Dubbla spår/rak?

Fiorano

Trådstartare
Min häst som är under uppbyggnad är i princip konstant på dubbla spår. Hon är kollad från topp till tå av vet och får regelbunden behandling av kiroprakor/et. Ingen av dessa har reagerat på oliksidighet muskelmässigt och hästen musklar sig faktiskt jämnt.
Men problemet kvarstår att hon i princip hela tiden lägger bakdelen till höger. Hon gör det både på töm och under ryttare.

Hur hade ni gjort här i uppbyggnadsfasen, hade ni prompt suttit och krävt att hästen skulle vara spikrak (kan säga att det inte på något vis är lätt utan snarare omöjligt), utan att hon egentligen orkar vara rak eller hade ni låtit det går förbi nu när hon inte är stark nog och krävt rakheten när hon fått mer styrka? Eftersom hon musklar sig rakt är jag benägen att välja alt två, men är lite orolig för konsekvenserna i framtida arbete...

Sv: Dubbla spår/rak?

Det är väl bra att successivt försöka få hästen att spåra. Hon kommer ändå inte att få göra det i framtiden, men det kanske får ta lite tid. Det är dumt att bara strunta i det helt om det inte finns några stora problem i övrigt.

Jag skulle hela tiden påminna henne att vara rak. Kan vara ngt så vanligt som att hästen är några mm "snedbygg" (finns typ ingen häst som är helt korrekt). Det är perfekt att börja i uppbyggnadsfasen, så inte problemet kvarstår senare. De tar tid men det går bort, min ponny var också sådan en tid.

Ja, jag räknar inte med att hon är tävlingsklar förrän nästa år, så jag har väl lite tid på mig att få till det! Troligen kommer en annan kille rida henne lite åt mig, men det är sååå dyyyyrt... Får tragla lite själv i väntan på rikedommarna..

Visst är det skönt att inte ha brottom :smirk: Ja, ska du tävla så måste hon ju spåra.

Jag hade krävt att hon skulle vara rak. Om hon blir trött fort av det så är det väl lämpligt att rida kortare pass. Men att hon inte spårar är ett allvarligt fel som aldrig tolereras på tävling, så det verkar väl smartare att arbeta bort det så snart som möjligt?

Hon går redan nu max 20 minuter i arbete. Om jag hela tiden kräver att ha henne rak hade vi nog mer bråkat och hon hade troligen bara gått emot mer och mer. Därav undrar jag om det inte är bäst att för närvarande blunda lite för eländet och kunna sätta mer tryck på henne när det finns mer styrka. Kan tillägga att det med all sannolikhet är ett ärftligt bekymmer pga att både hennes mamma och mormor hade mycket tendens till att hamna på dubbla spår. Hon är även ngt lite sned även i fri skritt för hand... Härlig förutssättning för en dressyrhäst ;)...

Tja, jag tycker nog ändå att det är viktigt att jobba bort det felet så fort som möjligt. Det lär bli svårare ju längre tiden går, för går hon snett så musklar hon sig snett och då blir det bara än jobbigare att få henne rak.

Det är min tanke. Men jag förstår samtidigt precis hur du tänker :)

Absolut!

Om jag had varit du hade jag ridit med speglar för ögonen hela tiden och verkligen jobbat med rakheten. Små enkla öppnor på långsidorna. Svag sidvärts på långa »förlängda hörnlinjer« i alla gångarter. Förvänd galopp med den »utramlande bakdelen« mot väggen som stopper, etc

Nu är det ju inte bara så att hon KÄNNS sned (för man kan ju inbilla sig saker på ryggen ibland) utan du ser fenomenet även avsuttet.

Framtida tävlinga el inte. Det har ju ffa med hennes hållbarhet att göra! Stärk henne sakta men konsekvent.

Därmed inte sagt att du kanske, t ex i galopp, ännu kan förmå henne vara rak utan bråk, och dithän vill man inte komma. Men gör det du klarar; som exempel hellre BARA galoppera förvänd i det svåra varvet – med framdelen MKT nära väggen så bakdelen stoppas av väggen – än att galoppera sned rättvänd.

Inte än... men just nu dressyrar jag inte alls uppsuttet. Sitter bara på henne i skogen. Jag behöver dock bli behandlad själv-men det är det där med tid och pengar...

Rakt är a och o så absolut att du inte ska låta hästen gå så. Går hästen med rumpan åt höger så måste du sitte emot det. Din navel ska konstant peka mot hästens högra öra, ditt högra ben ska vara extremt omvridet så att lår, knä och fot är helt platta/parallella mot hästens sida.

Så här tror jag utifrån egen erfarenhet:

Om hon varit skadad länge så är det ju lätt att det tar lång tid för ett felaktigt rörelsemönster att försvinna trots att smärtan är borta. Är inte jättevanligt, men det händer.

Men jag skulle absolut "bråka" med henne redan nu. Om du väntar så finns bara risken att hon även musklar sig snett och att bekymmret blir ännu större. För det enda som kommer hända när du jobbar henne snett är ju att den sidan som tar i kommer att bli stark. Den andra sidan kommer inte bli nämnvärt starkare.

Så jag skulle inte att skjutit upp det hela. Jag ser aldrig mellan fingrarna vad det gäller raktheten. Jag accepterar att de är svagare, men korrigerar hela tiden för att uppnå rakhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka