Dubbla foderbyten för fånghäst

_Runaway_

Trådstartare
Undrar lite om någon duktig kan komma med råd ang. foderbyten för min fånghäst. Vi ska nu byta från hösilage till torrhö och han ska äta det fram till sommaren. Det kommer ta tre veckor innan han är invand på höet. Kan det vara bra att ge Krafft Magtarm under foderbytet? Om det över huvud taget är lönt att prova?
Jag ska tidigt när vi fått hem höet, ta en analys på det så jag vet vad han äter. Sen om det behövs ges kraftfoder, ska man vänta några veckor med att vänja in det? Han blev friskförklarad från fången (alla fyra, lindrig rotation) den trettonde januari i år. Nu promeneras han för hand och ska om ca två veckor ridas igång. Vet. sa då att jag ska öka succesivt på kraftfodret i takt med att han presterar mer och mer. Men som sagt, ska jag avvakta ytterligare några veckor med det efter att han börjat äta hö?

Sv: Dubbla foderbyten för fånghäst

Du menar om det är bäst att vänja in hö+kraftfoder samtidigt och då få ett tillfälle med foderbyte, eller om du ska vänja in först hö och sedan kraftfoder så att det då blir två olika tillfällen? Du undrar om du med två tillfällen fördubblar risken för komplikationer?

Jag kan inte påstå att jag vet vad som är rätt svar. Men eftersom ett grovfoderbyte främst bryts ned i grovtarmen och kraftfoder i större utsträckning i tunntarmen borde det bli som två separata "händelser" även om du skulle införa nytt grovfoder och kraftfoder samtidigt.

Jag skulle först vant in hö och väntat med kraftfoder. Någon annan som har andra synpunkter?

Jag hade också bytt hö först och justerat ev kraftfoder efteråt. Jag har också fånghäst och fått bra resultat av att ge kraffts magtarm. Dock kan du även prova LactiPlus i kombination med magtarm. Det ger ännu bättre effekt. LactiPlus köps på hälsokost eller över internet.

När man sedan sett att det går bra med höt ja då lägger man till kraftfoder.

Jag skulle också vant in hö först och sedan kraftfoder.

Mag- Tarmbalans är bra, finns ju även andra produkter. Bra att du tänker på att ge det i samband med foderbyte!

Vad kul att du ska få börja rida igen! Härligt att han är friskförklarad nu. :)

Gör helt klart en sak i taget! Risken är stor att du får lite bakslag under inväjningstiden på höet. Så se till att den övergången blir väldigt långsam och försiktig. Var också försiktig med att ge för stora mängder av höet sen. När han sedan är stabil på höet så börjar du sakt smyga in kraftfodret. Ge bara ett par nävar i början och öka på vecka för vecka.

Har vet. tagit sitt förnuft till fånga nu och rek. att ta bort hösilaget? ;)

Hej
Jag skulle rekommendera att du efter du fått hem din grovfoderanalys tala med din veterinär för vidare rekomendationer på foderövergång och giva så att du ger din häst den bästa förutsättningen att hålla sig frisk i framtiden. Lycka till!:idea:

Tack för alla svar :bow: Frågorna är oändliga när man har fånghäst för första gången :crazy:
Verkar vara genomgående som tycker att jag först vänjer in honom på höet, ser till att han blir stabil på det ett tag, och därefter börjar smyga in kraftfodret långsamt. Om det behövs vill säga, jag kommer få analyssvaret innan han ens börjat äta enbart hö. Så jag kommer veta vad han äter och anpassa givan till det.

Saigon: Nej :cool: De tyckte minsann att jag kunde ge hösilage.. Jag har hållt stenkoll på honom så han mår bra och det har funkat (peppar peppar ta i trä). Vi har precis så många hästar så en hösilagebal går åt tillräckligt fort, och därför har pappa inte velat förlora en häst på den fronten (bra argument va :smirk: ). Nu däremot när våren och värmen kommer har jag sagt att jag vägrar ge hösilage eftersom risken ökar att balarna blir dåliga snabbt. Så nu börjar vi operation torrhö :D Känns skönt, bara övetgången mår bra så kan man vara trygg sen, ingen botulism, inga "är det mögel eller inte"-tankar och ni vet sånt där.

vad jag fått upplysning om har INTE smältbart råprot.påverkan på hovrotation utan det är kolhydraterna i fodret( sockret=energin) dvs. nytt sprött gräs som växer upp i omgångar som är "farligt för fånghästar" släpp aldrig din "fånghäst på kort nytt gräs " var min vet. råd för det inehåller för mkt socker= dvs energi som utlöser fång. Kunskapen om detta är mkt liten tyvärr inom hästäg.världen.
Hösilage har inget med fång att göra dock så kan du förvara värdet längre i hösilage än oförslutna höbalar som tappar sitt näringsvärde med ca 50 % eftter nyår. Mag/tarmbalans vet jag ej om det har verkan på FÅNG!?

Ja jagh vet att fång inte beror på protein. Det där med hösilage har jag hört olika om. Men jag vet nu att min häst funkar på det trotts sin fång, anledningen till att jag vill ge torrhö är en annan. Jag förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg? Mag/tarmbalans, vadå om det har inverkan på fång?? Jag ger ju det fr att behålla en god balans i magen/tarmnarna, för att på så sätt undvika återfall av fång.

<rådet var från ovan skrivare att mag/tarmbal. var bra = för foderkänsliga hästar kolik osv = har ALDRIG hört talas om fång att det har med denna mag/tarmbalans "friskförklarar dessa hästar". Dessa är livet ut "stämplade" som fånghästar livet ut och skall aldrig mer gå på grönbete eller högt energiinrérhåll i sin fodergiva någonsin för att göra deras framtida liv bra.( Fånghästägare!!!!!!!!)

Men jag förstår inte. Alltså, magtarmbalans BOTAR inte fånghästar. Men en av orsakerna till fång kan vara att det är en obalans i magen/tarmen. Klippt från krafft.nu:
"Överutfodring med kolhydrater är en av de vanligaste orsakerna till fång. När stora mängder spannmål passerar genom tarmsystemet uppstår en drastisk tillväxt av bakterier. Detta ökar mjölksyrahalten och surhetsgraden i maginnehållet., vilket i sin tur leder till bristningar i cellmembranet hos vissa bakterier. Dessa avger då giftiga ämnen, vilka förs ut i hästens blodomlopp."
Därmed kan magtarmbalansen hjälpa till att just hålla en bra balans i magen och undvika störningar.

Inget bete? min ska få gå på bete, magert sådant, och stå i utebox på natten. ALLT i överenskommelse med veterinär och prof. hovslagare.
Aldrig mer energirik foderstat? En fånghäst ska enligt många (alla jag pratat med) ha sitt vanliga behov tillgodosett. Men visst får man tänka om, hästen kanske inte tålde just det där kraftfodret, vissa påstår att spannmål förvärrar saken, betfor som innehåller socker är inte bra osv.

jag hade min häst "Fångklasad " för ett 1/2 år sedan -inget snack om om tarmbalans då?!När vilken häst som helst går på bete så kan vi alla ägare intyga om att betet växer i "omgångar"????? då betet har stark tillväxt och som vi tycker" sprött, grönt " fint", kort osv(oftast magert). är det som farligast för våra djur då de får överprodukltion (överfodring)av kolhydrater( i nya spröda gräset som kommer under det gamla)Kolhydrat=Socker=energi. Min vet sa också ,magert bete men EJ DÅ DET VÄXER UPP NYTT SPRÖTT GRÄS.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka