Dubbla sadelgjordar

mandelblom

Trådstartare
Satt nyss och tittade på lite youtubeklipp från Charlotte Dujardins testridning av de fyraåriga dressyrhästarna på breeders. När hon satt av Sir Donovan syntes sadelgjorden ordentligt och den är dubbel? Jag har aldrig sett det innan, är det någon av er som har använt/sett det förr och vet varför man gör så? Ligger sadeln bättre på plats när man fördelar trycket på det viset? Tänker att man kanske kan komma runt problemet att gjorden vill dra fram sadeln på så vis? Får man förresten tävla med dubbla gjordar?

Skärmdump från filmen:
20161017131016-213.89.99.88.jpg

Länk till själva filmen, det här händer ju framåt slutet men när man vet om det så ser man ju de dubbla gjordarna när hon rider också.

Satt nyss och tittade på lite youtubeklipp från Charlotte Dujardins testridning av de fyraåriga dressyrhästarna på breeders. När hon satt av Sir Donovan syntes sadelgjorden ordentligt och den är dubbel? Jag har aldrig sett det innan, är det någon av er som har använt/sett det förr och vet varför man gör så? Ligger sadeln bättre på plats när man fördelar trycket på det viset? Tänker att man kanske kan komma runt problemet att gjorden vill dra fram sadeln på så vis? Får man förresten tävla med dubbla gjordar?

Skärmdump från filmen:
20161017131016-213.89.99.88.jpg

Länk till själva filmen, det här händer ju framåt slutet men när man vet om det så ser man ju de dubbla gjordarna när hon rider också.
Tullstorp rider med Wow-sadlar och till dem kan man ha deras sadelgjord som kallas H-gjord pga utformningen. Jag har provat den och den har funkat jättebra till min häst (fast jag har en ELT). Sök på WOW och sadelgjord så kommer du nog hitta mer info.

Som sagt är det en specialgjord från Wow framtagen främst för feta hästar där sadeln glider fram. Påstås av vissa att den hjälper mot sadeltvång, men jag ser inte logiken i det pga de smala remmarna och bristande vaddering/tryckfördelning. Magdelen är även den smal och hård. Min häst som har sadeltvång avskydde H-gjorden, fick kraftig sadeltvång av den. Värre än med någon annan gjord vi provat!

Du kan inte ha två vanliga gjordar pga att det bara finns två stroppar på en vanlig dressyrsadel. Tror dessutom den bakre skulle glida bakåt.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 413
Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 142
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025