Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

trolltindra

Trådstartare
Hjälp!
Stoet har Don Schufro som farfar.... Hingsten mormors far.

Stoet har Pik Bube farfars morfar... Hingsten har farmors far.

Någon som har erfarenhet av dessa två olika kombinationer?

Blivit rekommenderad den första... Men jag är osäker.

Har betäckt med hingst som bara dubblar Donnerhall men tyvärr har hon inte tagit sig på första och sperman var dåligt båda semineringarna så jag måste byta hingst känns det som. Men till vilken kombination?

Snälla tyck till!
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Problemet är att jag seminerat 2 ggr och bör byta hingst eftersom hon inte verkar ta sig pga dålig sperma. För att behålla språnget så bör jag ju byta inom hingststationen och blir då rekommenderad denna inavel. Och stationen rekommenderar denna blandning... De har bland annat en dyrhingst och en som är för stor till mitt redan STORA sto och då den som det blir inavel på... Sorry vill bara ha info om någon gjort kombinationen?
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Jag hade inte dubblat DS med tanke på att han har en känd defekt då vill man inte riskera att anlag för samma defekt kommer från båda föräldrarna det ökar risken markant många defekter behöver just 2 anlag för att visa sig därav skall man undvika att dubbla kända defekter.
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Tack "gylle" DS har ju testikelproblem ja... Men hur FAN kan man rekommendera det... Jag är jätte kluven... Kan bara hoppas hon är dräktig när hon ska kollas om en vecka. Den hingsten blir det "bara" dubbelt D-blod långt bak. DS blir ju så nära...
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Men hade du inte själv valt hingsten som för att linje/inavla på Donnerhall?
Vad var tanken?
Att stationsägaren rek en hingst som finns tillgänglig hos dem själva är väl inte konstigt? ;)

Kombinationerna du nämner finns det mängder av (dvs D-blod på korsan och tvärsan likaså Pik Bube), frågan är väl bara vad det ska tillföra ditt sto?
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Lång historia kort.
Jag vet inte om mitt sto kan bära fram föl. Hon kastade i januari och det var hennes första. Blev dräktig direkt. Många hingstar ger stort och grovt vilket jag inte behöver alls. Jag har valt första hingsten för han tilltalar mig och jag tror på den hingsten. Nu har den dålig sperma å vi fick inte dräktigt ggr 1 å ggr 2 var mortaliteten 10%.... Hingstbyte rätt akut. Samt att jag inte vill lägga ut drygt 25 000:- för att slänga i sjön eventuellt. Märren är stor som ett hus, underbar gång men kunde ha bättre skritt annars är hon en klippa som dressyrhäst. Hon dansar fram. Som seminstations veterinären sa: " Man kan tro att hon kommer direkt från Jan Brink"...

Stoet efter Don Romatic ue Cortez. Hingst jag funderar på nu är billig för selektionsston. Don Primus.

Har redan betalat språng på annat håll och Lövsta har bra erbjudande med 17 dagars dräktighet på deras hemmahingstar.
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Jag förstår att det är trist och kostsamt men jag tvivlar på att Don Primus är en typförbättrare.
Så här sent på säsongen så tror jag du kan få betala vid dräktighet på flera andra hingstar också.
 
Senast ändrad:
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Don Schufro och Don Primero har samma far och deras mödrar är helsyskon.
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Åh gud så trötter jag blir på detta. Varför köpte jag ett D-blodssto.... Åh varför köpte jag ett Russ som sällskap som kom med snuva å jag fick vänta på att vi blev fria. Åh sen väljer en hingst som inte har någon spermakvalitet alls...

Bitter...

(Tappade tvillingar i fjol och dess mor... Åh nu i januari kastade detta sto... Åh så bor man i avkroken Norrland = inga skick från Skåne en lördag.)
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Fast med ett D sto har du ju S,R och F att välja från,beprövad avel så det finns ingen anledning att inavla vilket det blir med DP
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Nu frångår jag mina principer och ger hingstförslag, dessutom utan att veta i stort sett nånting om stoet mer än att hon är stor och inte ska ha D-blod. Både Hermes och Rambo har trevliga språngavgifter (2000 kr respektive 1000 kr) och man får gratis språng året därpå om det inte tar sig. Det blir "utavel" och de kanske kan få ner storleken. Så tänker jag.
 
Sv: Dubbelt Donnerhall = OK, Dubbelt Don Schufro?, Dubbelt Pik Bube?

Så var det som jag misstänkte, inget litet hjärta i den magen inte. Tur man var ute i god tid.
Det blev Friendship! Ingen Linje/Inavel och det går bra att få sperma till Norrland på lördagmorgon.
Nu får vi bara hoppas detta sista försök denna sommar.
Korva ihop tummar och tår för mitt underbara sto!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Jag släktforskar lite och skulle uppskatta lite hjälp av er galopp-proffs! ;) Första hästen jag skulle vilja veta lite mer...
2
Svar
21
· Visningar
3 948
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 753
Senast: supercassie
·
Avel Lite intressant då det är en del hingstar som är verksamma här som är med, och inte minst som har avkommor som är med. I Bad Salzuflen...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: MetalFairy
·
P
Avel Eftersom jag inte kan så väldigt mycket om avel och om de olika hingstarna så undrar jag vad ni tror om denna blandningen? Fölet kommer...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp