Dubbla täcken?

S

sceptical

Stallägaren vägrar släppa ut min häst utan dubbla täcken! Det är en oklippt häst som iår har rätt mycket täcken eftersom han står i sjukhage och inte rids mer än i skritt. Han har en gång under vintern frusit i hagen. Jag la då fram ett 300g täcke som hästen kan ha när det är riktigt kallt. Inte för att jag egentligen tyckte att de behövdes utan mest för att slippa problem.

Vid tillfället han frös stod han i skuggan när det var rått och äckligt och ca -3 ute.

Sen dess har stallägaren haft hans tunnare vintertäcke på honom ute 200g med innetäcket 100g under. jag ville endast att han ska ha 200gramtäcket. Jag har då varje dag sagt till att han endast ska ha ett täcke på sig.

Idag springer stallägaren fram till mig och säger"I fortsättningen tänker inte jag släppa ut *** utan täcken. Då får du göra det själv. Jag vet hur kallt det är på mornarna oc ser hur han ser ut på e.m." Sen springer hon snabbt iväg och jag gapar.

Vad anser ni om detta? en häst ska som är oklippt kan väll omöjligen behöva mer än 300g ute. Då borde väll något vara knasigt. Vad jag vet har han inte frusit mer än den där gången för ca 3 veckor sen.

Kan hon göra så? Jag tror inte on förstår att dubbla täcken inte ökar värmen speciellt utan att grovfoder gör det. jag kan tillägga att båda hennes hästar har 4 täcken på sig under nätterna och 4-5 stycken ute.

Kom med era åsikter.. Jag har inte fått tag på henne nu och fråga vad hon grundar allt på.. Vet ite hur det blir imorgon nu om han kommer ut eller får dubbla täcken.

Sv: Dubbla täcken?

Hon är ute och cyklar med nattmössan på !

I ett stall där jag jobbar har vi en tjej som låter sin häst stå inne med 3 täcken (stallet håller ca 10+) och om det är några minusgrader ute så ska hästen vara kvar inne :cry:, det verkar nästan som att hon är släkt eller nått med din stallkärring.

Stå på dig, du har helt rätt.

Säg till kärringf-n att hon ska göra som du betalar henne för och att hon är djurplågare som håller på med 5 täcken på en stackars hästkrake även om det är hennes egen.

Fråga henne om hon brukar ha dubbla täckjackor på sig inne.

Herre Gud människan tror hon har glasdjur som spricker eller :confused:

Nej hästar som är oklippta klarar utan problem upp till - 25 grader UTAN täcke. Dvs om det inte är nederbörd samtidigt eller om hästen är sjuk, stel ell gammal då den kan behöva extra skydd.

Hästen håller sig varm genom att äta grovfoder.

Läs den här.. skriv ut och tryck upp den i nyllet på henne :devil:

http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

"Hästen tål alltså kyla mycket bra, väldigt mycket bättre än vi människor. Hästen har en bred klimatzon som forskarna säger. Så därför – tänk på att hästen är en häst! Lägg inte reflexmässigt på hästen ett täcke när du själv fryser, utan försök förstå hur hästen fungerar och känner"

Även den här länken ger en bra bild över hur hästen fungerar

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/4267

Mumin
satte upp dom i mitt stall när grannarna tyckte synd om min häst när han i full vinterpäls och fri tillgång till grovfoder vid bra väder gick ut utan täcke medans deras tävlingsponny hade två täcken inomhus :eek:

Vi har ingen möjlighet att ge fri tillg¨ng i hagen.. han får bara 3 kg ute under dagarna.. Han har täcken eftersom vi vill hålla hans päls lite kortare för att slippa klippa. Hade ju låtit den växa mer om vi visste att han inte skulle vara igång.. Han har ju inga skydd i hagen och står i en sjukhage på ca 16 m2.

jag får inte tag på henne. Hon tycker anagligen att jag plågar honom. Kan välkommna henne att anmäla innan hon vägrar släppa ut honom.

Är inte hästar gjorda för att gå ute i kyla eller??? Egentligen behöver knappast en oklippt häst täcke alls, men man har det ändå för att försäkra sig om att de inte fryser.

Är inte hästar gjorda för att gå ute i kyla eller??? Egentligen behöver knappast en oklippt häst täcke alls, men man har det ändå för att försäkra sig om att de inte fryser.

Jo visst är dom det. men inte en konvalecenthäst som står utan skydd och fritillgång.. Men inte fan ska stallägaren vägra ta ut hästen om den inte har både 150 + 300 g

Jag tycker du ska försöka göra ett besök i stallet under em, för att se så att hästen inte fryser.

För rent teoretiskt KAN det faktiskt vara så att din häst fryser trots sitt 200 gr täcke. Men det låter mer som stallägaren är en frusen sort själv och överför det till hästarna.

Men ta helt enkelt reda på hur det egentligen ÄR, och använd det som motargument om hon har fel, och tacka henne om hon har rätt.

(Min herre fryser tex oklippt, han är en fryslort dock. Och även täckad så med exakt samma klippning, hage och stråfodertillgång som flickorna (en arab och ett fbl) så fryser han lååångt innan dem. Så han har i princip 'dubbelt upp' täckestjockleksmässigt som de har. Och kan frysa ändå, spec i sjukhage eller mkt stillastående. Han är dock extrem och inte normal. Och han behöver mer än 300 gr även oklippt om det är neråt minus 15 ute. Fjollhästen.. Men för att vara SÄKER på att din häst inte fryser, besök honom en em. Och ta sen en ny diskussion med stallägaren)

jag har aldrig sett honom frysa när jag varit där.. händer ca 3 ggr per vecka.. Jag brukar låta honom stå utan täcke och lufta sig kortare stunder inte ens då fryser han.

Är det föressten inte hennes plikt att berätta för mig om min häst fryser? istället för att säga att han behöver dubbla täcken?

Kan det ha att göra med att det blir extra jobb för stallägaren på morgonen att ta av innetäcket och sedan sätta på utetäcket?

Kan det ha att göra med att det blir extra jobb för stallägaren på morgonen att ta av innetäcket och sedan sätta på utetäcket?

med tanke på att hon får ca 4000 i månaden av mig tycker jag det kan ingå.

jag har aldrig sett honom frysa när jag varit där.. händer ca 3 ggr per vecka.. Jag brukar låta honom stå utan täcke och lufta sig kortare stunder inte ens då fryser han.

Är det föressten inte hennes plikt att berätta för mig om min häst fryser? istället för att säga att han behöver dubbla täcken?

Hon kan ju tycka att hon påtalar att han fryser genom att säga att han behöver dubbla täcken. Iom att hon sagt att hon inte släpper ut utan dubbla täcken 'för hon har sett hur han ser ut på eftermiddagarna'.

Mn är du där på em 3 ggr/vecka och han inte fryser då borde du ju kunna använda det som argument, att 'han har aldrig frusit på em när jag är här, men du menar att han gör det de dagar jag inte är här bara?'

Hon kan ju tycka att hon påtalar att han fryser genom att säga att han behöver dubbla täcken. Iom att hon sagt att hon inte släpper ut utan dubbla täcken 'för hon har sett hur han ser ut på eftermiddagarna'.

Mn är du där på em 3 ggr/vecka och han inte fryser då borde du ju kunna använda det som argument, att 'han har aldrig frusit på em när jag är här, men du menar att han gör det de dagar jag inte är här bara?'

Jo visst kan det vara så.. Men borde man inte berätta det innan då eftersom det nu var eftermiddagARNA det pratades om och inte gårdagen (då f.ö. min syster var där vid insläppet). Mitt stora problem nu är att jag inte får tag på henne.

Dubbla täcken á 200 + 150gr kan väll inte vara varmare än ett 300g ändå?

Jo visst kan det vara så.. Men borde man inte berätta det innan då eftersom det nu var eftermiddagARNA det pratades om och inte gårdagen (då f.ö. min syster var där vid insläppet). Mitt stora problem nu är att jag inte får tag på henne.

Dubbla täcken á 200 + 150gr kan väll inte vara varmare än ett 300g ändå?

Som sagt, då är det ju bara att prata med henne, när du fått tag i henne.

150 + 200 ger 350 så det är marginellt varmare än ett 300, men ska inte göra jätteskillnad. Forskning visar också att lager på lager inte ger bättre effekt. MEN, having said that, min herre fryser i ett 600 gr, men inte i 200 + 300.. Men som sagt, han är som han är också frysmässigt, men där fungerar lager på lager bättre än ett jättetjockt (dock har jag aldrig sett någon skillnad på 100 + 200 och 360, så jag tror i ditt fall inte att de där femtio grammen gör skillnad, utan snarare enklare slänga på ett till än byta)

mm jag har också hört om att dubbla täcken ger sämre effekt än ett tjockt. Men på din lät det ju som att det var tvärtom. Sämre passform tycker jag att det blir iaf. Som sagt har hon något problem med min hästs täcken utan att ens kunna påvisa att han fryser kan hon gå till högra makter:devil:

Verkligen tröttsamt med stallägare som har för mycket åsikter och bara gör som det passar dem själva... Är min egen nu *lycklig*, även om det sista stallet faktiskt var ganska bra.

Vet inte hur mycket sanning det ligger i det rykte som gick i södra sthlm för några år sedan, men det sas iaf att en häst på ett större stall dog av värmeslag då den hade 4 täcken på sig inne. Dog gjorde den iaf...:(

Mina har nu när det är 1-2 grader inne i stallet på sig sina yttertäcken också. Tunnhåriga, ädla springare...:angel:

Nu vet jag inte om det gör så stor skillnad för din häst att ha ett 100 grams täcke med ett 200 grams täcke på det, än att vara utan det 100 grams täcke.

Jag kan tänka på mig ett sätt att din häst är lite mer känslig för kyla eftersom han står i en liten hage och har inte fri tillgång på grovfoder heller.

Jag skulle nog inte dra upp ett herrans väsen för att min häst går ute med två täcken istället för bara ett, det är lättare för den sköter utsläppet att slippa byta täcken och det går smidigare.

Om hästen står i uppvärmt stall och inte är klippt kan den väl vara utan innetäcke?

Nu vet jag inte om det gör så stor skillnad för din häst att ha ett 100 grams täcke med ett 200 grams täcke på det, än att vara utan det 100 grams täcke.

Jag kan tänka på mig ett sätt att din häst är lite mer känslig för kyla eftersom han står i en liten hage och har inte fri tillgång på grovfoder heller.

Jag skulle nog inte dra upp ett herrans väsen för att min häst går ute med två täcken istället för bara ett, det är lättare för den sköter utsläppet att slippa byta täcken och det går smidigare.

Om hästen står i uppvärmt stall och inte är klippt kan den väl vara utan innetäcke?

Stallet är inte uppvärmt så han behöver innetäcket för att inte bli jättespänd. Och visst är han mer känslig för kyla som jag tidigare skrivit hade han haft fri tillgång på grovfoder och skydd samt hästkompisar. Borde hon inte istället ha berättat för mig om det nu är så att min häst fryser. I sånna fall måste vi ju göra något om saken.

Hon ska inte få något avlastande fårn mig med täckesbyten jag betalar henne 4000 i månaden och får extremt dålig service tillbaka plus att ca 5 andra hästar får sina täcken bytta.. varför inte min?

Dubbla täcken ligger mycket sämre änett enkelt. Det ger sämre värme än ett tjockt utifrån vad jag läst. och dessutom är det betydligt kallar i blåst/regn/rått än klar kyla.

Hur kallt är det i stallet? Är det en möjlighet att han har sitt 300 gr dygnet om, eller blir det för varmt inne då? (Mitt stall t ex är inte heller uppvärmt, och håller utetemp. Men om hästarna värmer stallet t ex kan det ju vara markant varmare inne, därför jag undrar hur det är hos dig?)

Sen, no offence men din attityd att 'hon ska minsann inte... för honf år minsann 4000 kr/mån av mig' skulle göra MIG som stallägare irriterad. Är det inte överenskommet täckesbyte i de 4000 kronorna skulle jag tycka VÄLDIGT illa om en sådan attityd. Är det täckesbyte avtalat så ska hon byta täcken utan knot dock.

Men, går det att kompromissa med 300 gr dygnet runt?

Det finns nyligen gjorda tester som påvisar att hästar som står i vila/sjukhage är i större behov av värme än hästar som är i full gång. Det kan ombesörjas av täcken och/eller mer grovfoder. Huruvida din häst fryser eller ej kan jag inte säga då jag inte sett den...den person som nu vägrar släppa ut hästen utan täcken kan ju ha sett att den faktiskt blir kall.

Om hästen är sjuk eller har ont kan också det inverka i hästens förmåga att hålla värmen. Tror inte du ska vara negativ till vad den här personen säger utan kanske kolla själv?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 859
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 604
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1