop med bettet.
Jag har ridit så på en del hästar. Upplever att många hästar som bara blir starkare av att man drar i dem svarar mycket bättre på förhållning när man låter bli munnen. Har även haft en häst som gärna ville gå lite snett med huvudet. Han rätade upp sig mycket bättre av tygel i spärrgrimman än när jag hade en murphy.
Okej det var ungefär som jag misstänkte då! Det där med tygel i spärrgrimma på häst som går snett med huvudet lät väldigt intressant, det ska jag pröva
I frankrike har man dubbla tyglar som ett säkerhetskrav.
Jag var med i monten början i sverige och vi försökte få denna regel även här men många ansåg det för krångligt att ha 2 tyglar att hålla reda på.
Anledningen till 2 är att om ett par går sönder samt att som tidigare svar att kunna få stopp på en pullande/skenane häst lättare utan att dra sönder munnen.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.