Dubbelpass

B

Bunkeflopollen

Hur många gånger i veckan rider ni och hur länge? Har fått höra att dubbelpass inte är bra,men det är ju samma sak som ett långt pass,bara att hästen vilar i mellan,eller? :)

Sv: Dubbelpass

Beror ju på vad du menar med dubbelpass o hur mycket du rider under de två passen? Och hur ofta du rider dubbelpass...

Jag tränar bara mina hästar en gång/dag och 5 dagar i veckan. Rider ca 1m timme per gång. Tycker det räcker för mina hästar som går lokala tävlingar.

Varför vill du rida mer än en gång om dagen?

Just nu skrittar jag bara min häst 30 min/dag 6 dagar i veckan då hon är under igångsättning efter skada. Men i normala fall rider jag vanligen mellan 20-50 min, och vilar var tredje dag.
Jag tycker det är onödigt att tragla runt längre än 35 min, om jag inte hoppar i grupp såklart. Rider länge gör jag när jag rider ut.

Och ett dubelpass kan jag inte uttala mig om, men inget jag hade valt att göra iallafall.

När jag var yngre red jag ofta min häst tidigt på morgonen och på kvällen. Ett pass ut i skog och ett i paddock.
Men nu tragglar jag inte lika mkt när jag rider utan det blir mer ca 30 min/pass nu.

Mina hästar jobbas 4-5 dagar i veckan. Ibland åker jag på clinics och tränar. Träningstiden skiftar oerhört här. Allt från 30 minuter till heldag beroende på vad vi har för oss.

Rena träningspass är alltså från 30 minuter till 2 timmar.

Clinics brukar vara 2 x 45 minuter per dag.

Tävlingar upp till 5 klasser per dag. Uppvärmning före varje klass gör att det blir ett arbetspass/klass samt att prestera på banan. (jag är westernryttare)

Ibland tar jag hästarna med mig på en långtur i vildmarken. Vi kan ställa upp och leta vilsegångna människor om det behövs...då tar vi den tid som behövs...hela dagar också.

Äldre hästar mår bäst av kortare pass lite oftare för att hålla kroppen igång. Var har du fått höra att dubbelpass inte skulle vara bra? Är hästen i form/kondition är det ingen nackdel. Dock, man måste vara lyhörd för signalerna hästen ger och våga avstå ett pass, avbryta en träning o.s.v. Trots att det kanske kostat en rejäl slant. Gäller även tävlingar, känns inte hästen helt med ställer jag in.

Hur många gånger i veckan rider ni och hur länge? Har fått höra att dubbelpass inte är bra,men det är ju samma sak som ett långt pass,bara att hästen vilar i mellan,eller? :)

På vilket sätt skulle dubbelpass inte vara bra? Det vore bra att veta lite om bakgrunden för att kunna svara.

Om det gäller "generellt" två pass som dagen är det bara bra! Ett pass med "motion" och ett som innehåller inlärning. Tyvärr är det praktiskt omöjligt för hobbyryttaren med jobb eller skola.....

Tack för alla svar! Hon ska gå dubbelpass en gång i veckan,i åtta veckor och vilar dagen efter. Då får hon en härlig massage:)

Tävlingar upp till 5 klasser per dag. Uppvärmning före varje klass gör att det blir ett arbetspass/klass samt att prestera på banan. (jag är westernryttare)

.

Har inte Western något tävlingsregemte som skyddar hästarna för hur många klasser de få tävla i under samma dag ?

En ridhäst får ju bara starta max i 3 klasser under samma dafg (om det inte är ändrat sen jag tävlade ?)

Mia

Har inte Western något tävlingsregemte som skyddar hästarna för hur många klasser de få tävla i under samma dag ?

En ridhäst får ju bara starta max i 3 klasser under samma dafg (om det inte är ändrat sen jag tävlade ?)

Mia

Haha. En "ridhäst" skulle inte en westernhäst vara en "ridhäst" menar du? :p:D

Vila helt dagen efter skulle iaf JAG inte rekomendera.. Hellre att dagen efter ta en skrittrunda i skogen, lyfta på ben och få stretcha ut musklerna..

Tänkt själv när du tränar, träningsverk blir bättre/försvinner snabbare om du fortsätter att röra på dig lätt dagen efter...
Ta en 20-30 min luffa-i-skogen och sen massage =)

Jag rider min häst ca 6 dagar i veckan allt från 1,5 h till 10 h/dag och så har jag alltid ridit och aldrig haft problem med skadade hästar.

Sen rider jag självklart inte 10h långt dressyrpass på ridbanan utan då tränar vi kondition och uthållighet.

Är det däremot hopp/dressyrträning brukar det bli ca 2h/pass om man räknar in uppvärmning och avskrittning.

Jag har inga problem med att rida samma häst flera ggr på en dag så länge hästen känns pigg och kry och villig till det.
Visar hästen att det blir för mycket och inte orkar så måste man lyssna på det och låta den vila.

Ridskolehästar går ju 2-3 lektioner om dagen ett antal dagar i veckan så då borde även en privathäst kunna ridas 2 gånger om dagen under en period. Det är nog vanligare att en privathäst arbetas för lite än för mycket.

Som sagt ovan, ridskolehästar går ju flera pass per dag. Och tävlingshästar rids/tränas ofta två gånger per dag (tex ett skrittpass/i skrittmaskin/på löpband och ett ridpass). Få ryttare lyckas rida sina hobbyhästar för mycket.

Att rida dubbelpass någon dag för att man tränar för tränare på kurs till exempel är väl helt normalt. Men då skulle jag snarare rekommendera att hästen får skritta och jogga lite i låg och rund form dagen efter istället för att stå helt.

Ridskolehästar går ju 2-3 lektioner om dagen ett antal dagar i veckan så då borde även en privathäst kunna ridas 2 gånger om dagen under en period. Det är nog vanligare att en privathäst arbetas för lite än för mycket.

På ridskolan där jag har jobbat går hästarna oftast 1pass om dagen, ibland 2pass. Och sen går dem på ridskolan max 4dagar i veckan.. vissa går 3dagar i veckan.

Jag äger en 4åring och skulle inte rida dubbelpass på honom.. inte ens om jag var med på en kurs, då har jag med mig en till häst att byta av med. Jag rider 4-5 dagar i veckan, målet är att rida ut varannan dag och jag brukar rida från 15min-1½timme, beror på om jag tränar i paddock el. är i skogen. Skogsturer brukar vara lite längre.. Kan tillägga att det här ska bli min nästa tävlingshäst, ser väldigt lovande ut. :)

Jag tycker att det räcker för hästarna att gå en gång om dagen.. har dem stor hage och mycket utevistelse så behöver man inte bekymra sig över ostimulerade hästar. Sen är det väldigt viktigt att man låter hästen vila ibland och låta dem smälta allt. Under min hästs vilo dagar klappar jag honom inte ens! Utan då vill jag att han ska få vila helt ifrån mig (och andra människor).

Tycker det är upp till hästens ägare att anse hur mycket motion hästen behöver beroende hur hästen är efter ett ridpass. Är hästen nöjd och har fått bort sin överskotts energi så är det ju bra, men är hästen energisk och behöver mera motion, så visst - varför int dubbla pass? Men som alla vet att inom hästvärlden kommer det alltid finnas olika åsikter om allt. :)

Tack för alla svar. Jag tror jag skrittar henne dagen efter. Och du har rätt,det finns många åsikter i häst världen:D
Men tack för svaren,alla svar var till hjälp;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama